Auto wil niet aanslaan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2012 09:43 #1095658 door V700 register
Auto wil niet aanslaan is gemaakt door V700 register
Goeiemorgen,

Mijn autootje wil niet meer aanslaan. Een 740 met een BF230 blok.
Nu heb ik het idee dat mijn benzinefilter het probleem is. Ik heb moet ik bekennen de auto een paar keer te ver leeg gereden. ik heb verder nog niet gekeken ivm het heerlijke weer dat het nu is.
wel heb ik de fout code uitgelezen door het zwarte kastje, volgens de procedure die ik hier op het forum heb gelezen. het pennetje in pos. 2 te zetten, hier kreeg ik alleen de code 1-1-1 wat als ik het goed onthouden heb de code is dat er geen storing is.

Nu heb ik de dagen ervoor problemen gehad dat de motor slecht loopt inhouden als je gas geeft ne tijdens het rijden af en toe een sputter gaf, het inhouden deed hij vooral rond de 2000 toeren als ik wou versnellen. en als je wou optrekken bij het wegrijden vanuit stilstand, als je maar genoeg toeren maakte zo rond de 3000 dan ging het wel redenlijk.
toen heb ik ook de foutcode uitgelezen en kreeg ik 3-1-1, 1-2-1 als fout melding, geen snelheidssingaal (kan kloppen snelheidsmeter werkt niet al zolang ik hem heb) en de lmm (daar heb ik ooit de gaasjes uitgehaald, maar nu weer terug geplaatst ivm dat ik ergens op dit forum had gelezen had dat dit een probleem met vocht kon geven) na het terug plaatsen had ik wel dat hij moeilijk starte en mijn lambda lampje ging aan. maar dat bleek te komen doordat de stekker er niet goed opzat. stekker er goed opgedaan en geen verschil een nacht de accu er af gehad probleem opgelost.zelfs het inhouden/ stotteren was weg voor even.
zou het haast vergeten het stationair toerental was ook laag en onregelmatig schommelde rond de 500 rpm
En nu start hij niet( slaat niet aan)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2012 11:28 #1375030 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heeft iemand een idee, of ik
Heeft iemand een idee, of ik in de goede richting zit te denken

suggesties iemand

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2012 11:49 #1375032 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Volgas
En als je start met het gaspedaal vol ingedrukt?
Van welk jaar is je 740?
Er zijn enkele punten die je kan gaan controleren:-Witte brandstofrelais in de relaiskast (achter as-bakje)- Injector/Radio onstorings relais aan je KVS vaatje.*(Als 1 van deze niet goed functioneert, komt er geen benzine bij je injectoren)-LMM beschadigt of stuk.
-BDP sensor stuk
Voor het stationair toerental: Je CISklep zit waarschijnlijk vast, door allemaal smurrie. Even loshalen en goed doorspuiten met WD40 of kruipolie.
Groeten,Gerben

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2012 12:50 #1375043 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Systematiek

gerryberrie schreef : En als je start met het gaspedaal vol ingedrukt?
Van welk jaar is je 740?
Er zijn enkele punten die je kan gaan controleren:-Witte brandstofrelais in de relaiskast (achter as-bakje)- Injector/Radio onstorings relais aan je KVS vaatje.*(Als 1 van deze niet goed functioneert, komt er geen benzine bij je injectoren)-LMM beschadigd of stuk.
-BDP sensor stuk
Voor het stationair toerental: Je CISklep zit waarschijnlijk vast, door allemaal smurrie. Even loshalen en goed doorspuiten met WD40 of kruipolie.
Groeten,Gerben

Systematiek
Regel 1 is als een benzinemotor niet start dat je kijkt of je vonk hebt.
Regel 2 heb je brandstof? .  De regels mogen ook omgekeerd toegepast worden.
Heb je een van beide geconstateerd dan ga je je pas afvragen hoe dit dan komt

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2012 17:05 #1375078 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi,   Het is een 740 uit
Hoi,

Het is een 740 uit 1990  B230f
Hij loopt weer alleen beroerd. geen fout melding in het diagnosekastje.
nu heb ik het idee dat de ontsteking niet goed is, als ik de eerste bougie kabel eraf haal tijdens een draaiende motor veranderd de motor niet echt wel als ik de tweede eraf haal dan valt de motor terug en bijna uit.

heeft deze motor een verdeelkap met rotor of is het een electronische ontsteking.
als ik kijk naar de plaats waar de kabels van de bougie vandaan komen dan zie ik door een kiertje aan de achterkant zeg maar verdeel kap of zoiets vonken.
hoe de motor loop lijkt het net zo'n brommobiel.
hij reageerd wel goed op het gaspedaal. maar dan wel als een brommobiel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2012 20:01 #1375092 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vonken
Zo te lezen inderdaad een ontstekings probleem en vonkt de eerste bougie niet.
Vervangen van rotor en verdeelkap is niet moeilijk en dan sluit je dat verder in ieder geval uit. Controleer ook de bougies even, elektrodeafstand meten met een voelermaat, moet 0.7mm zijn. Anders ook gewoon vervangen, kost de kop niet en kan je voorlopig vooruit.

Groeten,
Ad

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2012 21:30 #1375102 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De eerste bougie vonkt
De eerste bougie vonkt wel.
Ik zal de rotor en verdeelkap gaan vervangen ik weet ook niet hoelang die er al op zit. de bougies zal ik ff gaan nakijken vanmiddag wel allemaal ff losgehad en bekeken en ze zagen er wel netjes uit een beetje bruin grijs, er zat wel een beetje vuil op een paar korreltjes. net als bij een brommer wel eens had. de electrode afstand heb ik niet gemeten geen voelermaatje bij de hand maar zal het zeker nog een keer doen.
ik ga ook de brandstoffilter vervangen voor de zekerheid.

Hoe kan ik de relais doormeten.
bedankt voor de feedback.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2012 23:26 #1375112 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vreemd
Vreemd dat de bougie wel vonkt maar er geen verschil is zodra je de kabel eraf haalt. De kleur van de bougies is overigens zoals het hoort.
Dus als je wel gewoon vonk hebt dan lijkt het toch in orde. Je kan de rotor/verdeelkap dan wel vervangen maar of het helpt weet ik dan ook niet zeker.
Er schiet me trouwens net een probleem te binnen wat ik ook eens heb gehad, ook regelmatig niet starten of lopen als een natte krant. Dat gebeurde vooral als de tank leger was dan 1/4. Bij volle tank nooit last gehad. De pomp in de tank bleek te haperen, dan wel werken, dan weer niet. Maar dat hoor je dan ook, de brandstofpomp die onder de auto hangt begint dan onregelmatig te zoemen, te vragen om brandstof eigenlijk. Dus ik weet niet hoe vol jouw tank zit als het probleem zich voordoet? En heb je dit nu continue?
Heb je ook al gechecked wat Gerben en Timen benoemde? Probeer zoveel mogelijk uit te sluiten in ieder geval.
Groeten, Ad

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2012 11:20 #1375132 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wel vonken en geen verschil
Dat deed ie bij mij toen de inlaatspruitstukpakking lekte. Spuit er eens wat remmenreiniger op.
Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2012 20:25 #1375272 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gisteren diagnose kastje uit
Gisteren diagnose kastje uit gelezen.
Volgens de vraagbaak de storingscodes uitgelezen.
Controlefunctie 1
stekker pos 2 1 keer drukken. daar kreeg ik de codes 1-1-2 en voor mijn snelheidssingaal
Controlefunctie 2
stekker pos 2 2 keer drukken daar waren geen foutmeldingen bij de 3 onderdelen van de diagnose. alleen wat ik vreemd vind is dat bij de laatste testfase van deze controle bij het doorstarten wel de knipperende led uitging zoals beschreven dat er geen storing is, kreeg ik weer een code die ik niet kan achter halen 1-2-4 terwijl in de beschrijving niet over een code gesproken wordt
Conrolefunctie 3
de verstuivers en de klep voor stationairregeling deden het zoals beschreven die schakelde tegelijk met het knipperen van de led, alleen dan moet er nog een magneetventiel actief koolstoffilter zijn en die hoorde ik niet. zou ook niet weten wat voor onderdeel ze hier bedoelen.
Ik heb het relais van de verstuivers uitgewisseld met een ander; geen verschil
stekker bdp sensor losgehaald en de motor viel uit. hoe kan ik die verder testen?
Dan de lmm die geeft een foutmelding. ik heb op forum daar een paragraaf over gezien en ik ga dat nog eens proberen na te meten.
Wat ik nog het meest vreemde vind is dat de storing soms weg is en de auto dan goed loopt. hij doet vooral bij optrekken en bij lage toeren inhouden/ stoteren.
rond de 3000 toeren merk ik vrijwel niets als af en toe een heel licht stootje maar ook weer niet altijd.
heb het inlaat spruitstuk ingespoten met remmenreiniger maar dan gebeurt er niks.
ik heb een nieuw brandstof relais en filters besteld. Ik hoop/ denk dat er toch iets van doorslag is van het brandstoffilter, ook omdat ik wel wat pareltjes had op de bougies en de auto een beetje hetzelfde beeld geeft als dat ik wel eens had bij mijn brommers. als de bougie vuil was
ook de stekkers van de verstuivers los gehaald en dan verranderde het lopen wel lichtelijk en leek het erop dat hij bij geregeld werd.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC