Olie verbruik Volvo 960 3.0 24v 1 liter op 250 kilometer zonder blauwe rook of lekkage. Hoe kan dit?????
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als ik op het pijpje blaas kost het nauwelijks moeite de olie dop omhoog te blazen. Hoor geen gebubbel en met de dop eraf heb ik voldoende doorstroom.
Ik zit eens te denken er zitten 4 aansluitingen op het doosje. 2 die in het blok gaan en 1 die met een lange buis naar de achterste cilinder van het blok loopt. en daarin gaat. en dat nog die gene die naar de vlamdover gaat.
Ik ga controleren op de brug of dat alles open is.
Diederik
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark van Loo (GAST)
- Nieuw lid
-
Same here, maar dan bij 365.000 km. Op deze manier de test gedaan en kleprubbers vervangen. (Eerst compressie gemeten. Die was goed.) Daarna geen last meer en acceptabel verbruik 1 op 2500 ofzo. Voor mijn 1995-er met nu 378.000 km vind ik dat prima. Rijd er toch niet heel veel mee.flip_21 schreef : Klepsteelrubbers denk ik, laat de motor warm een tijdje stationair draaien en geef dan eens wat gas en kijk of er dan blauwe rook uit de uitlaat komt.
Onze 850 (in de basis dezelfde motor) had een olieverbruik van meer dan 1 liter per 1000 km, vervolgens zelf de klepsteelrubbers vervangen en is het gedaald tot onmerkbare hoeveelheden..
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nieuwe plaatsen is niet moeilijk, 6 kant dopje 10/11/12 (weet niet meer welke) past perfect.
En eigenlijk bij demonteren en monteren van de nokkenassen moet je deze in het deksel klemmen met speciale tools (die hadden wij ook zelf gemaakt).
- Mark van Loo (GAST)
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb eergisteren de carterventilatie schoongemaakt met EGR reiniger. Speciaal agressief middel. Je zag na het schoonmaken dat er een bruine dunne laag in het doosje tevoorschijn was gekomen. Dus zeer schoon.
Nou ga ik opnieuw meten. Als het nu nog niet verholpen is ga ik mij eens verder verdiepen in het zonder de kop te demonteren vervangen van de klepsteelrubbers.
Iemand nog ervaring met weekmakers die werken?
Diederik van Dijk
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ja in het verleden heb ik inderdaad de pakking vervangen van het kleppendeksel. Daarbij moesten de nokkenassen ook van de plek geloof ik. Weet het niet meer zeker maar ik hoop dat het reinigen van de carterventilatie wonderen heeft verricht. Even afwachten dus
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bestaan er setjes voor om de seals te vervangen? of gewoon zelf iets maken alleen dan even verzitten hoe ik de klepveren loskrijg.
Diederik
- V700 register
- Nieuw lid
-
<a href=" www.datona.nl/klepveer-gereedschap.html "> www.datona.nl/klepveer-gereedschap.html
Op ebay vind je een zelfde set voor minder... bij deze set zit wel al de adapter om perslucht op de cylinder te zetten.
En een tang om de oude seals te verwijderen (bijvoorbeeld):
<a href="">
Nieuwe seals bij Volvo bestellen! Geen ander merk nemen. Seals plaatsen kun je waarschijnlijk wel met een 6 kant dopje in de juiste maat (dat lukt bij ons).
Bij het loshalen van de "retainers" (halve maantjes die in de klepsteel zitten) opletten dat ze niet in je kop vallen. Terugplaatsen beste met een klein schroevendraaiertje met wat ver eraan. Het wil bij het loshalen nog wel eens vast zitten dis een voorzichtige tik op de klepschotel (met het gereedschap van een dergelijke set) kan nodig zijn.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb een losse motor staan die ook veel olie verbruikte, door tijdgebrek ben ik nog niet aan diagnose toegekomen, maar ik heb de motor geflushed, dat verminderde het olieverbruik met 50%.
Als je mee wil kijken of de carterventilatie nu werkelijk schoon is, de motor staat in Bleiswijk en ik heb rond de kerst wel tijd voor demontage van het inlaat spruitstuk.
Groet