Verbruik LPG

• Fred Schukkink (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2013 23:15 #1096654 door Fred Schukkink (GAST)
Verbruik LPG is gemaakt door Fred Schukkink (GAST)
IK heb de afgelopen weken wat meer gebruik gemaakt van de volvo voor grotere afstanden.
En wat schetst mijn verbazing ik rijd, op LPG, met mijn 740GL 1986 1 : 9.8
Dacht dat ik me vergiste en heb de volgende rit weer gemeten ( over 500 km hoofdzakelijk snelweg) en weer 1 : 9.9
Normaal ligt mijn verbruik op 1 : 8.3 dus een flinke afwijking.
Daarna aan het redeneren en expirimenteren geslagen, met 1 uitkomst die te verifireren is.
De redenatie is dat dit aan het koude weer ligt, dus de luchtinlaat slang mooi aangesloten op de slang naar de uitlaat en daar wat extra omheen gebouwd zodat hij warme lucht krijgt.
Resultaat op de volgende rit 1 : 8.9. ( 308 km hoofdzakelijk snelweg. )
Volgende redenatie, echter nog zonder antwoord, zou het nuttig zijn de luchtaanvoer zomers te koelen zodat het verbruik verbeterd? Mogelijk door een koeler te monteren voor rijwind?
Iemand een idee?
Groet Fred

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2013 17:59 #1381818 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wauw!
Dat zijn nog 's mooie verbruikscijfers zeg! Ik haal ook wel 's 1 op 9 (automaat), maar dat is 's zomers en niet boven de 120km/h.
Over je vraag: ik heb ooit eens LPG laten inbouwen (jaaaaaren geleden) bij een gasmannetje die standaard de luchtinlaat-slang loskoppelde van het uitlaat-spruitstuk (toen had je nog de zomer- en winterstand) en ergens in de motorruimte liet uitkomen. De inlaat stond daarna ALTIJD op de winterstand en pakte dus lucht "ergens' uit de motorruimte.
Wel zorgde hij ervoor, dat er nooit rechtstreekse rijwind in de luchtslang kon waaien, hij boog 'm af naar onder/achter. Volgens hem kon bij LPG de inlaatlucht beter niet voorverwarmd worden, omdat het gas-zelf al verwarmd werd door de verdamper. Ik heb nooit doorgevraagd, maar vertrouwde op zijn ervaring.
Nu jij deze vraag opwerpt, schiet mij deze ervaring weer te binnen. Die auto reed perfect op gas. Zomer en winter.
Succes! Sietse

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-02-2013 13:41 #1381939 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gas
In de winter werd de lucht voorverwarmd omdat anders je carburateur kon bevriezen. De verdampende benzine onttrekt warmte aan de omgevingslucht. Als die lucht al koud is, dan wordt die nog kouder en kan de daarin aanwezige waterdamp bevriezen. De vloeibare LPG uit de tank wordt in een verdamper verdampt tot gasvormig LPG. De daarvoor benodigde warmte komt uit het koelwater. Als die dan in het mengstuk met lucht wordt gemengd, is er geen gevaar voor bevriezen meer. Die voorverwarmde lucht in de winter heb je bij LPG bedrijf dus helemaal niet nodig en is eigenlijk eerder nadelig (warme lucht zet uit en bevat dus minder zuurstof per liter).
Bij benzineinjectie wordt ingespoten vlak vóór de inlaatkleppen en zal bevriezing dus niet snel optreden. Bij LPi injectie schijnen bij een koude motor soms wel eens stukjes ijs van de injectoren af te kunnen komen, die voor inhouden zorgen. Nog een reden waarom de eerste kilometers op benzine gereden moet worden.
Terug naar het topic, dat lagere verbruik is wel opmerkelijk. Lijkt me sterk dat de motor ineens 20% efficiënter is geworden. Vraag je niet gewoon minder vermogen? Toen in mijn woon/werkverkeer er een jaar lang maar 100 kpu gereden mog worden ipv 120 ivm werkzaamheden, reed ik ook ineens continu dik boven de 1:8 ipv normaal 1.7.5 of zo. Helaas mag je nu weer sneller...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-02-2013 20:48 #1381970 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoger verbruik
Hoi Sietse,

Bij mijn B280F is de luchtinlaat ooit eens permanent op winterstand gezet,  gevolg was een fors hoger verbruik,  in de geest van 1 op 5, in plaats van de 1 op 6 voor de ingreep.

En die gefixeerde winterstand (of zomerstand) kan ook spontaan optreden, het mechanisme, bestaande uit twee veren, een zuigertje en een soort thermokoppel, is vaak dusdanig verroest dat het niet meer werkt na een periode van min of meer gelijke temperatuur. Dat kan tevens een verklaring zijn voor de soms zeer uiteenlopende verbuiks cijfers, zowel op gas als op benzine die je hier tegenkomt.

Groet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-02-2013 15:11 #1382004 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goh!

bstolker schreef : Hoi Sietse,
Bij mijn B280F is de luchtinlaat ooit eens permanent op winterstand gezet,  gevolg was een fors hoger verbruik,  in de geest van 1 op 5, in plaats van de 1 op 6 voor de ingreep.
 Groet

Dat is wel schrikken ja, en niet de bedoeling lijkt me. Maar ik weet nog dat bij mijn auto destijds de stand weliswaar permanent "winterstand" was, maar dat het uiteinde van de luchtslang niet meer in het uitlaatspruitstuk stak, maar gewoon ergens los bungelde in de motorruimte. Dus hij pakte 's zomers wat warmere lucht dan anders en 's winters wat koudere (dan bij het uitlaatspruitstuk).
Was een handgeschakelde R21GTS, 1.7. Reed zomer en winter tegen de 1 op 12 (!)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-02-2013 21:05 #1382049 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik rij nu 1 op 7 met een
Ik rij nu 1 op 7 met een B230k en reed net op de snelweg en vroeg me af of winterbanden ook een invloed op het verbruik hebben?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-02-2013 21:11 #1382050 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan
Winterbanden (of zomerbanden) kunnen invloed hebben. Winterbanden hebben vaak zachter rubber wat minder gemakkelijk rolt (en dus meer brandstof kost). Zomerbanden zijn soms breder, wat meer luchtweerstand geeft.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-02-2013 21:18 #1382051 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic in de winter
rij ik altijd veel zuiniger op LPG.
Dit komt volgens mij dat ik langer op Benzine rij omdat het langer duurt voordat de boel op temperatuur is.
En dan gebruik ik dus minder lpg
John

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-02-2013 23:22 #1382077 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat is wonderlijk,
's winters verbruik ik altijd meer LPG dan 's zomers...
Peter

Lobbes 740 '89

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2013 07:57 #1382091 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Winterstand
Hoi Peter,

Winterstand = warme lucht = minder goede verbranding.

Groet

Bert

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC