Startproblemen - motor lijkt geen benzine te krijgen. Oorzaak gevonden - brandstofpomp vervangen.

  • Robert Geurts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2014 10:28 #1101036 door Robert Geurts
Beste mensen,
Gisteren geconfronteerd met een weigerachtige Volvo, onze 945 wil niet aanslaan. Ik ben al wat aan het zoeken geweest, maar heb nog geen oorzaak gevonden.
Wat is er aan de hand:
- de startmotor draait rond, de accu is prima
- de motor wil niet aanslaan. helemaal niet, ook niet een slag of zo.
Ik heb de volgende controles uitgevoerd:
- zekering 1 en 11 zijn prima
- het witte brandstofpomprelais eruitgehaald en open gehad, ziet er prima uit. Op het eerste gezicht geen slechte verbindingen
- ook een beetje gewiebeld bij het terugzetten
- ik hoor geen tikkend relais en ook geen brandsofpomp zoemen, alhoewel ik niet zeker weet wat ik zou moeten horen. Het was buiten wat luidruchtig, dus deze meting is niet helemaal precies
- ik heb linksachter in de kofferbak de stekker naar de brandstofpomp los gemaakt en daar de multimeter op gezet. Als ik de sleutel op contact zet (kpII), meet ik geen spanning op de zwarte en roze draad
- ik ruik totaal geen benzinelucht
Op dit moment denk ik aan de volgende oorzaken:
- de brandstofpomp krijgt geen prik, meest waarschijnlijke oorzaak het relais of een contact in de relaisbak
- de brandstofpomp is overleden
 
Lastig is dat de Volvo 50 meter van mijn huis staat en ik niet zomaar 12 volt op de pomp kan zetten. Het zou al helpen als ik een soort noodaansluiting voor de brandstofpomp zou kunnen maken, zodat ik in ieder geval kan rijden.
Graag tips, wat kan ik nog eenvoudig testen om de oorzaak eenduidig vast te stellen?
Zaterdag wil ik naar de sleuteldag bij Carlo, maar ja dan moet er wel gereden kunnen worden... (en mogelijk heb ik dan ook een extra klusje...)
 
Edit:
Vanavond de volgende controles uitgevoerd:
- sleutel op contact en gecontroleerd (horen en voelen) of het relais wat doet. Het relais klikt, dat is dus ok
- vervolgens met de rubber hamer een paar tikken onder tegen de benzinetank
- geprobeerd te starten....de motor loopt!
- snel de auto voor de deur geparkeerd, motor afgezet en een 2e keer gestart
- de motor sloeg even aan en meteen weer af. restje benzine denk ik
Het lijkt er dus op dat de brandstofpomp is overleden. Iemand een tip waar ik het beste een brandstofpomp vandaan kan halen? Nieuw, tweedehands?
En is vervangen een beetje te doen, op straat voor de deur?
Anders moet ie naar de garage, Amazon Service in Delft, en er was eigenlijk geen plek meer deze week (dag sleuteldag Carlo Schmidt).
 
Groet,
Robert
ps. het is een 945 uit 1997, B230fk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2014 10:34 #1404776 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Op de roze
Op de zwarte en roze draad in de kofferbak zou 12v+ moeten komen staan gedurende een paar seconden als je de wagen op contact zet. Als de startmotor ronddraait zou er constant 12v+ op moeten staan.
Mogelijk is het witte brandstofpomp relais toch slecht.
In de kofferbak zit ook een constante 12v+ origineel voor de (niet altijd aanwezige) electrische antenne. Die kan je ook even aftakken en op de roze draad naar je brandstofpomp zetten. Die zou dan moeten gaan lopen en je zou kunnen starten en rijden. (Alleen voor noodoplossing!)
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Robert Geurts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2014 10:50 #1404779 door Robert Geurts
Beantwoord door Robert Geurts in topic Alleen meten
Dank voor de snelle reactie.
De meting in de kofferbak heb ik alleen moeten doen, multimeter aansluiten, auto op contact, naar achteren lopen, meten. het kan dus zijn dat ik de kortstondige 12V gemist heb.
Vanavond als ik thuis ben maar even permanent 12V op de pomp en luisteren of ie zoemt en proberen te starten.
Hoe lang is het verantwoord om te rijden met constante spanning op de brandstofpomp? Hoe wordt die pomp normaal aangestuurd? Staat ie continu aan als je rijdt?
Overigens heb ik voor de zekerheid alvast een wit relais besteld. Een brandstofpomp ging me iets te ver, ik heb nog geen goede diagnose.
Groet,
Robert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2014 10:54 #1404780 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Witte relais
Truc bij dat witte relais is gewoon openmaken en je ziet dan vanzelf of er breukjes zitten in het soldeer bij bepaalde contacten. Met een gewone soldeerbout kun je dat soldeer weer eventjes warm maken en laten vloeien. Binnen 10 minuutjes klaar.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Robert Geurts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2014 10:56 #1404781 door Robert Geurts
Beantwoord door Robert Geurts in topic Ik heb het witte relais open gehad
Zag er helemaal tiptop uit, geen breukje of scheurtje te bekennen. Ik verdenk het witte relais dan ook niet meteen. Wellicht wel de aansluitingen van de voetjes in de relaisbak.
Robert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2014 11:28 #1404783 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic De ECU

RobertG schreef : Hoe lang is het verantwoord om te rijden met constante spanning op de brandstofpomp? Hoe wordt die pomp normaal aangestuurd? Staat ie continu aan als je rijdt?
 

De pomp staat continue aan als je rijdt. Staat gewoon altijd 12V+ op als de motor loopt. Anders krijgt de motor simpelweg geen benzine. De pomp lijdt er verder dus niet onder.
Het relais zit erin voor "Veiligheids" redenen. Dit is zo bedacht door Volvo. De ECU pakt het motortoerental op en schakelt dan het relais in, die vervolgens de brandstofpomp van stroom voorziet.
Als het motor toerental onder een bepaalde waarde komt, schakelt de ECU het relais ( en dus de pomp ) uit.
Stel je voor dat je zonder opzet achter op iemand anders klapt in de file. De motor slaat af. De ECU schakelt dan onmiddelijk de brandstofpomp uit. Het zou niet heel best zijn als de motor al is afgeslagen en de pomp door blijft pompen en benzine over het hete blok heen pompt terwijl die in die kreukels ligt...
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2014 11:49 #1404785 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic brandstotrelais
zonder deksel terugdoen. Contact aan en zelf even met je vinger het relais aandrukken.
En starten.
Als hij dan wel zelf beneden blijft (aangedrukt) weet je misschien meer.
Succes,  Rolf

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2014 12:26 #1404787 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bangers

gerryberrie schreef : Stel je voor dat je zonder opzet achter op iemand anders klapt in de file.

Hoeveel automobilisten doen zoiets met opzet?
Mocht het zo zijn dan kun je in elk geval wel even vantevoren de brandstofpomp uitzetten natuurlijk... Voor de veiligheid.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Robert Geurts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2014 11:23 #1404862 door Robert Geurts
Beantwoord door Robert Geurts in topic pomp gehaald
Vandaag even langs mijn garagist gefietst ( ) en een brandstofpomp gehaald. Als het goed is komt vandaag ook een nieuw brandstofrelais binnen.
De handleiding om de pomp te vervangen heb ik inmiddels ook gevonden, vanavond begin ik aan de klus.
De garageman gaf aan dat een nieuw relais ook nog wel eens wil helpen om nog ff met de oude pomp door te kunnen. Ik houd echter niet zo van halve oplossingen, zeker als daarmee de kans groter wordt dat we ergens stil komen te staan. Dat komt namelijk nooit goed uit.
Wish me luck. Hopelijk kan ik zaterdag naar Gemert komen (om dan weer aan andere zaken te sleutelen).
Groet,
Robert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2014 11:47 #1404863 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic relais

RobertG schreef : De garageman gaf aan dat een nieuw relais ook nog wel eens wil helpen om nog ff met de oude pomp door te kunnen. Ik houd echter niet zo van halve oplossingen, zeker als daarmee de kans groter wordt dat we ergens stil komen te staan. Dat komt namelijk nooit goed uit.

Het kan inderdaad zijn dat het brandstofrelais een overgangsweerstand heeft waardoor de spanning op de pomp te laag is. Ik zou eerst het relais vervangen en een keer of 10 starten. Als de motor dan bij alle 10 goed start kan je wel veilig aannemen dat het probleem het relais was.
Piet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD