Viscokoppeling koelfan kapot?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De fan draait altijd een beetje mee, maar volgens mij hoort hij niet harder te gaan draaien als je gas geeft bij koude motor, en met de motor uit moet je hem met de hand rond te kunnen draaien (bij koude motor). Lukt dat niet dan is hij zeker stuk.jcf schreef : Hoe weet je dat die koppeling daadwerkelijk stuk is?
In <a href="/node/36105">deze informatiepagina</a> staat het wat uitgebreider uitgelegd. En anders even zoeken met 'viscofan' als term (<a href="/search/node/viscofan" target="_blank">klik</a>).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Testen: bij draaiende motor motorkap open en even met de hand gasgeven, hoor je een wervelwind dan is hij stuk

Vervangen zeer eenvoudig, nieuwe kost ca EUR 200 maar verdien je terug met brandstofverbruik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vervangen is overigens vrij eenvoudig.
Ik heb ze ook wel voor €70 gezien hoor. Wellicht dat het bij Volvo zelf €200 kost...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Die Truuk ken ik , alleen durfde ik hem niet te noemen.
Redelijke groot auw kans.
Het kan wel maar inderdaad met vlakke hand afremmen. Maar pas wel op hoor!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dit soort tips vind ik altijd een beetje eng op een forum, ik zou het niemand aanraden.willemvAnbenthem schreef : Als ie stationair draait bij een warme motor en je hebt het idee dat ie niet aanslaat, dan kun je hem met de hand tegenhouden. Lukt dat niet dan is de visco wel goed. NIET je hand in een keer vol erin gooien, maar gewoon vlakke hand er tegen aan en steeds meer, dan stopt ie wel, als ie het niet doet.
Overigens is het probleem van de TS volgens mij juist dat de fan wel draait terwijl dat niet moet, net andersom dus.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-

Maar ik weet het verschil wel tussen een electrische- en een visco-fan, hoor. Heb in het verleden wel auto's gehad met visco-fan, maar nooit aangedurft om mijn hand er in of tegenaan te houden als de motor draaide.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
een Visco fan, draait eigenlijk altijd mee.
Als je spreekt over "aanslaan", doet me vermoeden dat het hier toch om een electrische fan gaat.Als je daar je vingers steekt, doe dat dan nadat je verband en pleisters en secondelijm hebt klaargelegd, die electrische fan op stand 1, hakt je vinger er al af. En 112 vast bellen misschien, als je zelf niet weet wat je ermee moet......
Die visco fan tegenhouden kan, maar dan zou ik eerder met warme motor, de fan vasthouden en iemand anders laten starten, dan weet je het antwoord namelijk ook.
Even ter onderscheid en misschien wel ten overvloede:
- een visco fan zit aan je blok vast
- een electrische fan zit aan je radiator vast.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Enigste goed antwoord ! De rest kost je allemaal vingers, wonden, pijn, etc. Ook vooral niet proberen met een warm blok met een stok ofzo de visco proberen tegen te houden. Als je niet weet wat je kan gebeuren / wat je kan verwachten slaat je die stok met een rotklap uit je klauwen, etc.Baseman schreef : Een visco fan "slaat niet aan".....
een Visco fan, draait eigenlijk altijd mee.
Als je spreekt over "aanslaan", doet me vermoeden dat het hier toch om een electrische fan gaat.Als je daar je vingers steekt, doe dat dan nadat je verband en pleisters en secondelijm hebt klaargelegd, die electrische fan op stand 1, hakt je vinger er al af. En 112 vast bellen misschien, als je zelf niet weet wat je ermee moet......
Die visco fan tegenhouden kan, maar dan zou ik eerder met warme motor, de fan vasthouden en iemand anders laten starten, dan weet je het antwoord namelijk ook.
Even ter onderscheid en misschien wel ten overvloede:
- een visco fan zit aan je blok vast
- een electrische fan zit aan je radiator vast.
Dit zijn eigenlijk allemaal geen tips voor hobbyisten e.d. Laat dit dan ook controleren door iemand metverstand van zaken en ga niet zelf lopen te klootviolen !
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.