780 B280E start maar valt stil van zodra vlug in toeren te gaan

• Peter Soete
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2013 14:41 #1099394 door Peter Soete
Mijn 780 B280E (zonder lambda dus) uit 1987 start en draait stationair.  Als er heel zacht op het gas wordt gedrukt gaat deze wagen in toeren en houdt deze toeren ook aan.  Wanneer er echter gewoon of hard op het gaspedaal wordt gedrukt valt de motor stil.  (Compressie is goed op 5 cilinders, één is iets minder)  Rijden zit er dus niet, en zou hem graag als oldtimer inschrijven (in BE van 25 jaar oud).

Ik heb mijn 780 enkele jaren geleden gekocht.  (altijd al een droom geweest, heb hiernaast nog een 740 GLE 1989 en 960 2.4 1996).
Aan deze wagen heb ik enkele onderhoudsitems gedaan (nieuwe brandstoffilter, nieuwe olie, oliefilter, nieuwe bougies, nieuwe verdeelkap en bougiekabels).  Maar toch bleef dit probleem.

Ik heb al een beetje zitten zoeken wat het kan zijn.
Mogelijkheden:
- Er wordt valse lucht aangezogen.  Dit is mogelijk want er zat een kleine scheur in de luchttoevoer die ik ondertussen zeer goed heb dichtgemaakt .  Deze buis zal ik vervangen, maar ik vind nergens het onderdeelnummer op VIDA.  Iemand een tip?  Zie foto van  hieronder voor het betreffende onderdeel toen ik de wagen heb aangekocht.
Ik heb op een ander forum gelezen dat je kunt testen of er lucht wordt aangevoerd door met startpiloot over deze buizen te spuiten.  Wanneer de wagen plots toeren maakt weet je dat er een lek is.  Zal ik morgen eens testen.
- Er is mis met de injectoren.
- De brandstofpompen pompen te weinig op.  Zou er iemand weten wat die brandstoffen dienen op te pompen per minuut of per halve minuut (in CL of liter). Anders test ik ze eerst voor ik ze vervang zodat ik weet dat ze vervang.
Mogelijk nog andere zaken?

Onderdeel dat ik nodig (dus als iemand het onderdeelnummer weet, of eventueel nog heeft liggen... )

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2013 15:36 #1396436 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stekker?
Bij mij vanaf aankoop: mijn 780 wilde alleen maar stationnair lopen en sloeg meteen af als je gas gaf. De plus op de bobine bleek van de accu te komen en Alexander Satter vond na bestudering va nde schema's uit dat het een losse stekker moest zijn die achter de rechter veerpoot ligt. Er liggen twee, ik meen achtpolige, platte stekkers en een was inderdaad los....Verder was het benzinerelais niet goed, die zit achter de asbak.

Zie ook mijn blog: <a href=" klassiekevolvo.jouwweb.nl/780-bertone "> klassiekevolvo.jouwweb.nl/780-bertone

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2013 15:43 #1396437 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Motor uit
Stel.....  dat je de motor uit hebt ,de motorkap los hebt en je gaat met je oren richting het einde van de luchtbuis.
En je zit met je hand aan de gasrol.Je beweegt hem een mm of wat .....klikt er dan iets?
(ik ben serieus hoor ! )

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2013 15:58 #1396439 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan ook nog!
Inderdaad, dat kan ook nog een probleem zijn, de standenschakelaar op je gasklephuis...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2013 15:58 #1396440 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leuk

whitehorse schreef : Bij mij vanaf aankoop: mijn 780 wilde alleen maar stationnair lopen en sloeg meteen af als je gas gaf. De plus op de bobine bleek van de accu te komen en Alexander Satter vond na bestudering va nde schema's uit dat het een losse stekker moest zijn die achter de rechter veerpoot ligt. Er liggen twee, ik meen achtpolige, platte stekkers en een was inderdaad los....Verder was het benzinerelais niet goed, die zit achter de asbak.

Zie ook mijn blog: <a href=" klassiekevolvo.jouwweb.nl/780-bertone "> klassiekevolvo.jouwweb.nl/780-bertone

Tom leuk om jou blog te lezen.
Hopelijk kan je er binnenkort in rijden.

• Frits Lidnr. 795
  • 740GLE sedan 1986 / 760 GLE sedan V6 1982 Automaat / 780 Bertone V6 1987 Automaat /
  • En een Fiets

• Peter Soete
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2013 17:04 #1396443 door Peter Soete
Beantwoord door Peter Soete in topic Standenschakelaar
De standenschakelaar zal het niet zijn.  Deze hebben we als eerste nagekeken en die klikt.  Heb ik onderstussen al veel ervaring mee sinds ik en mijn schoenbroer elk een 480 hebben.  Die wagens zijn er berucht voor, en ook nog voor enkele andere zaken.  Morgen inderdaad eens naar die relais kijken.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2013 17:06 #1396447 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic LMM
Loopt 'ie wel als je de stekker van de luchtmassameter trekt?
Zo ja, dan is het de LMM.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2013 18:18 #1396452 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Iets simpels
Na al die jaren is er wel eens nieuwe benzine in de tank gedaan.

Houdbaarheid van benzine is tegenwoordig niet zo heel lang, en zeker als de tank niet vol zit.

• Peter Soete
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2013 19:51 #1396457 door Peter Soete
Beantwoord door Peter Soete in topic Luchtmassameter hebben we er
Luchtmassameter hebben we er al gehaald.  Draait evengoed met of zonder LM.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2013 22:09 #1396468 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @Frits: hoop ik ook! De
@Frits: hoop ik ook! De afstand is te groot en ik heb het te druk om het zelf te doen, maar gelukkig heeft Alexander zich over de 780 ontfermd en dat komt helemaal goed!
Die van jou is een stuk verder!!!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC