Stationair B23E 1984

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-02-2013 20:30 #1382045 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hulpluchtregelaar
Is de Hulpluchtregelaar, hoort bij een warme motor te sluiten na circa 5 minuten, anders te veel lucht

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-02-2013 20:38 #1382046 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic inderdaad
hulpluchtregelaar of koudestartinjector of de relais voor verhoogd stationair toerental bij koude start bij automatische versnellingsbakken.
Bij mijn B200E was het achteraf vooral de hulpluchtregelaar. Maar het kan geen kwaad om de beide o-ringen van injectors ook te vernieuwen want die worden poreus en daar loopt de motor ook onrustig van.
gebruik de zoekfunctie op dit forum; bij een ander lid was het het relais.

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2013 04:01 #1382084 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic 900 toeren is prima, moet
900 toeren is prima, moet ergens tussen de 850 en de 950 zijn bij de B23E.Die nummer 23 is idd de hulpluchtregelaar. Deze zorgt voor extra luchttoevoer bij koude motor. Dit ding werkt dmv een bimetaal die er voor zorgt dat de schuif een bepaalde hoeveelheid lucht door laat alnagelang de temperatuur. Hoe kouder, hoe verder de schuif open gaat.Een paar minuten na koude start is de schuif dicht.Dit zal zeker een oorzaak van je probleem kunnen zijn. Kijk een voordat je de auto start in de regelaar (eerst ff bovenste slang losnemen), dan zie je of deze iets open staat of niet. Ik heb nog nooit meegemaakt dat de schuif 100% open stond.Het stationair toerental in de D (of andere trap) wordt geregeld door een electrisch geregelde luchtomloop. Deze zit ergens op het gasklephuis (waar precies weet ik niet, is alweer 10 jaar geleden). Je vind deze eenvoudig, er zit nl een stroomkabeltje aan met een stekker. Trek de stekken eens los en kijk dan eens hoever het toerental zakt in de D. Het toerental zakte bij mij ook iets maar 800 is ook goed. Eerst zakte deze bij mij nog iets meer. Toen met remmenreiniger de bypass ff goed schoon gemaakt en daarna was het prima.De koudestartverstuiver zou maar een paar seconden moeten werken. Ik geloof niet dat deze jou probleem veroorzaakt.Deze is meer om de motor aan de gang te krijgen. Mocht deze het niet doen dan ff op de sloop kijken of bij verkopers hier op de site, nieuw zijn die belachelijk duur.Wat Federervolvo al schrijft, die dikke O-ringen om de verstuiver en de dunne O-ringen om de verstuiverhouder zou ik zeker preventief vervangen. Die harden altijd uit. Vaak zo erg dat de de o ring om de houder niet eens meer ziet, helemaal gelijk gesmolten met de houder.Ik zou hiermee eens beginnen. Je CO veranderd normaal niet spontaan zonder externe faktoren. Hier ook niet aan gaan schroeven zonder co meter. (Hij mag een co van 1,5 hebben voor apk volgens de regels dus speelruimte zat mocht je het toch na willen kijken).Mocht dit niet helpen dan kan het nog je brandstofdrukregelaar kunnen zijn. Deze zorgt ervoor dat er een andere brandstofdruk is met koude motor dan met warme motor. Is een lang technisch verhaal hoe en waarom.Dit is ook dmv bimetaal geregeld, echter deze wordt electisch opgewarmd als ik me goed herinner. FF brandstofleiding volgen, eentje komt bij de regelaar uit, zit vlak bij de luchtmeter.Iets onrustig lopen de B23E bijna allemaal maar het mag zeker niet storend onrustig zijn.SuccesGrtz, Daniel

• Fred Schukkink (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-02-2013 09:45 #1382171 door Fred Schukkink (GAST)
Beantwoord door Fred Schukkink (GAST) in topic Dank voor de antwoorden, ik
Dank voor de antwoorden, ik ga er mee aan de slag.
Groet Fred

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC