Viscokoppeling koelfan kapot?

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-05-2013 02:52 #1388018 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Visco koppeling
Check;
Speling tov de waterpomp = dan is tie kapot
Draait altijd mee, als tie niet draait is er geen "trek" door de radiateur, weet tie ook niet of tie moet werken....(aangezogen lucht temperatuur achter de radiateur..)
Naar mate de aangezogen lucht warmer wordt, gaat de koppeling minder slippen = meer trek door de radiateur = meer koeling.
Dit is echter begrensd door het koppel wat de visco koppeling kan overbrengen, dwz bij hogere toerentallen is er altijd "slip" tov de fan en de waterpomp.
Kan het kwaad? nee.
Het is natuurlijk wel zo dat zo'n Visco fan onnodig vermogen trekt bij lage rij snelheden (als je sneller rijdt, drijft de rijwind de fan aan)
Ombouwen naar een elektrisch aangedreven fan, geeft rust en brandstof besparing, sneller opwarmen in de winter, ontlasting van het waterpomp-lager (= zwak punt)  enz enz
Bovendien onafhankelijk van het motor toerental.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-05-2013 09:27 #1388023 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toch geeft de viscofan wel
Toch geeft de viscofan wel karakter aan de auto, het hoort een beetje bij deze auto's vind ik. En voor zuinig rijden moet je sowieso ergens anders zijn. Alhoewel ik met mijn 945 2.3 toch nog een 1:11,5 rijdt gemiddeld. Dat rijdt een beetje SUV diesel ook, tegenwoordig...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC