Olie verbruik Volvo 960 3.0 24v 1 liter op 250 kilometer zonder blauwe rook of lekkage. Hoe kan dit?????
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-11-2013 19:57 #1099645
door V700 register
Olie verbruik Volvo 960 3.0 24v 1 liter op 250 kilometer zonder blauwe rook of lekkage. Hoe kan dit????? is gemaakt door V700 register
Beste volvo mensen,
Sinds de laatste tijd verbruikt mijn volvo 960 3.0 24 AUT erg veel olie.
Het begon met wat lekkage op de grond. Nu ben ik zover dat de motor nergens meer olie lekt. Alles is dicht krukas keerring is daarbij vervangen.
Maar nu raden jullie het al nog steeds een enorm verbruik.
1 liter op de 250 km zal het zeker zijn.
De olie die ik gebruikt is Eurol 10w40
Heb de motor ook al gespoelt met kroon olie die daar speciaal voor is.
En inmiddels de complete carterventilatie schoongemaakt.
Wat me opvalt is als ik stilsta en de motor is goed warm ik olie ruik.
Wie o wie kan mij helpen of heeft het zelfde probleem of een idee.
Alvast enorm bedankt.
Sinds de laatste tijd verbruikt mijn volvo 960 3.0 24 AUT erg veel olie.
Het begon met wat lekkage op de grond. Nu ben ik zover dat de motor nergens meer olie lekt. Alles is dicht krukas keerring is daarbij vervangen.
Maar nu raden jullie het al nog steeds een enorm verbruik.
1 liter op de 250 km zal het zeker zijn.
De olie die ik gebruikt is Eurol 10w40
Heb de motor ook al gespoelt met kroon olie die daar speciaal voor is.
En inmiddels de complete carterventilatie schoongemaakt.
Wat me opvalt is als ik stilsta en de motor is goed warm ik olie ruik.
Wie o wie kan mij helpen of heeft het zelfde probleem of een idee.
Alvast enorm bedankt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-11-2013 20:38 #1397883
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik zit te denken aan
Ik zit te denken aan klepsteelrubbers die versleten zijn, misschien carterontluchting verstopt, flametrap en olietrap, als de olieoeilstok bij draaiende motor uitgetrokken wordt komt er dan bij warme motor damp uit de peilbuis? Misschien versleten zuigerveren, aangekoekt met kool.
Dat is het waarschijnlijk wel zo-n beetje.
Mijn 960 verbruikt ook olie maar ongeveer 1 ltr op 2 a 2500 km.
Succes.
Henk
Dat is het waarschijnlijk wel zo-n beetje.
Mijn 960 verbruikt ook olie maar ongeveer 1 ltr op 2 a 2500 km.
Succes.
Henk
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-11-2013 23:11 #1397899
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Carterventilatie?
1 op 250 is wel een beetje veel inderdaad...
De whiteblocks schijnen berucht te zijn om hun gevoleigheid m.b.t. carterventilatie. <a href="/node/40657" target="_blank">Hier </a>op de site staat een extreem geval daarover, die begon met de symptomen die jij aangeeft.
[edit: crosspost, maar het kan toch geen kwaad om dat verhaal eens te lezen denk ik]
De whiteblocks schijnen berucht te zijn om hun gevoleigheid m.b.t. carterventilatie. <a href="/node/40657" target="_blank">Hier </a>op de site staat een extreem geval daarover, die begon met de symptomen die jij aangeeft.
[edit: crosspost, maar het kan toch geen kwaad om dat verhaal eens te lezen denk ik]
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-11-2013 23:12 #1397898
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mogelijk
Hoi Henk,
Bedankt voor je reactie. Ik zie alleen geen blauwe rook met starten of tijdens het rijden. De motor heeft geen overdreve carterdruk of iets. De dop kan ik zo los op de motor plaatsen zonder dat ie eraf geblazen word. Zo ook de pijlstok. Wel komt er als de motor echt warm is damp uit de dop. Maar dat lijkt me toch niet vreemd. Hij blaast niet maar dampt een beetje snap je.
En het benzine verbruik is ook niet echt vreselijk. Dus versleten zuigerveren?
Ken jij een middel dan om de motor te reinigen van binnen. Heb die van kroon al gebruikt maar dat werkt niet echt geloof ik.
Carter ontluchting is gewoon open. Hier kan ik doorheen blazen. Zit wel een heel klein gaatje in dat filtertje op de 90 graden bocht die op het gasklephuis zit. Maar dat zal wel horen.
Ik snap gewoon niet dat als hij zoveel verbruikt er geen blauwe walm achter hangt.
Diederik
Bedankt voor je reactie. Ik zie alleen geen blauwe rook met starten of tijdens het rijden. De motor heeft geen overdreve carterdruk of iets. De dop kan ik zo los op de motor plaatsen zonder dat ie eraf geblazen word. Zo ook de pijlstok. Wel komt er als de motor echt warm is damp uit de dop. Maar dat lijkt me toch niet vreemd. Hij blaast niet maar dampt een beetje snap je.
En het benzine verbruik is ook niet echt vreselijk. Dus versleten zuigerveren?
Ken jij een middel dan om de motor te reinigen van binnen. Heb die van kroon al gebruikt maar dat werkt niet echt geloof ik.
Carter ontluchting is gewoon open. Hier kan ik doorheen blazen. Zit wel een heel klein gaatje in dat filtertje op de 90 graden bocht die op het gasklephuis zit. Maar dat zal wel horen.
Ik snap gewoon niet dat als hij zoveel verbruikt er geen blauwe walm achter hangt.
Diederik
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-11-2013 23:17 #1397902
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Testen
Je kunt de carterventilatie eenvoudig en snel testen door de olievuldop los te halen en daar een velletje papier op te leggen. Vervolgens de flame-trap los te halen van de luchtinlaat (bajonetsluiting, kwart slag draaien), desgewenst even schoonmaken en dan in de flame-trap blazen. Als het goed is dan blaas je zonder enige moeite en weerstand het velletje papier van de olievuldop af. Als het moeite kost of je hoort gebubbel dan is de carterventilatie gedeeltelijk verstopt.
Piet
Piet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-11-2013 23:22 #1397903
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bedankt
Hoi Piet,
Bedankt voor je antwoord. Maar ik heb tijdens mijn tocht naar de lekkages alle lekkages verholpen. Daarbij is het zwarte doosje op het blok losgeweest en is daar alles dichtgemaakt.
Maar het probleem blijft wat het dan ook is. Maar ik ga inderdaad jou test een uitvoeren. Die is goed te doen en bovendien geeft het een beeld van het probleem.
Diederik
Bedankt voor je antwoord. Maar ik heb tijdens mijn tocht naar de lekkages alle lekkages verholpen. Daarbij is het zwarte doosje op het blok losgeweest en is daar alles dichtgemaakt.
Maar het probleem blijft wat het dan ook is. Maar ik ga inderdaad jou test een uitvoeren. Die is goed te doen en bovendien geeft het een beeld van het probleem.
Diederik
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-11-2013 23:25 #1397904
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic interessant verhaal
Een boeiend verhaal wat ik heb doorgelezen. Bij hem zat alles verstopt maar naar het schoonmaken en vervangen van delen is zijn probleem niet opgelost.
De auto waar ik over praat heeft 378000 kilometer gemaakt. Dit is toch niet teveel na het lezen van het verhaal?
Diederik
De auto waar ik over praat heeft 378000 kilometer gemaakt. Dit is toch niet teveel na het lezen van het verhaal?
Diederik
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-11-2013 10:58 #1397914
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klepsteelrubbers denk ik,
Klepsteelrubbers denk ik, laat de motor warm een tijdje stationair draaien en geef dan eens wat gas en kijk of er dan blauwe rook uit de uitlaat komt.
Onze 850 (in de basis dezelfde motor) had een olieverbruik van meer dan 1 liter per 1000 km, vervolgens zelf de klepsteelrubbers vervangen en is het gedaald tot onmerkbare hoeveelheden..
Onze 850 (in de basis dezelfde motor) had een olieverbruik van meer dan 1 liter per 1000 km, vervolgens zelf de klepsteelrubbers vervangen en is het gedaald tot onmerkbare hoeveelheden..
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-11-2013 11:14 #1397916
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic klepsteelrubbers
Hoi,
Bedankt voor de tip. Dit kun je beter controleren door bij hoge toerentallen het gas los te laten en dan te laten zakken tot 1500 oid en dan vol gas geven. Echter is hierbij ook geen rook merkbaar. En ik verwacht een andere probleem. Want als de rubbers lekken zou bij koudstart ook rook aanwezig moeten zijn.
Bedankt voor het meedenken.
Bedankt voor de tip. Dit kun je beter controleren door bij hoge toerentallen het gas los te laten en dan te laten zakken tot 1500 oid en dan vol gas geven. Echter is hierbij ook geen rook merkbaar. En ik verwacht een andere probleem. Want als de rubbers lekken zou bij koudstart ook rook aanwezig moeten zijn.
Bedankt voor het meedenken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-11-2013 11:16 #1397917
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Forte engine flush
Nou hoorde ik net na wat rondbellen uit betrouwbare bron dat er volvo mensen zijn die Forte engine flush gebruiken op een bepaalde eigen manier. En dat daarbij ook het olie verbruik erg afneemt.
Straks ga ik even de carterventilatie bekijken. Mijn hoop ik klein maar ga toch even kijken daar. Ik denk zelf dat de zuigerveren het probleem zijn. Want die zelfde persoon zei ook dat het al bij blokken van 1 ton een probleem is.
Diederik
Straks ga ik even de carterventilatie bekijken. Mijn hoop ik klein maar ga toch even kijken daar. Ik denk zelf dat de zuigerveren het probleem zijn. Want die zelfde persoon zei ook dat het al bij blokken van 1 ton een probleem is.
Diederik
Moderators: Jerry Stam