B200ET vergelijken met B230E/F

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2013 22:44 #1096117 door V700 register
B200ET vergelijken met B230E/F is gemaakt door V700 register
700 fanaten,
Hoe vergelijkt een B200ET met een B230E/F ?
prestaties, verbruik, duurzaamheid, kosten bij reparaties/onderdelen, betrouwbaarheid?
 
Dank, Groeten, Michiel Seevinck

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2013 23:51 #1378133 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic B230
B230E en B230F zijn eigenlijk onderling niet heel vergelijkbaar. De E is wat sterker dan de F maar heeft een ouder/minder geavanceerd injectiesysteem.
Betrouwbaarheid zal wel niet zoveel schelen, al heeft de FT een turbo die stuk kan. FT heeft de meeste pks, dan de E en dan de F. Denk dat de F het zuinigst is. Onderdelen voor de E beginnen lastiger verkrijgbaar te worden, voor de FT en F nog geen probleem denk ik.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • John Dutman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2013 09:41 #1378139 door John Dutman
Beantwoord door John Dutman in topic .
Hij heeft het over een ET henk, jij begint over de FT.. Maar de ET is een Turbomotor die natuurlijk -veel- beter presteert ten opzichte van een E of F. Uiteindelijk valt of staat het met hoe de auto onderhouden is. De auto's met goed onderhoud worden zeldzaam.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2013 11:29 #1378144 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Excuus
Excuus, een lettertje verkeerd gelezen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2013 11:53 #1378151 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic For 1985, an intercooled
For 1985, an intercooled version of the 2-litre turbo engine (B200ET) was introduced for markets such as Italy, where larger engines were heavily taxed. This unit produces 160 PS (118 kW) at 5,500 rpm


1985–1987 B230E — 9.8:1 compression — 131 horsepower (98 kW; 133 PS)




1988–1993 B230F — 9.8:1 compression — 114 horsepower (85 kW; 116 PS) — U.S. models

en.wikipedia.org/wiki/List_of_Volvo_engines

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Fred Schukkink (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2013 19:45 #1378193 door Fred Schukkink (GAST)
Beantwoord door Fred Schukkink (GAST) in topic Ik heb net een 2 liter turbo
Ik heb net een 2 liter turbo 1986 onder handen.
Zilvergrijs, met halfleren bekleding en gaat als de brandweer, als ik niet zo verknocht was aan mijn station.......
Wat gaat dat heerlijk, en wat loopt dat mooi.
Fris uit France, nog met frans kenteken, helaas was het opendak zo lek als een mandje en dus de hemel en de vloer ook ( slangen poreus en gescheurd ), de slangen zijn vervangen, het interieur weer droog en netjes ( half leer ), het schuifdak zit er weer nieuw bekleed in, en komende week gaat het nieuw beklede hemeltje er in.
Daarna keuren en in de verkoop, richtprijs 3000 euro.
De advertentie komt nog met foto's zodra hij klaar is.
Groet Fred

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2013 23:14 #1378215 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een poging.

seevinck schreef : Hoe vergelijkt een B200ET met een B230E/F ?prestaties, verbruik, duurzaamheid, kosten bij reparaties/onderdelen, betrouwbaarheid?

Prestaties: Een B230E is een heel fijne motor! Simpele techniek, en sterk. Mechanische injectie. Trekt erg goed, veel koppel zonder morren of stoten. De B230F is slap daarentegen. Electronische injectie. Trekt slecht in vergelijk met de B230E. Heel andere motor.
Een B200ET heeft meer pk maar het duurt lang voordat ze komen. Heb een tijdje een 240 turbo met B200ET gereden en hij is traag met de sprint. Wel een lange adem als hij eenmaal oppakt. Duurt wel even, dat wel. Als hij eenmaal komt dan gaat-ie.
Kosten: gelijk. Valt niet veel over te zeggen. Hangt helemaal van de staat van de auto af. Als je een oude Volvo koopt zul je aan de slag moeten gaan voor onderhoud want ze zijn meestal slecht onderhouden omdat ze blijven rijden. "Niks aan de hand, hele fijne auto"... Ja ja..... Dat klopt deels wel maar een volledig onderhoud van voor tot achter is wel aanbevolen.
Betrouwbaarheid: B200ET en B230E: gelijk. B230F: minst betrouwbaar van dit trio.
Groet,
Robert.
Oh ja. Verbruik.. Interesseert u het verschil echt tussen een B200ET en B230E/F? Als verbruik een pluspunt is, stop dan met verder zoeken naar een Volvo 740. Ze lusten allemaal een dikke slok net als BMW en Mercedes of een Jaguar. Koop anders een zuinige Citroën of Mazda 323.
Over het verbruik van een Volvo moet je niet spreken, net zo min als het verbruik van bovengenoemde merken. Je hebt een band, een gevoel met het model, de vormgeving, het design. Het Zweedse in dit geval. Niet het verbruik.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
14-01-2013 00:49 #1378222 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Ben het zeker niet met je eens
De E motoren hebben wel kracht maar niet echt meer als de FB motoren.
De E motoren hebben een mechanische aan slijtage onderhevige injectie techniek waarvan al veel onderdelen niet meer te verkrijgen zijn.
De F motoren hebben een zeer simpele techniek waarvoor alles ruim voorradig is.
De F met Turbo zijn heerlijke krachtige motoren die ook weer erg simpele techniek hebben.
Daarover wordt ook erg positief geschreven als je een beetje verder leest.

Maar waarom stel je deze vraag?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2013 13:30 #1378247 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 240....
...de 240 heeft een B21ET, een heel ander misbaksel als de fijne B200ET!
De vreselijk lage compressie van de B21ET doet hem de das om.
Dat die turbolag hebben moge duidelijke zijn...

Verder heeft de B230E een heel andere nokkenas als een B230F, iets wat een groot deel van de motorkarakteristiek bepaald.
Wissel de nokkenassen maar eens uit...

Fijne motor de B230E maar als je er heden ten dage er wat mee hebt.. Zoek maar eens een echte k-jet kenner op.. En reserve delen...

De B230F slap noemen vind ik ook niet helemaal op z'n plek, in frisse conditie hebben die kracht genoeg.
En uiteraard de vreselijk simpele techniek, wat eigenlijk bijna niet mis kan gaan.
De FB heeft net wat meer vermogen, en iets meer koppel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2013 13:33 #1378249 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic B230FB
Als een FB in goede conditie is een prima blok hoor.
Je kunt je remmen met gemak er met 25000 km mee oprijden :)
Nee, maar, een lpt merkte ik vorig jaar is vooral sneller (vond ik) boven de 120.
Dan merk je echt dat hij dan geholpen wordt met ademen.
Verder is de 130 pk van een fb echt wel ok voor een 944.
Vorig jaar per ongeluk een trailer met 1600 kilo totaal gewicht van Den Haag naar Steenwijk gebracht. 90 op de CC en alleen bij sommige viaducten omhoog ging hij even uit de lock.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD