Koel(ing) probleem - Opgelost!
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-07-2013 22:51 #1390509
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Het reservvoir
Het reservoir zal altijd veeeel koeler zijn dan de rest, de radiator en motor zijn constant in circulatie, het reservoir niet. Het reservoir word alleen warm door de "stralingswarmte".
Groeten,Gerben
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-07-2013 23:25 #1390515
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pomp
Hoi Andre,
de pomp is vorig jaar tegelijkertijd met de distributie riem vervangen en ziet er nog als nieuw uit. Zoals gezegd heeft het vervangen van de genoemde onderdelen de boel gerepareerd dus het koken is op zich niet meer het probleem, want dat doet ie niet meer maar ik vroeg mij af hoe het komt dat het temp verschil zo hoog is. Ik heb daar nu verschillende antwoorden op die heel logisch klinken.
Groetjes Willem
de pomp is vorig jaar tegelijkertijd met de distributie riem vervangen en ziet er nog als nieuw uit. Zoals gezegd heeft het vervangen van de genoemde onderdelen de boel gerepareerd dus het koken is op zich niet meer het probleem, want dat doet ie niet meer maar ik vroeg mij af hoe het komt dat het temp verschil zo hoog is. Ik heb daar nu verschillende antwoorden op die heel logisch klinken.
Groetjes Willem
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-07-2013 23:58 #1390519
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic De pomp
De pomp waar ik het over heb, was ook vrij nieuw...........toch was de waaier los!
Als de koelvloeistof plotseling begint te koken/exploderen/uit de dop mhoog spuit, duidt dit erop, dat er ergens in het systeem de vloeistof zo warm wordt, dat dit gaat koken.
DWZ de vloeistof stroom onvoldoende door het systeem, de warmte wordt niet gelijkmatig verdeeld.
- je thermostaat kan niet goed werken (als tie geen warmte voelt gaat tie niet open)
- je kachel werkt niet optimaal.
Ik heb bij m'n 240 de waaier weleens krapper langs het huis laten draaien, door deze over de as te verschuiven.
Een wereld van verschil!
Als de koelvloeistof plotseling begint te koken/exploderen/uit de dop mhoog spuit, duidt dit erop, dat er ergens in het systeem de vloeistof zo warm wordt, dat dit gaat koken.
DWZ de vloeistof stroom onvoldoende door het systeem, de warmte wordt niet gelijkmatig verdeeld.
- je thermostaat kan niet goed werken (als tie geen warmte voelt gaat tie niet open)
- je kachel werkt niet optimaal.
Ik heb bij m'n 240 de waaier weleens krapper langs het huis laten draaien, door deze over de as te verschuiven.
Een wereld van verschil!
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-07-2013 08:51 #1390527
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic spectaculair
Het was inderdaad een spectaculair gezicht.
De motor van Willem draaide stationair, airco was uit zodat de fan niet door de compressordruk aan zou slaan, dop van het expansievat er af, thermokoppel in het expansievat om de temperatuur daar te meten en tegelijk de koelwatertemperatuur via de OBD uitgelezen met Torque. De OBD temperatuur bleef hangen op zo'n 70C en de expansievat temperatuur op zo'n 60-65C. Na ongeveer 10 minuten ineens een enorme fontein van lucht en koelwater uit het expansievat. De motor af laten koelen en toen koelwater bijgevuld met zo'n 2,5 liter koelwater. De fan was niet aangeslagen omdat de door de defecte temperatuursensor aan de Motronic doorgegeven temperatuur te laag was.
Hetzelfde toen uitgeprobeerd met mijn V90. Daar zag je de OBD tempertuur langzaam oplopen, maar de temperatuur in het expansievat bleeft ook 60-65C. Bij een OBD-temperatuur van 105C sloeg de fan aan, keurig volgens het boekje. Het koelwater in het expansievat bleef gewoon rustig bij deze temperatuur met de dop er af. De temperatuur zakte weer langzaam tot de fan weer afsloeg. Het was gewoon een stabiele situatie.
Willem, ik denk dat het inderdaad wel verstandig zou zijn als je de test nog een keer over doet nu je een nieuwe temperatuursensor hebt gemonteerd. Als het goed is dan zou jouw auto nu hetzelfde moeten doen als mijn auto. Maar als er toch iets mis is met jouw waterpomp dan zou je weer dat koken kunnen krijgen. Dan weet je tenminste zeker of je waterpomp goed is of niet.
Piet
De motor van Willem draaide stationair, airco was uit zodat de fan niet door de compressordruk aan zou slaan, dop van het expansievat er af, thermokoppel in het expansievat om de temperatuur daar te meten en tegelijk de koelwatertemperatuur via de OBD uitgelezen met Torque. De OBD temperatuur bleef hangen op zo'n 70C en de expansievat temperatuur op zo'n 60-65C. Na ongeveer 10 minuten ineens een enorme fontein van lucht en koelwater uit het expansievat. De motor af laten koelen en toen koelwater bijgevuld met zo'n 2,5 liter koelwater. De fan was niet aangeslagen omdat de door de defecte temperatuursensor aan de Motronic doorgegeven temperatuur te laag was.
Hetzelfde toen uitgeprobeerd met mijn V90. Daar zag je de OBD tempertuur langzaam oplopen, maar de temperatuur in het expansievat bleeft ook 60-65C. Bij een OBD-temperatuur van 105C sloeg de fan aan, keurig volgens het boekje. Het koelwater in het expansievat bleef gewoon rustig bij deze temperatuur met de dop er af. De temperatuur zakte weer langzaam tot de fan weer afsloeg. Het was gewoon een stabiele situatie.
Willem, ik denk dat het inderdaad wel verstandig zou zijn als je de test nog een keer over doet nu je een nieuwe temperatuursensor hebt gemonteerd. Als het goed is dan zou jouw auto nu hetzelfde moeten doen als mijn auto. Maar als er toch iets mis is met jouw waterpomp dan zou je weer dat koken kunnen krijgen. Dan weet je tenminste zeker of je waterpomp goed is of niet.
Piet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-07-2013 09:11 #1390529
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic circuit
alsof er een extra circuit in werking treedt als de fan niet aanslaat / hij te warm wordt
Pakkingen zijn wel goed?
Pakkingen zijn wel goed?
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-07-2013 21:12 #1390557
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Warmte beeld
Probeer eens een warmte beeld camera ergens te lenen...............
Dat geeft een beeld hoe de koelvloeistof stroomt in het cicuit.
Dat geeft een beeld hoe de koelvloeistof stroomt in het cicuit.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-07-2013 21:40 #1390560
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic tijd
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-07-2013 21:51 #1390561
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Gemak dient de mens.
Zonder zo'n camera kom je er ook wel, maar het gaat "met" veel makkelijker.
Ik heb er eerst een paar keer één geleend, of m'n klant had er zelf één.
Ze worden nu steeds goedkoper, dus maar één gekocht.
Maar ja, ik ben nu eenmaal gereedschap-geil.
Ik heb er eerst een paar keer één geleend, of m'n klant had er zelf één.
Ze worden nu steeds goedkoper, dus maar één gekocht.
Maar ja, ik ben nu eenmaal gereedschap-geil.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-07-2013 08:27 #1390707
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Piet en de
Hoi Piet en de rest,
Inmiddels ook een OBD2 blue tooth/Wifi appraat aangeschaft voor de spectaculaire Chinese prijs van 10 Euro. Zodra ik door heb hoe ik de bijgeleverde software voor de iPhone daar op weet te krijgen ga ik weer meten en dan horen jullie het.
In ieder geval nogmaals bedankt voor het meedenken en zo'n warmte camera lijkt me ook wel wat. Eens kijken wat zo'n ding in China kost.
Groetjes Willem
Inmiddels ook een OBD2 blue tooth/Wifi appraat aangeschaft voor de spectaculaire Chinese prijs van 10 Euro. Zodra ik door heb hoe ik de bijgeleverde software voor de iPhone daar op weet te krijgen ga ik weer meten en dan horen jullie het.
In ieder geval nogmaals bedankt voor het meedenken en zo'n warmte camera lijkt me ook wel wat. Eens kijken wat zo'n ding in China kost.
Groetjes Willem
Moderators: Jerry Stam