940 - 1996 - B230FK - houdt beetje in bij optrekken [opmerkelijke constatering]
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-12-2012 20:33 #1095826
door V700 register
940 - 1996 - B230FK - houdt beetje in bij optrekken [opmerkelijke constatering] is gemaakt door V700 register
Een paar weken terug heb ik een in redelijke staat verkerende 940 Estate op benzine (donkergroen) gekocht voor het prachtige bedrag van 575 Euro.Stand op teller is 250.000km maar verkoper gaf aan dat de teller vermoedelijk vervangen is.Er heeft geen LPG ingezeten (geen tank-, schroef- of overdrukgaten gevonden) dus de stand zal niet belachelijk veel hoger zijn ivm benzineprijzen.
Afgezien van 2 stabilisatorstangrubbertjes en 4 banden (geregeld via MP) een prima auto met wat kleine cosmetische tekortkomingen, zoals een beschadigde bumperhoes rechtsvoor en wat putjes in de motorkap.De 940 heeft bij m'n garage al een "voorkeuring" voor de APK gehad en het ziet er prima uit, waarden van motor e.d. zijn allemaal dik in orde en behalve die verteerde stabilisatorstangrubbers geen APK-punten.
Hij heeft alleen 1 klein vervelend euveltje: hij houdt een beetje in bij het optrekken.
Ik geef gas, de motor pakt goed op maar bij het versnellen, rond de 1500 toeren, houdt de motor iets in (dat voel je) en sputtert het een beetje om vervolgens bij ongeveer 2000 (?) toeren alsnog goed op te pakken.Ook bij de tussensprint (inhalen op de snelweg) zit deze hapering er even in maar zodra hij eenmaal op gang is komt de turbo er bij in en sleurt hij probleemloos over de 160km/u.De motor klinkt en voelt gezond, behalve die hapering.
Inmiddels andere LMM getest, luchtfilter vervangen (hoognodig), bougies vervangen (oude zagen er goed uit), verdelerkap losgehad, bougie-kabels van 740 overgezet (waren nog vrij nieuw), 2 flesjes injectorreiniger (verspild geld?
), etc. maar de hapering blijft.
Verbruik is 1 op 10 (61 liter op 618km).
Verder is er prima mee te rijden, motor slaat niet af en iemand die geen zware voet heeft zal het waarschijnlijk niet eens opvallen.Maar helaas erger ik me er wel aan
Iemand nog wat tips om naar te kijken/schoon te maken/af te stellen/vervangen?
ps. De 740 ('86 - sedan) staat momenteel stil vanwege problemen met de LPG, waterlekkage en een niet werkende interieurfan. Gaat allemaal verholpen worden zodra het weer het toelaat om buiten te sleutelen
Afgezien van 2 stabilisatorstangrubbertjes en 4 banden (geregeld via MP) een prima auto met wat kleine cosmetische tekortkomingen, zoals een beschadigde bumperhoes rechtsvoor en wat putjes in de motorkap.De 940 heeft bij m'n garage al een "voorkeuring" voor de APK gehad en het ziet er prima uit, waarden van motor e.d. zijn allemaal dik in orde en behalve die verteerde stabilisatorstangrubbers geen APK-punten.
Hij heeft alleen 1 klein vervelend euveltje: hij houdt een beetje in bij het optrekken.
Ik geef gas, de motor pakt goed op maar bij het versnellen, rond de 1500 toeren, houdt de motor iets in (dat voel je) en sputtert het een beetje om vervolgens bij ongeveer 2000 (?) toeren alsnog goed op te pakken.Ook bij de tussensprint (inhalen op de snelweg) zit deze hapering er even in maar zodra hij eenmaal op gang is komt de turbo er bij in en sleurt hij probleemloos over de 160km/u.De motor klinkt en voelt gezond, behalve die hapering.
Inmiddels andere LMM getest, luchtfilter vervangen (hoognodig), bougies vervangen (oude zagen er goed uit), verdelerkap losgehad, bougie-kabels van 740 overgezet (waren nog vrij nieuw), 2 flesjes injectorreiniger (verspild geld?

Verbruik is 1 op 10 (61 liter op 618km).
Verder is er prima mee te rijden, motor slaat niet af en iemand die geen zware voet heeft zal het waarschijnlijk niet eens opvallen.Maar helaas erger ik me er wel aan

Iemand nog wat tips om naar te kijken/schoon te maken/af te stellen/vervangen?
ps. De 740 ('86 - sedan) staat momenteel stil vanwege problemen met de LPG, waterlekkage en een niet werkende interieurfan. Gaat allemaal verholpen worden zodra het weer het toelaat om buiten te sleutelen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-12-2012 20:38 #1376247
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Foutcodes
Foutcodes uitgelezen? Misschien de kabel van de BDP sensor beschadigd? Lambda lampje doet het (te zien bij op contact zetten) maar brandt niet continu/tijdens het stotteren?Lijkt het of hij even te rijk mengsel krijgt en als hij dat kwijt is weer verder wil, of wat anders?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-12-2012 20:44 #1376249
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lambda
Lambda-lampje brandt keurig bij omdraaien sleutel en gaat uit zodra de motor loopt.
Lambda waarde was 1.003 bij stationair en nog dichter bij de 1.000 zodra de keurmeester gas gaf (mocht meekijken).
BDP-kabel kan ik nog eens loshalen en bekijken morgen, als het weer het toelaat.
Lambda waarde was 1.003 bij stationair en nog dichter bij de 1.000 zodra de keurmeester gas gaf (mocht meekijken).
BDP-kabel kan ik nog eens loshalen en bekijken morgen, als het weer het toelaat.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2012 16:20 #1376308
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nog eens gekeken...
Nog eens op m'n toerenteller gekeken, het gaat mis tussen de 2000 en 2500 RPM... Wat ik eerder schreef klopt dus niet helemaal maar dat kan ik niet meer aanpassen...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-12-2012 15:45 #1376404
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ECU reset
Heb je je ECU al eens gereset? 3 weken geleden begon die van mij ook minder lekker te lopen. Ik had toen een korte tijd de accu eraf gehaald, en ben toen meteen daarna gaan rijden (toen de accu er weer op zat, that is
). Dankzij een tip van een andere Volvo liefhebber heb ik op 'zijn' manier de ECU gereset. Zekering 1 er 15 minutne uit (accu kan ook, maar dan moet je je radio weer opnieuw instellen
). Daarna je auto 15 minuten stationair laten lopen en dan gaan rijden. Dit maakte voor mij echt een dag en nacht verschil

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-12-2012 21:05 #1376436
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat ga ik!
Dat ga ik zeker proberen!
Wacht nog even op wat tijd en droog weer.
Het regent óf ik moet ergens op bezoek.
Er valt prima mee te rijden, overigens.Helpt het niet dan neem ik de BDP ook onder de loep, zoals eerder al genoemd.Bedankt voor de adviezen tot nu toe!
Het is overigens geen geld voor zoveel auto!
Wacht nog even op wat tijd en droog weer.
Het regent óf ik moet ergens op bezoek.
Er valt prima mee te rijden, overigens.Helpt het niet dan neem ik de BDP ook onder de loep, zoals eerder al genoemd.Bedankt voor de adviezen tot nu toe!
Het is overigens geen geld voor zoveel auto!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-12-2012 12:21 #1376524
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gisteren...
Gisteren, na een stevig stoplichtsprintje tegen een Golf TDI (kon het net niet bijbenen - heb de MBC er nog niet op zitten), was het probleem met inhouden/sputteren ineens weg.
De hele rit reageerde de auto goed op het gas.
Op de terugweg was het "probleem" helaas weer terug
De hele rit reageerde de auto goed op het gas.
Op de terugweg was het "probleem" helaas weer terug

- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-12-2012 12:42 #1376527
door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic BDP
Heb je de BDP sensor en kabel al geinspecteerd? Bij mij was dat de oorzaak. Als die het niet is zou ik de stappenmotor (CIS klep) en je gasklephuis eens goed reinigen met remmenreiniger of iets dergelijks.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-12-2012 12:48 #1376528
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic BDP
BDP staat op mijn lijstje om na te kijken 
Zit alleen nog met wat ritten tijdens de feestdagen dus wacht even tot het weekend.
Hopelijk is het dan droog.Buiten sleutelen is niet altijd fijn

Zit alleen nog met wat ritten tijdens de feestdagen dus wacht even tot het weekend.
Hopelijk is het dan droog.Buiten sleutelen is niet altijd fijn

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-01-2013 15:46 #1377540
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic BDP
De PDP is vandaag losgeweest.
Met een klein rateltje kan je er nog best aardig bij.
Heb 'm schoongemaakt en opnieuw gemonteerd.Erg vies was het allemaal niet.Ook de stekkers zien er nog prima uit.De auto liep er niet anders door, het probleem was er nog.
Wél kwam ik 2 vacuumslangen tegen die naar een filter lopen.Dit schijnt een koolfilter te zijn (?) en 1 van deze 2 slangen heeft een scheurtje net waar het uit de krimpkous komt, aan de kant van de luchtinlaat.
Na het dichttapen met duct-tape loopt en trekt de motor al iets beter, naar mijn gevoel.Op zondag haal je niet gemakkelijk 2 nieuwe slangen dus tot ik nieuwe heb laat ik de duct-tape zitten.
Ook de accu-polen nog even losgehad en, na het plaatsen van een HPT WGA, weer vastgemaakt.
De computer moest even leren maar na een kilometer of 10 was de extra turbo-boost goed te merken.Het probleem van het inhouden is nog niet helemaal weg maar al met al wordt het wel beter.
Volgend weekend ga ik de CIS klep/stappenmotor/gasklephuis bekijken.
Met een klein rateltje kan je er nog best aardig bij.
Heb 'm schoongemaakt en opnieuw gemonteerd.Erg vies was het allemaal niet.Ook de stekkers zien er nog prima uit.De auto liep er niet anders door, het probleem was er nog.
Wél kwam ik 2 vacuumslangen tegen die naar een filter lopen.Dit schijnt een koolfilter te zijn (?) en 1 van deze 2 slangen heeft een scheurtje net waar het uit de krimpkous komt, aan de kant van de luchtinlaat.
Na het dichttapen met duct-tape loopt en trekt de motor al iets beter, naar mijn gevoel.Op zondag haal je niet gemakkelijk 2 nieuwe slangen dus tot ik nieuwe heb laat ik de duct-tape zitten.
Ook de accu-polen nog even losgehad en, na het plaatsen van een HPT WGA, weer vastgemaakt.
De computer moest even leren maar na een kilometer of 10 was de extra turbo-boost goed te merken.Het probleem van het inhouden is nog niet helemaal weg maar al met al wordt het wel beter.
Volgend weekend ga ik de CIS klep/stappenmotor/gasklephuis bekijken.
Moderators: Jerry Stam