Koel(ing) probleem - Opgelost!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-06-2013 15:35 #1098063 door V700 register
Koel(ing) probleem - Opgelost! is gemaakt door V700 register
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een probleem met de koeling van mijn 960 II kenteken 1995 model 1996. Het is een 2.5 16 klepper. Sorry, ik weet geen motor type.

Het probleem bestaat uit dat de motor, volgens de meter niet op temperatuur komt tijdens het rijden. Staat hij echter een tijdje na het rijden stationair te draaien dan komt de meter een beetje uit zijn rust hoekje te voorschijn en wijst een beetje warmte aan. Als ik vervolgens weer ga rijden dan zakt de wijzer metteen weer de hoek in en laat geen beweging meer zien. De kachel/Airco wordt wel warm maar ik kan niet voelen of dit optimale warmte is.
Bij het rijden met lage snelheid komt de meter weer tevoorschijn en wijst soms bijna naar het midden maar staat daar niet stabiel. Bij het door de bochten rijden zie je de wijzer veranderen.

De termostaat is al vervangen door een nieuwe maar dit heeft niet geholpen, mogelijk was de oude ook nog goed, maar ja.

Heeft iemand een idee? Het lijkt op lucht in het blok maar het expansievat is (over)vol. Ik heb er verder niet genoeg verstand van om de vinger er op te leggen.

Bedankt vast voor het meedenken.

Willem Reij, lid 574

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-06-2013 16:09 #1389645 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic OBD
Willem,
Modeljaar 96 heeft Motronic 4.4 en dus een OBD connector onder een klepje in de middenconsole. Als je het windows programma Vol-FCR of Brick-diag hebt of de Android App Torque kan je de motortemperatuur digitaal uitlezen en vergelijken met de waarde van de meter.
Als de digitale uitlezing goed is en de meter vreemd blijft doen, ligt het aan de meter.
Als zowel de digitale uitlezing als de meter vreemd doen is er iets mis met de motor of de temperatuursensor (een motronic 4.4 heeft nog maar één temperatuursensor, onder de thermostaat).
Als je in het westen woont kan je altijd (nou ja, bijna altijd) bij mij langskomen in Voorschoten (thuis) of Rotterdam (werk).
Piet

• G.J.M. Molenaar (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-06-2013 17:36 #1389648 door G.J.M. Molenaar (GAST)
Beantwoord door G.J.M. Molenaar (GAST) in topic even off topic
Beste Willem,
Als lid nummer 574, zoals je schrijft, mag je wel verwachten dat het bestuur een `V` voor je naam zet..., toch?  (Apeldoorn bellen?)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-06-2013 08:37 #1389678 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Geejee,   er was een
Hoi Geejee,

er was een foutje gemaakt in de administratie, het zal wel goed komen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-06-2013 13:53 #1389696 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ledenadministratie

wreij schreef : Hoi Geejee,

er was een foutje gemaakt in de administratie, het zal wel goed komen.

Bescheidenheid siert de Volvorijder

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-06-2013 13:56 #1389697 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic goed gekomen
Ik wilde deze reactie doen in bovenstaande reactie maar na drie keer tekst toegevoegd te hebben en niet teruggezien doe ik het maar zo.

Zals je ziet is het toch goed gekomen, met dank aan de desbetreffende mensen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-06-2013 14:07 #1389699 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rammeltjes

wreij schreef : Ik wilde deze reactie doen in bovenstaande reactie maar na drie keer tekst toegevoegd te hebben en niet teruggezien doe ik het maar zo.
Zals je ziet is het toch goed gekomen, met dank aan de desbetreffende mensen.

Geen dank :) Helaas rammelt er zo links en rechts e.e.a. aan de site, daardoor was de koppeling met je ledenrechten zoekgeraakt.
W.b. indienen/bewerken van een reactie: Compatibiliteit van de site met tablet/smartphone is niet geweldig en ook met de laatste versies van Internet Explorer wil het niet zo goed. Voor dat laatste is een workaround, overigens (<a href="/node/42063" target="_blank">klik</a>).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2013 12:19 #1390481 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vervolg
Na een avondje gemeten te hebben bij Piet en hem volledig van zijn voorraad koelvloeistof af geholpen te hebben, was het helaas nog niet duidelijk maar alles wees er op dat de sensor wel werkte maar niet meer de goede waarde(n) aan leek te geven.
Ook het overdrukvat vertoonde enige lekkage. De thermostaat was van een toeleveringsmerk, dus heb ik alledrie maar vervangen voor "origineel" Volvo waar dit dan ook vandaan komen moge, en ziedaar de koelvloeistof is in bijzonder acceptabele tijd op temeratuur en de meter blijft weer keurig in het midden. Wat het dus geweest moge zijn, het is in ieder geval verholpen.

Tijdens het meten bleeft de temperatuur van de vloeistof in het overdrukvat keurig rond de 60 graden en dan bij blikseminslag begon te boel te koken en als een vulkaan er uit te spuiten. De dop was er af ter controle.
Piet dacht dat bij zijn auto (965) de temeratuur langzaam tot een kookpunt zou komen en niet als een vulkaan zou reageren. Echter bij hem kwam de temperatuur helemaal niet tot een kookpunt en bleef keurig onder de 100 graden.

Nu gaat het mij er niet meer om waarom het kookte, want de sensor was stuk maar kan iemand verklaren waarom het overdruk vat zo koel blijft, het staat toch in verbinding met het blok c.q. radiateur?
Bedankt in ieder geval voor het meedenken.

Groetjes Willem

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2013 20:35 #1390503 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic slangetje
Het overdrukvat wordt gevuld via een dun en relatief lang slangetje vanaf de radiator, wellicht dat hier al behoorlijk wat "gekoeld" wordt?

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2013 21:33 #1390507 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Pomp

wreij schreef :  
Tijdens het meten bleeft de temperatuur van de vloeistof in het overdrukvat keurig rond de 60 graden en dan bij blikseminslag begon te boel te koken en als een vulkaan er uit te spuiten. De dop was er af ter controle.

Groetjes Willem

Wat het eerste in me opkomt; je pomp werkt niet of onvoldoende, verstopping of andere blokkade.
De laatste keer dat ik zoiets had, draaide de waaier van de pomp "los" over de as.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC