Welke benzine vindt ie het lekkerst?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2014 18:53 #1100064 door V700 register
Welke benzine vindt ie het lekkerst? is gemaakt door V700 register
Onlangs in Duitsland een volle tank euro 95 met bio-ethanol toevoeging gehaald. Ik geloof 10%.
Nou viel me op dat mijn 940 lpt daar veel lekkerder op loopt. Hij trekt veel(!) harder en loopt ook veel mooier. Het lijkt wel of ie dit goedje liever heeft dan de Nederlandse Euro 95. Ik rijd wel met chips en turbodruk op 0.8 bar middels een mbc.  Iemand ook deze ervaring? Zorgt de ethanol voor een beter mengsel? (kklopvaster ofzo)
Het gaat me te ver om iedere week naar Duitsland te gaan voor een volle tank maar als ik bij de grens woonde wist ik het wel. Mocht de benzine daar ook nog es duurder zijn want dit scheelt een slok! Ook in verbruik. (1 a 1,5 km meer per liter)

Groet,  Ad

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2014 19:16 #1399995 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die
Die E10, volgens mij euro '95 met 10% bio ethanol, is inderdaad goedkoper. Maar er zit minder energie in E10 dan benzine, dus je verbruik zou hoger moeten zijn. Wat precies de invloed van chips en E10 is durf ik niet te zeggen. Klopvastheid is me ook niet bekend. Maar, als jij het lekker vind rijden en het goedkoper is, dan heb je toch een lekkere brandstof gevonden??

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2014 19:26 #1399996 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoger octaan
Ethanol heeft een hoger octaangehalte dan benzine, namelijk 108.
Ik weet niet of het mengsel is aangepast om zo weer op 95 uit te komen of dat het dus hoger uitkomt dan normale euro95 (met 5% ethanol), namelijk 96,3.
Dat zou het misschien kunnen verklaren.

Misschien zijn er hier scheikundigen die het weten.

Overigens is volgens diverse sites elke Volvo vanaf 1976 geschikt voor E10, maar ik tank toch liever 98 Ultimate van de BP.
Of als je toch in Duitsland bent, zou ik voor de 100 octaan gaan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2014 10:06 #1400014 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik tank met verhoogde
Ik tank met verhoogde turbodruk alleen 98 tegen het pingelen. Bij LPG heb ik doordat de klopvastheid daarvan hoger is nergens last van.
Het kan zijn dat je klopsensor ingrijpt bij 95 en een druk van 0,8? Dan heb je dus minder vermogen omdat de ontsteking later wordt gezet?. Met E10 heb je hogere klopvastheid.....octaan dus.
Of je auto die alcohol leuk vindt  en of je problemen krijgt met aluminium onderdelen weet ik niet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2014 16:22 #1400028 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aral 102
Zodra ik richting Oberhausen rij, tank ik altijd even bij de Aral bij de afslag Rees. En altijd 102. In NL tank ik altijd 98 gewoon omdat dat volgens mij nog de gewone "benzine" is zonder allerlei flauwekul er bij. Ik heb het idee dat ze bij 95 van alles toevoegen om het zo goedkoop mogelijk te kunnen aanbieden.
Aral 102 zorgt er voor dat het motormanagement niet te veel hoeft bij te regelen vanwege het kloppen. Bij 102 is namelijk van kloppen geen sprake meer. Volgens mij haal je dan gewoon meer kilometers uit 1 liter. Het prijsverschil wordt dan daardoor weer overbrugd. Meer plezier voor hetzelfde geld, dus...

Groet, Lieme Huib

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2014 17:58 #1400034 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Ik ook ......

LHOsinga schreef : Ik heb het idee dat ze bij 95 van alles toevoegen om het zo goedkoop mogelijk te kunnen aanbieden. Aral 102 zorgt er voor dat het motormanagement niet te veel hoeft bij te regelen vanwege het kloppen.

Bij m'n motorfiets brandstofpomp, slangen enz enz opgevreten in de tank................
Dat komt niet van "Benzine" lijkt mij.
NB bouwjaar 2009, dus hij zou tegen die nieuwe soorten benzine moeten kunnen, vlgs de dealert ook.
Nieuwe pomp erop incl slangen enz, nu weer per ongeluk op het achterwiel in z'n drie..
<a href="
">

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2014 22:29 #1400044 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mmm...

struis schreef : Bij m'n motorfiets brandstofpomp, slangen enz enz opgevreten in de tank................
Dat komt niet van "Benzine" lijkt mij.
NB bouwjaar 2009, dus hij zou tegen die nieuwe soorten benzine moeten kunnen, vlgs de dealert ook.
Nieuwe pomp erop incl slangen enz, nu weer per ongeluk op het achterwiel in z'n drie..
<a href="

">

Tja... ben zelf ook best een "gekkie", maar hier maak je de motorrijders scene natuurlijk niet populair mee André.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2014 23:31 #1400048 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heerlijk die filmpjes :) Zo
Heerlijk die filmpjes :)

Zo ongeveer wel de reden dat ik erg weinig motor rij laatste maanden, ik vind dat te leuk :)

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2014 01:17 #1400050 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Populair...
Inderdaad!
Maar het is wel gaaf om te zien.
Ik denk dat hier te oud/schijterig voor ben geworden.
Ga wel eens rijden met een stelletje gekken die dat ook doen, een kilometer of 5 aan één stuk op je achterwiel.
Je voorband slijt dan niet (als kleine zelfstandige moet je immers op de kleintjes letten.....)

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2014 08:56 #1400052 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Pas op
"Overigens is volgens diverse sites elke Volvo vanaf 1976 geschikt voor E10"
Behalve de 1.8 versie van de S/V 40 met de GDI motor. Daar kan geen E10 in!
In Zweden zit er 10% etanol in 95 oktan en 5% etanol in 98 oktan.
Hier een finse site met zweedse en engelse versie, alles over E10:
www.e10bensiini.fi/sv

Groeten,

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC