Verbruik LPG
- Fred Schukkink (GAST)
- Nieuw lid
-
En wat schetst mijn verbazing ik rijd, op LPG, met mijn 740GL 1986 1 : 9.8
Dacht dat ik me vergiste en heb de volgende rit weer gemeten ( over 500 km hoofdzakelijk snelweg) en weer 1 : 9.9
Normaal ligt mijn verbruik op 1 : 8.3 dus een flinke afwijking.
Daarna aan het redeneren en expirimenteren geslagen, met 1 uitkomst die te verifireren is.
De redenatie is dat dit aan het koude weer ligt, dus de luchtinlaat slang mooi aangesloten op de slang naar de uitlaat en daar wat extra omheen gebouwd zodat hij warme lucht krijgt.
Resultaat op de volgende rit 1 : 8.9. ( 308 km hoofdzakelijk snelweg. )
Volgende redenatie, echter nog zonder antwoord, zou het nuttig zijn de luchtaanvoer zomers te koelen zodat het verbruik verbeterd? Mogelijk door een koeler te monteren voor rijwind?
Iemand een idee?
Groet Fred
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Over je vraag: ik heb ooit eens LPG laten inbouwen (jaaaaaren geleden) bij een gasmannetje die standaard de luchtinlaat-slang loskoppelde van het uitlaat-spruitstuk (toen had je nog de zomer- en winterstand) en ergens in de motorruimte liet uitkomen. De inlaat stond daarna ALTIJD op de winterstand en pakte dus lucht "ergens' uit de motorruimte.
Wel zorgde hij ervoor, dat er nooit rechtstreekse rijwind in de luchtslang kon waaien, hij boog 'm af naar onder/achter. Volgens hem kon bij LPG de inlaatlucht beter niet voorverwarmd worden, omdat het gas-zelf al verwarmd werd door de verdamper. Ik heb nooit doorgevraagd, maar vertrouwde op zijn ervaring.
Nu jij deze vraag opwerpt, schiet mij deze ervaring weer te binnen. Die auto reed perfect op gas. Zomer en winter.
Succes! Sietse
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij benzineinjectie wordt ingespoten vlak vóór de inlaatkleppen en zal bevriezing dus niet snel optreden. Bij LPi injectie schijnen bij een koude motor soms wel eens stukjes ijs van de injectoren af te kunnen komen, die voor inhouden zorgen. Nog een reden waarom de eerste kilometers op benzine gereden moet worden.
Terug naar het topic, dat lagere verbruik is wel opmerkelijk. Lijkt me sterk dat de motor ineens 20% efficiënter is geworden. Vraag je niet gewoon minder vermogen? Toen in mijn woon/werkverkeer er een jaar lang maar 100 kpu gereden mog worden ipv 120 ivm werkzaamheden, reed ik ook ineens continu dik boven de 1:8 ipv normaal 1.7.5 of zo. Helaas mag je nu weer sneller...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij mijn B280F is de luchtinlaat ooit eens permanent op winterstand gezet, gevolg was een fors hoger verbruik, in de geest van 1 op 5, in plaats van de 1 op 6 voor de ingreep.
En die gefixeerde winterstand (of zomerstand) kan ook spontaan optreden, het mechanisme, bestaande uit twee veren, een zuigertje en een soort thermokoppel, is vaak dusdanig verroest dat het niet meer werkt na een periode van min of meer gelijke temperatuur. Dat kan tevens een verklaring zijn voor de soms zeer uiteenlopende verbuiks cijfers, zowel op gas als op benzine die je hier tegenkomt.
Groet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat is wel schrikken ja, en niet de bedoeling lijkt me. Maar ik weet nog dat bij mijn auto destijds de stand weliswaar permanent "winterstand" was, maar dat het uiteinde van de luchtslang niet meer in het uitlaatspruitstuk stak, maar gewoon ergens los bungelde in de motorruimte. Dus hij pakte 's zomers wat warmere lucht dan anders en 's winters wat koudere (dan bij het uitlaatspruitstuk).bstolker schreef : Hoi Sietse,
Bij mijn B280F is de luchtinlaat ooit eens permanent op winterstand gezet, gevolg was een fors hoger verbruik, in de geest van 1 op 5, in plaats van de 1 op 6 voor de ingreep.
Groet
Was een handgeschakelde R21GTS, 1.7. Reed zomer en winter tegen de 1 op 12 (!)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dit komt volgens mij dat ik langer op Benzine rij omdat het langer duurt voordat de boel op temperatuur is.
En dan gebruik ik dus minder lpg
John
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Peter
Lobbes 740 '89
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Winterstand = warme lucht = minder goede verbranding.
Groet
Bert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.