Schokken Volvo 960 3.0 '95 aut 333.000km

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2013 13:38 #1099171 door V700 register
Schokken Volvo 960 3.0 '95 aut 333.000km is gemaakt door V700 register
Goedemiddag mede volvoliefhebbers,

Ik ondervind de laatste tijd steeds vaker een probleem met mijn Volvo 960. Iets dat voorheen nauwelijks voorkwam is afgelopen weken steeds duidelijker aanwezig.
Als ik gas terug neem / licht afrem (wegversmalling, afslaande voorligger, drempel) en vervolgens rustig wil optrekken schokt de wagen tijdens het accelereren enkele keren (niet de gewone schakelmomenten). Zodra het gaspedaal bediend wordt, neemt het toerental heel kort even toe om vervolgens weer snel te worden geknepen. Net alsof er een hogere versnelling geselecteerd wordt.
De problemen ontstaan overigens niet als de snelheid zodanig ver is teruggezakt dat de bak enkele versnellingen terug moet. Ook bij 'vol' intrappen van het gaspedaal zal de bak enkele versnellingen terugschakelen en normaal doortrekken.

Nu heb ik zelf het gevoel dat de bak wil terugschakelen, maar dit op de een of andere manier geblokkeert wordt. Heeft een van jullie dergelijk gedrag ook al eens meegemaakt? Zou het de bak kunnen zijn of moet ik in een andere richting zoeken?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2013 13:48 #1395043 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tip 1
In een ander draadje kreeg ik een tip van 'jpost' over de Throttle Position Sensor; die bij hem voor schokken zorgde en constant in/uit schakelen van lock-up.
Waar kan ik deze TPS vinden en wat kan eraan gecontroleerd worden (kabelbreuk / contacten)?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2013 07:18 #1395073 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lijkt op ons probleem

Leonardo schreef : Goedemiddag mede volvoliefhebbers,

Ik ondervind de laatste tijd steeds vaker een probleem met mijn Volvo 960. Iets dat voorheen nauwelijks voorkwam is afgelopen weken steeds duidelijker aanwezig.
Als ik gas terug neem / licht afrem (wegversmalling, afslaande voorligger, drempel) en vervolgens rustig wil optrekken schokt de wagen tijdens het accelereren enkele keren (niet de gewone schakelmomenten). Zodra het gaspedaal bediend wordt, neemt het toerental heel kort even toe om vervolgens weer snel te worden geknepen. Net alsof er een hogere versnelling geselecteerd wordt.
De problemen ontstaan overigens niet als de snelheid zodanig ver is teruggezakt dat de bak enkele versnellingen terug moet. Ook bij 'vol' intrappen van het gaspedaal zal de bak enkele versnellingen terugschakelen en normaal doortrekken.

Nu heb ik zelf het gevoel dat de bak wil terugschakelen, maar dit op de een of andere manier geblokkeert wordt. Heeft een van jullie dergelijk gedrag ook al eens meegemaakt? Zou het de bak kunnen zijn of moet ik in een andere richting zoeken?

Wat je nu zo beschrijft ervaren wij de laatste weken ook met onze V70 Classic.
Gisteren een flinke klap/ duw ervaren na het omronden van een bocht en het versnellen op een oprit. Heftig. Had zelfs last van slippende banden en even een hoger toerental. Eenmaal op snelheid geen last.
De laatste weken al eens een schokje ervaren zodra we tot stilstand kwamen bij een stoplicht. Alsof iemand je van achteren aanduwt.
Heb op het 850forum ook al om advies gevraagd. Ben benieuwd naar de reacties hier.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2013 21:10 #1395111 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ehm......
,,,,,uitlezen?
Of zeg ik nou iets heel doms...........

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2013 08:11 #1395134 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uitlezen
De suggestie is niet dom, echter het uitlezen is al gebeurt; het heeft niets opgeleverd. Bij aanvang van het probleem (in mindere mate) is de auto tijdens een grote beurt 'uitgelezen'.
Ik kan natuurlijk een nieuwe poging wagen, aangezien het probleem zich lijkt te verergeren.

• Jeroen Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2013 11:00 #1395147 door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic Uitlezen
Uitlezen geeft inderdaad lang niet altijd info bij 'vage' klachten. Zolang de TPS (en andere elektronische onderdelen) geen meetwaarden buiten het normale bereik geven, wordt er geen fout gelogd. Maar als de TPS aangeeft dat je veel gas geeft, terwijl je het gas nagenoeg los hebt of andersom, dan schakelt de automaat toch echt niet zoals het hoort. Daarnaast geeft uitlezen bijna enkel info over zaken die gemeten worden. Van de versnellingsbak wordt niets gemeten, enkel voor het aansturen ervan.
De TPS zit tegen de gasklep. Het is in principe een potmeter in een zwarte behuizing. Mogelijke gevolgen van een slechtere TPS: lockup niet vasthouden, terwijl je niet meer of minder gas gaat geven en niet soepel (terug-) schakelen.
Maar er kan nog wel meer aan de hand zijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2013 11:35 #1395153 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic TPS
Ik zal de TPS eens doormeten om te zien of er vage waardes af te lezen zijn bij verdraaiing van de gasklep.

Daarnaast lijkt me het reinigen van gasklep en CIS-klep ook zinvol, aangezien ook stationair de wagen steeds vaker begint te schudden (toerental zakt dan even kort terug).

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2013 12:22 #1395157 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic UItlezen
Je hebt toch een 960 model 1?
Als dat zo is dan kan je de foutcodes met de unit onder de motorkap zelf uitlezen.
Een probleem met de TPS zou foutcode 2-4-3 moeten geven.
Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2013 13:00 #1395158 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zelf uitlezen
Klopt, wil ik dit keer zelf doen. Ik heb zojuist de lijst met foutcodes opgezocht en ga later vandaag (of morgen) alle pinnen uitlezen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-10-2013 12:34 #1395200 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tip 1

Leonardo schreef : In een ander draadje kreeg ik een tip van 'jpost' over de Throttle Position Sensor; die bij hem voor schokken zorgde en constant in/uit schakelen van lock-up.
Waar kan ik deze TPS vinden en wat kan eraan gecontroleerd worden (kabelbreuk / contacten)?

wat is de uitkomst van deze eerste tip?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC