Waterpomp

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2013 00:22 #1377487 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic HMm
White-Blocks en Green-Blocks (Diesels) word de waterpomp aangedreven door de distributieriem. Is dus wat "gevoeliger" dan bij een Redblock waar die wordt aangedreven door een V-snaar.
Hoe het bij de PRV- zit weet ik niet.
Bij iedere DB-riem wissel neem ik altijd de waterpomp mee, ook bij de RedBlocks.
(Ik heb wel eens een Diesel gezien met een vastgelopen waterpomp...)
Het grappige is, dat bij de Doorontwikkeling van die Diesels (de 1.9's e.d.) de waterpomp, niet langer door de distributie wordt aangedreven maar door de multi-riem.
Vond ik wel 'opvallend" en "geineg".
Advies: Gewoon vervangen die pomp, kost de wereld niet en is zomaar gedaan.
Tip: Om het rubber tussen pomp en blok goed te krijgen, even een balkje met een krik onder de wagen (beschermkap weghalen) en de pomp omhoog krikken. Werkt altijd.
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2013 11:47 #1377508 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Druppel
Druppel komt waarschijnlijk inderdaad vanaf de ring tussen kop en bovenzijde waterpomp. Als je de boel loshaalt zou ik inderdaad ook een nieuwe monteren. Iedere distributiewissel zou ik zelf niet doen. Zeker ook omdat mijn koelsysteem schoon is en de oude pomp er keurig uit kwam. Ik heb ook wel foto's gezien van pompen vol met bruine smurrie (olie in kvs?). Dan is vervangen wel aan te raden. Kosten zijn het inderdaad niet, maar echt een leuke klus is het ook niet. Ik heb het zelf dus twee keer gedaan. Een keer bij montage met een nieuwe pomp en een keer om de ring te verwisselen die was gaan lekken. Ik had een losse hamersteel gekocht (tip van turbobricks, brickboard of UK maintenance FAQ). Eerste keer een tijd (paar uur) lopen prutsen om de pomp ver genoeg omhoog te krijgen met de steel. Toen uiteindelijk inderdaad een potkrik gepakt en was het vrij snel klaar. Tweede keer keer ook even weer met de steel geprobeerd. Lukte niet meteen, toen lopen prutsen met de garagekrik. Moeilijk om die er goed onder te krijgen zonder dat je de pomp teveel op het uiteinde achterover drukt. Toen toch de steel weer even geprobeerd en had ik m er snel op. Steel op de spanner van de stuurbekrachtiging leggen, onder de pomp doorsteken en in de ruimte tussen voorzijde blok/achterzijde radiateur omhoog trekken. Je moet even de juiste manier vinden maar dan lukt het vrij gemakkelijk. Met de steel voel je ook beter wat je doet, qua krachtuitoefining.

• Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2013 13:34 #1377767 door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic @ Zappa: ik rijd 5.000 km
@ Zappa: ik rijd 5.000 km per jaar, waarvan 2.000 in de zomervakantie. Hopelijk verduidelijkt dit de kwestie; ik rijd niet veel en vraag me constant af of bepaald onderhoud wel nodig is. Zoals de waterpomp dus. De wagen staat altijd in de garage en ik houd 'm minutieus bij. Vandaar de vraag of ik die pomp zou moeten vervangen. Het is zeker niet mijn bedoeling om bijdragen van anderen te laten liggen, steker nog ik neem alles mee. Ook de tips en tricks die hier gegeven worden.Ik denk dat de meesten net zo lang doorrijden tot de pomp echt problemen geeft en ik was benieuwd of dat de normale gang van zaken is. Maar niet dus, en dat is goed om te weten.
@ Henk: bedankt voor de uitgebreide uitleg! Ik zal zeker je tips gebruiken zodra ik de pomp ga vervangen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2013 20:15 #1377826 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Opsommen...

Wytze schreef : Ik heb standaard zo wat van die zaken in de wagen liggen en met vakantie wat meer.

Is er eigenlijk al een handig opsomtopic van onderdelen die handig zijn om mee te nemen bij lange reizen?
Ik zou denken aan:
- snaar dynamo/bekrachtiging (oude bewaren na verwisselen en die als reserve)- distributieriem / spanrol- brandstofrelais- setje lampen- waterpomp- 1 bougie- 1 bougiekabel- oude rotor voor nood- rolletje duct tape- rolletje ijzerdraad- tie-wraps- stuk karton / vloerbedekking / kleed om op te liggen bij het sleutelen- .....
Het meeste valt wel weg te proppen onder/nabij het reservewiel.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC