Olie verbruik Volvo 960 3.0 24v 1 liter op 250 kilometer zonder blauwe rook of lekkage. Hoe kan dit?????

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2013 13:09 #1397921 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Getest
Nou de carterventilatie is perfect.
Als ik op het pijpje blaas kost het nauwelijks moeite de olie dop omhoog te blazen. Hoor geen gebubbel en met de dop eraf heb ik voldoende doorstroom.
Ik zit eens te denken er zitten 4 aansluitingen op het doosje. 2 die in het blok gaan en 1 die met een lange buis naar de achterste cilinder van het blok loopt. en daarin gaat. en dat nog die gene die naar de vlamdover gaat.
Ik ga controleren op de brug of dat alles open is.
Diederik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mark van Loo (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-11-2013 13:49 #1397971 door Mark van Loo (GAST)
Beantwoord door Mark van Loo (GAST) in topic Kleprubbers

flip_21 schreef : Klepsteelrubbers denk ik, laat de motor warm een tijdje stationair draaien en geef dan eens wat gas en kijk of er dan blauwe rook uit de uitlaat komt.
Onze 850 (in de basis dezelfde motor) had een olieverbruik van meer dan 1 liter per 1000 km, vervolgens zelf de klepsteelrubbers vervangen en is het gedaald tot onmerkbare hoeveelheden..

Same here, maar dan bij 365.000 km. Op deze manier de test gedaan en kleprubbers vervangen. (Eerst compressie gemeten. Die was goed.) Daarna geen last meer en acceptabel verbruik 1 op 2500 ofzo. Voor mijn 1995-er met nu 378.000 km vind ik dat prima. Rijd er toch niet heel veel mee.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2013 12:21 #1398015 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic klepsteelrubbers
hoi de klepsteelrubbers. hoe hebben jullie die vervangen. kop eraf of met perslucht dekleppen vastgezet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2013 14:18 #1398022 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Met perslucht, zo'n ding om
Met perslucht, zo'n ding om perslucht op je bougiegat te zetten vind je voor minder dan €10,-. Ik had een chinees setje gekocht om klepveren in te kunnen duwen, werkte goed op de 850 kop. Lastige is nog het verwijderen van de oude seals, die kunnen heel vast zitten. Ook daar bestaan tangen voor, maar wij hadden een gewone tang met spitse bek aangepast (doorgezaagde ring op gelast). Ik kan wel eens zoeken naar wat plaatjes van de operatie.
Nieuwe plaatsen is niet moeilijk, 6 kant dopje 10/11/12 (weet niet meer welke) past perfect.
En eigenlijk bij demonteren en monteren van de nokkenassen moet je deze in het deksel klemmen met speciale tools (die hadden wij ook zelf gemaakt).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mark van Loo (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2013 18:19 #1398031 door Mark van Loo (GAST)
Beantwoord door Mark van Loo (GAST) in topic Kop is er bij mij ook niet
Kop is er bij mij ook niet af geweest. Ben naar revisiebedrijf in Soesterberg gegaan, die heeft het klusje geklaard en meteen d-riem/waterpomp vervangen. Moest ook gebeuren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2013 18:55 #1398223 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Carterventilatie schoongemaakt met EGR reiniger
Zoals het onderwerp al zegt.
Ik heb eergisteren de carterventilatie schoongemaakt met EGR reiniger. Speciaal agressief middel. Je zag na het schoonmaken dat er een bruine dunne laag in het doosje tevoorschijn was gekomen. Dus zeer schoon.
Nou ga ik opnieuw meten. Als het nu nog niet verholpen is ga ik mij eens verder verdiepen in het zonder de kop te demonteren vervangen van de klepsteelrubbers.
Iemand nog ervaring met weekmakers die werken?
 
Diederik van Dijk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2013 18:57 #1398224 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kleppendeksel
Hoi,
Ja in het verleden heb ik inderdaad de pakking vervangen van het kleppendeksel. Daarbij moesten de nokkenassen ook van de plek geloof ik. Weet het niet meer zeker maar ik hoop dat het reinigen van de carterventilatie wonderen heeft verricht. Even afwachten dus

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2013 10:37 #1398715 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic informeren over het vervangen van de klepseals
Ik ga mij nu toch verder verdiepen, want het olie verbruik is na het reinigen van de carterventilatie wel minder geworden maar nog steeds niet acceptabel.
Bestaan er setjes voor om de seals te vervangen? of gewoon zelf iets maken alleen dan even verzitten hoe ik de klepveren loskrijg.
 
Diederik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2013 12:53 #1398720 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb ongeveer deze set
Geen eBay APP ID en/of Cert ID ingesteld in Kunena configuratieGeen eBay APP ID en/of Cert ID ingesteld in Kunena configuratieIk heb ongeveer deze set gebruikt:
<a href=" www.datona.nl/klepveer-gereedschap.html "> www.datona.nl/klepveer-gereedschap.html
Op ebay vind je een zelfde set voor minder... bij deze set zit wel al de adapter om perslucht op de cylinder te zetten.
En een tang om de oude seals te verwijderen (bijvoorbeeld):
<a href="">
Nieuwe seals bij Volvo bestellen! Geen ander merk nemen. Seals plaatsen kun je waarschijnlijk wel met een 6 kant dopje in de juiste maat (dat lukt bij ons).
Bij het loshalen van de "retainers" (halve maantjes die in de klepsteel zitten) opletten dat ze niet in je kop vallen. Terugplaatsen beste met een klein schroevendraaiertje met wat ver eraan. Het wil bij het loshalen nog wel eens vast zitten dis een voorzichtige tik op de klepschotel (met het gereedschap van een dergelijke set) kan nodig zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2013 15:12 #1398733 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voordat je begint
Hoi Diederik,
 
 
Ik heb een losse motor staan die ook veel olie verbruikte, door tijdgebrek ben ik nog niet aan diagnose toegekomen, maar ik heb de motor geflushed, dat verminderde het olieverbruik met 50%.
 
Als je mee wil kijken of de carterventilatie nu werkelijk schoon is, de motor staat in Bleiswijk en ik heb rond de kerst wel tijd voor demontage van het inlaat spruitstuk.
 
Groet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD