Koel(ing) probleem - Opgelost!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb sinds kort een probleem met de koeling van mijn 960 II kenteken 1995 model 1996. Het is een 2.5 16 klepper. Sorry, ik weet geen motor type.
Het probleem bestaat uit dat de motor, volgens de meter niet op temperatuur komt tijdens het rijden. Staat hij echter een tijdje na het rijden stationair te draaien dan komt de meter een beetje uit zijn rust hoekje te voorschijn en wijst een beetje warmte aan. Als ik vervolgens weer ga rijden dan zakt de wijzer metteen weer de hoek in en laat geen beweging meer zien. De kachel/Airco wordt wel warm maar ik kan niet voelen of dit optimale warmte is.
Bij het rijden met lage snelheid komt de meter weer tevoorschijn en wijst soms bijna naar het midden maar staat daar niet stabiel. Bij het door de bochten rijden zie je de wijzer veranderen.
De termostaat is al vervangen door een nieuwe maar dit heeft niet geholpen, mogelijk was de oude ook nog goed, maar ja.
Heeft iemand een idee? Het lijkt op lucht in het blok maar het expansievat is (over)vol. Ik heb er verder niet genoeg verstand van om de vinger er op te leggen.
Bedankt vast voor het meedenken.
Willem Reij, lid 574
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Modeljaar 96 heeft Motronic 4.4 en dus een OBD connector onder een klepje in de middenconsole. Als je het windows programma Vol-FCR of Brick-diag hebt of de Android App Torque kan je de motortemperatuur digitaal uitlezen en vergelijken met de waarde van de meter.
Als de digitale uitlezing goed is en de meter vreemd blijft doen, ligt het aan de meter.
Als zowel de digitale uitlezing als de meter vreemd doen is er iets mis met de motor of de temperatuursensor (een motronic 4.4 heeft nog maar één temperatuursensor, onder de thermostaat).
Als je in het westen woont kan je altijd (nou ja, bijna altijd) bij mij langskomen in Voorschoten (thuis) of Rotterdam (werk).
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- G.J.M. Molenaar (GAST)
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
er was een foutje gemaakt in de administratie, het zal wel goed komen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bescheidenheid siert de Volvorijderwreij schreef : Hoi Geejee,
er was een foutje gemaakt in de administratie, het zal wel goed komen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zals je ziet is het toch goed gekomen, met dank aan de desbetreffende mensen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Geen dankwreij schreef : Ik wilde deze reactie doen in bovenstaande reactie maar na drie keer tekst toegevoegd te hebben en niet teruggezien doe ik het maar zo.
Zals je ziet is het toch goed gekomen, met dank aan de desbetreffende mensen.

W.b. indienen/bewerken van een reactie: Compatibiliteit van de site met tablet/smartphone is niet geweldig en ook met de laatste versies van Internet Explorer wil het niet zo goed. Voor dat laatste is een workaround, overigens (<a href="/node/42063" target="_blank">klik</a>).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ook het overdrukvat vertoonde enige lekkage. De thermostaat was van een toeleveringsmerk, dus heb ik alledrie maar vervangen voor "origineel" Volvo waar dit dan ook vandaan komen moge, en ziedaar de koelvloeistof is in bijzonder acceptabele tijd op temeratuur en de meter blijft weer keurig in het midden. Wat het dus geweest moge zijn, het is in ieder geval verholpen.
Tijdens het meten bleeft de temperatuur van de vloeistof in het overdrukvat keurig rond de 60 graden en dan bij blikseminslag begon te boel te koken en als een vulkaan er uit te spuiten. De dop was er af ter controle.
Piet dacht dat bij zijn auto (965) de temeratuur langzaam tot een kookpunt zou komen en niet als een vulkaan zou reageren. Echter bij hem kwam de temperatuur helemaal niet tot een kookpunt en bleef keurig onder de 100 graden.
Nu gaat het mij er niet meer om waarom het kookte, want de sensor was stuk maar kan iemand verklaren waarom het overdruk vat zo koel blijft, het staat toch in verbinding met het blok c.q. radiateur?
Bedankt in ieder geval voor het meedenken.
Groetjes Willem
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Wat het eerste in me opkomt; je pomp werkt niet of onvoldoende, verstopping of andere blokkade.wreij schreef :
Tijdens het meten bleeft de temperatuur van de vloeistof in het overdrukvat keurig rond de 60 graden en dan bij blikseminslag begon te boel te koken en als een vulkaan er uit te spuiten. De dop was er af ter controle.
Groetjes Willem
De laatste keer dat ik zoiets had, draaide de waaier van de pomp "los" over de as.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.