Viscokoppeling koelfan kapot?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2013 10:08 #1097759 door V700 register
Viscokoppeling koelfan kapot? is gemaakt door V700 register
De koelfan van mijn 945 MY1991 maakt lawaai. Ik heb het idee dat de viscokoppeling niet meer goed werkt. Hoort de fan stationair (met koud weer) te draaien? Hoe weet je dat die koppeling daadwerkelijk stuk is?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2013 11:49 #1387884 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Visco

jcf schreef : Hoe weet je dat die koppeling daadwerkelijk stuk is?

De fan draait altijd een beetje mee, maar volgens mij hoort hij niet harder te gaan draaien als je gas geeft bij koude motor, en met de motor uit moet je hem met de hand rond te kunnen draaien (bij koude motor). Lukt dat niet dan is hij zeker stuk.
In <a href="/node/36105">deze informatiepagina</a> staat het wat uitgebreider uitgelegd. En anders even zoeken met 'viscofan' als term (<a href="/search/node/viscofan" target="_blank">klik</a>).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2013 16:45 #1387910 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koud draait hij altijd de
Koud draait hij altijd de eerste paar 100 meter mee. Die dingen zijn overigens standaard kapot bij oudere auto's.
Testen: bij draaiende motor motorkap open en even met de hand gasgeven, hoor je een wervelwind dan is hij stuk :-)
Vervangen zeer eenvoudig, nieuwe kost ca EUR 200 maar verdien je terug met brandstofverbruik :-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2013 19:34 #1387917 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als ie stationair draait bij
Als ie stationair draait bij een warme motor en je hebt het idee dat ie niet aanslaat, dan kun je hem met de hand tegenhouden. Lukt dat niet dan is de visco wel goed. NIET je hand in een keer vol erin gooien, maar gewoon vlakke hand er tegen aan en steeds meer, dan stopt ie wel, als ie het niet doet.
Vervangen is overigens vrij eenvoudig.
Ik heb ze ook wel voor €70 gezien hoor. Wellicht dat het bij Volvo zelf €200 kost...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2013 20:01 #1387921 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @Willem, Die Truuk ken ik ,
@Willem,

Die Truuk ken ik , alleen durfde ik hem niet te noemen.

Redelijke groot auw kans.

Het kan wel maar inderdaad met vlakke hand afremmen. Maar pas wel op hoor!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2013 21:34 #1387935 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Brrrrr

willemvAnbenthem schreef : Als ie stationair draait bij een warme motor en je hebt het idee dat ie niet aanslaat, dan kun je hem met de hand tegenhouden. Lukt dat niet dan is de visco wel goed. NIET je hand in een keer vol erin gooien, maar gewoon vlakke hand er tegen aan en steeds meer, dan stopt ie wel, als ie het niet doet.

Dit soort tips vind ik altijd een beetje eng op een forum, ik zou het niemand aanraden.
Overigens is het probleem van de TS volgens mij juist dat de fan wel draait terwijl dat niet moet, net andersom dus.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2013 21:42 #1387938 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic JIj hebt een elektrische
JIj hebt een elektrische ventilator Pieter die werkt heel anders.....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2013 15:28 #1387975 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic I know
Bij een electrische ventilator is het helemaal een slecht idee om te proberen hem tegen te houden als hij draait :).
Maar ik weet het verschil wel tussen een electrische- en een visco-fan, hoor. Heb in het verleden wel auto's gehad met visco-fan, maar nooit aangedurft om mijn hand er in of tegenaan te houden als de motor draaide.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2013 16:40 #1387983 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pas je op?
Een visco fan "slaat niet aan".....
een Visco fan, draait eigenlijk altijd mee.
Als je spreekt over "aanslaan", doet me vermoeden dat het hier toch om een electrische fan gaat.Als je daar je vingers steekt, doe dat dan nadat je verband en pleisters en secondelijm hebt klaargelegd, die electrische fan op stand 1, hakt je vinger er al af. En 112 vast bellen misschien, als je zelf niet weet wat je ermee moet......
Die visco fan tegenhouden kan, maar dan zou ik eerder met warme motor, de fan vasthouden en iemand anders laten starten, dan weet je het antwoord namelijk ook.
Even ter onderscheid en misschien wel ten overvloede:
- een visco fan zit aan je blok vast
- een electrische fan zit aan je radiator vast.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2013 18:05 #1387987 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eensch !

Baseman schreef : Een visco fan "slaat niet aan".....
een Visco fan, draait eigenlijk altijd mee.
Als je spreekt over "aanslaan", doet me vermoeden dat het hier toch om een electrische fan gaat.Als je daar je vingers steekt, doe dat dan nadat je verband en pleisters en secondelijm hebt klaargelegd, die electrische fan op stand 1, hakt je vinger er al af. En 112 vast bellen misschien, als je zelf niet weet wat je ermee moet......

Die visco fan tegenhouden kan, maar dan zou ik eerder met warme motor, de fan vasthouden en iemand anders laten starten, dan weet je het antwoord namelijk ook.
Even ter onderscheid en misschien wel ten overvloede:
- een visco fan zit aan je blok vast
- een electrische fan zit aan je radiator vast.

Enigste goed antwoord ! De rest kost je allemaal vingers, wonden, pijn, etc. Ook vooral niet proberen met een warm blok met een stok ofzo de visco proberen tegen te houden. Als je niet weet wat je kan gebeuren / wat je kan verwachten slaat je die stok met een rotklap uit je klauwen, etc.
Dit zijn eigenlijk allemaal geen tips voor hobbyisten e.d.  Laat dit dan ook controleren door iemand metverstand van zaken en ga niet zelf lopen te klootviolen !

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC