Waterpomp

• Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2013 11:05 #1095981 door Joost Ruizendaal
Waterpomp is gemaakt door Joost Ruizendaal
Heren,
Wie weet wanneer de waterpomp vervangen moet worden? In mijn onderhoudsboekje zie ik dat die voor het laatst bij 240.000 km (in 2002) vervangen is. De tellerstand is nu 306.000. Echter als ik de motorkap open trek zie ik dat er wat druppeltjes vocht op de waterpomp liggen. M.a.w. hij is nooit helemaal droog. Vreemd genoeg zie ik geen witte aanslag op de waterpomp (dat zijn vaak de resten van koelvloeistof). Komende zomer wil ik ermee op vakantie naar Frankrijk en ik vraag me af of het raadzaam is voor die tijd de waterpomp te vervangen. Ik heb pas een kleine 2.000 km met de auto gereden sinds aanschaf en ik heb nog geen verandering gezien in het koelwaterpeil.
Ohja, het is een 1989 B230F.
Alvast bedankt!
Groeten Joost

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2013 14:51 #1377404 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic w-pomp
Ik zal enkele monteurs citeren ;

1. gezien de 10 jaar ruim sowieso vervangen
2. altijd i.c.m. distributie en spanrollen vervangen !
3. frequent de waterpomp in de gaten houden is wijs, m.n. onderkant bevoelen op vocht.
Je twijfelt dus waarom risco lopen, al helemaal in Frankrijk als d ebelasting verhoogd wordt door de afstand en de evt. stijging temperatuur ??

succes
Martin

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2013 15:02 #1377405 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens
Volgens geldt punt 2 vooral bij de whiteblocks. Waterpomp is bij de redblocks niet zo kritisch.

• Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2013 15:54 #1377412 door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic Bedankt heren!De
Bedankt heren!
De distributie en spanrol is een klein jaar/10.000km geleden nog gedaan. Mijn 345 B19 heeft me al een aantal keer naar Frankrijk gebracht met zeer waarschijnlijk nog de originele waterpomp, vandaar mijn twijfel of dat ding überhaupt preventief vervangen moet worden.
Zoals Henk940LPT al zegt is het vervangen van de waterpomp bij een redblock prima te doen als de distributie e.d. er nog op zit. Heb ik bij een 360 al eens gedaan.
Het is niet zoveel werk en ik deins er ook niet voor terug, maar het zou zonde van de tijd en het geld zijn als het nog niet nodig blijkt. Ik ben niet zo van de risico's lopen dus ik neig er naar om 'm gewoon te vervangen, maar het leek me wijs om het eerst eens hier aan de experts voor te leggen.
Overigens zit ik nog altijd alleen in de auto, met ook alleen bagage voor mezelf. Daar zal de 740 dus niet veel van te lijden hebben.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2013 16:04 #1377414 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Het is inderdaad prima te doen als de distributie er op zit. Let wel op dat het ene moertje niet in de onderste helft van de distributiekap valt. Heeft mij recent zeker 2-3 uur gekost. Gelukkig kon ik m nog terughalen met een magneetje. Als dat niet had gelukt hadden alle V-snaren en de poelie van de krukas eraf gemoeten. Prop voor de veiligheid wat keukenpapier of een poetslap in de opening. Ik bedoelde echter iets anders. Ik dacht (ben dus niet zeker) dat niet-vervangen van de waterpomp bij de whiteblocks (6 in lijn) kans geeft op vastlopen, waardoor ook de distributie stuk kan gaan en de kans groot is dat een aantal kleppen de zuigers tegen gaat komen. Bij de redblocks kan dit niet gebeuren. Grootste risico dat je loopt is oververhit raken als de flow te weinig wordt.
Als je een schoon systeem hebt, nooit (lang) met water hebt rondgereden en steeds tijdig (om de 2 jaar wordt voorgeschreven) de vloeistof ververst is, is het enige dat kan gebeuren dat de seals gaan lekken. Waaier is van metaal dus daar gebeurt weinig mee. Ik heb mijn pomp ook preventief gewisseld, bij 270dkm dacht ik, en die zag er eigenlijk als nieuw uit. Lekkage daarna was groter, omdat ik niet de juiste rubber ring om het pijpje achterop de pomp had. Ik had aangenomen dat alles in de waterpomp kit van de dealer zat maar dat bleek dus niet zo te zijn.

• Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2013 18:14 #1377439 door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic Helder, bedankt! Ik vroeg me
Helder, bedankt!
Ik vroeg me inderdaad af of zo'n pomp vast kon lopen o.i.d. Het vreemde is, dat alleen bovenop de waterpomp af en toe een druppeltje water ligt. Hoe dat daar komt...?
De onderkant en het pijpje blijven droog! Bij de bewuste 360 had ik inderdaad ook moeite met de rubber ring die op die pijp moest. Die zat steeds scheef en was uiteindelijk zó vernaggeld dat er een nieuwe ring op moest. En zie die maar eens te vinden in Zuid-Frankrijk... (het was niet mijn auto maar die van een kennis, dus gelukkig waren we nog mobiel, haha).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2013 18:27 #1377440 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bovenop komt het door het
Bovenop komt het door het rubbertje tussen pomp en kop. Word slecht door olielekkage van klepdeksel en / of nokkenaskeerring. Of gewoon verdroogd door de leeftijd.
Rubbertje alleen vervangen kan maar gezien de leeftijd preventief een nieuwe pomp erop. Dik halfuur werk.

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
05-01-2013 19:24 #1377450 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Je kunt ook gewoon een pomp kopen en in de wagen leggen.
Waarom zou je gaan sleutelen als het niet nodig is.
Ik heb standaard zo wat van die zaken in de wagen liggen en met vakantie wat meer.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2013 19:30 #1377452 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Omdat
Ik voor mij ga soms preventief sleutelen omdat afwachten tot het (acuut) nodig is meestal betekent dat het moet gebeuren als echt niet uitkomt. Omdat je ergens naar toe onderweg bent. Of het teiltje om de vloeistof in op te vangen niet bij je hebt (en ook geen 8 liter vloeistof).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2013 23:54 #1377484 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lezen
T.a.v. m'n bijdrage ( punt nr. 2) is verkeerd gelezen - geïnterpreteerd door topic-indiener.
Ben het verder eens met Henk, z'n verhaal is zo duidelijk als maar zijn kan.
Het daarna opsommen van redenen vind ik gezever.....als immers bekend is dat er twijfels bestaan t.a.v. de pomp, waarom dan de vraag stellen en aan de haal gaan met bijdragen, zeker gelet op montagetijd en kosten i.v.t. het door mensen hier genoemde risico.
ik laat het hierbij en wish the 740 owner all the best

Martin

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC