Schokken Volvo 960 3.0 '95 aut 333.000km
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik ondervind de laatste tijd steeds vaker een probleem met mijn Volvo 960. Iets dat voorheen nauwelijks voorkwam is afgelopen weken steeds duidelijker aanwezig.
Als ik gas terug neem / licht afrem (wegversmalling, afslaande voorligger, drempel) en vervolgens rustig wil optrekken schokt de wagen tijdens het accelereren enkele keren (niet de gewone schakelmomenten). Zodra het gaspedaal bediend wordt, neemt het toerental heel kort even toe om vervolgens weer snel te worden geknepen. Net alsof er een hogere versnelling geselecteerd wordt.
De problemen ontstaan overigens niet als de snelheid zodanig ver is teruggezakt dat de bak enkele versnellingen terug moet. Ook bij 'vol' intrappen van het gaspedaal zal de bak enkele versnellingen terugschakelen en normaal doortrekken.
Nu heb ik zelf het gevoel dat de bak wil terugschakelen, maar dit op de een of andere manier geblokkeert wordt. Heeft een van jullie dergelijk gedrag ook al eens meegemaakt? Zou het de bak kunnen zijn of moet ik in een andere richting zoeken?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Waar kan ik deze TPS vinden en wat kan eraan gecontroleerd worden (kabelbreuk / contacten)?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Leonardo schreef : Goedemiddag mede volvoliefhebbers,
Ik ondervind de laatste tijd steeds vaker een probleem met mijn Volvo 960. Iets dat voorheen nauwelijks voorkwam is afgelopen weken steeds duidelijker aanwezig.
Als ik gas terug neem / licht afrem (wegversmalling, afslaande voorligger, drempel) en vervolgens rustig wil optrekken schokt de wagen tijdens het accelereren enkele keren (niet de gewone schakelmomenten). Zodra het gaspedaal bediend wordt, neemt het toerental heel kort even toe om vervolgens weer snel te worden geknepen. Net alsof er een hogere versnelling geselecteerd wordt.
De problemen ontstaan overigens niet als de snelheid zodanig ver is teruggezakt dat de bak enkele versnellingen terug moet. Ook bij 'vol' intrappen van het gaspedaal zal de bak enkele versnellingen terugschakelen en normaal doortrekken.
Nu heb ik zelf het gevoel dat de bak wil terugschakelen, maar dit op de een of andere manier geblokkeert wordt. Heeft een van jullie dergelijk gedrag ook al eens meegemaakt? Zou het de bak kunnen zijn of moet ik in een andere richting zoeken?
Wat je nu zo beschrijft ervaren wij de laatste weken ook met onze V70 Classic.
Gisteren een flinke klap/ duw ervaren na het omronden van een bocht en het versnellen op een oprit. Heftig. Had zelfs last van slippende banden en even een hoger toerental. Eenmaal op snelheid geen last.
De laatste weken al eens een schokje ervaren zodra we tot stilstand kwamen bij een stoplicht. Alsof iemand je van achteren aanduwt.
Heb op het 850forum ook al om advies gevraagd. Ben benieuwd naar de reacties hier.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Of zeg ik nou iets heel doms...........
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik kan natuurlijk een nieuwe poging wagen, aangezien het probleem zich lijkt te verergeren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Post
-
- Nieuw lid
-
- Berichten: 3
De TPS zit tegen de gasklep. Het is in principe een potmeter in een zwarte behuizing. Mogelijke gevolgen van een slechtere TPS: lockup niet vasthouden, terwijl je niet meer of minder gas gaat geven en niet soepel (terug-) schakelen.
Maar er kan nog wel meer aan de hand zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Daarnaast lijkt me het reinigen van gasklep en CIS-klep ook zinvol, aangezien ook stationair de wagen steeds vaker begint te schudden (toerental zakt dan even kort terug).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Als dat zo is dan kan je de foutcodes met de unit onder de motorkap zelf uitlezen.
Een probleem met de TPS zou foutcode 2-4-3 moeten geven.
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
wat is de uitkomst van deze eerste tip?Leonardo schreef : In een ander draadje kreeg ik een tip van 'jpost' over de Throttle Position Sensor; die bij hem voor schokken zorgde en constant in/uit schakelen van lock-up.
Waar kan ik deze TPS vinden en wat kan eraan gecontroleerd worden (kabelbreuk / contacten)?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.