(kleppen stellen) Welke is de inlaat en welke de uitlaatklep?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Even een hele gekke vraag. Na wat onregelmatig stationair lopen van mijn B200et toch maar eens de klepspeling controleren. Ik heb de kleppen al meerdere keren gecontroleerd en gesteld. Ik begin bij het meten van de klepspeling altijd bij de voorste cilinder en werk ik door naar achteren. Ik ging er altijd vanuit dat de voorste klep de inlaat was en de 2e klep de uitlaat. De 3e weer de inlaat en de 4e de uitlaat enz. enz. Klopt dit eigenlijk wel? Ik kan nergens duidelijk krijgen hoe het nou precies zit... Voor mijn gevoel zit het zo en stel ik het op de volgende waardes af. Cilinder 1 (voorkant van de auto) 1. In 0,402. Uit 0,45 Cilinder 2 3. In 0,404. Uit 0,45 Cilinder 35. In 0,406. Uit 0,45 Cilinder 4 (achterkant)7. In 0,408. Uit 0,45 De auto loopt op LPG. Zijn deze waardes aan te raden? Of loont het om hier wat mee te experimenteren?
Alvast bedankt voor de opheldering!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik stel zelf de in- en uitlaatkleppen gelijk, volgens Volvo spec.: Koud 0,40 en warm 0,45 mm. Dan hoef je ook niet meer na te denken welke het is

Ik geloof dat je op LPG beter iets te ruim kun te stellen dan te krap, hoewel dat in het algemeen wel geldt. Er zijn hier vast wel (LPG) specialisten die je dat beter kunnen vertellen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Is bij elke cilinder de voorste klep de uitlaat? Dus
1. Uit (voorkant)2. In 3. Uit 4. In 5. Uit In enz enz
De kleppen op dezelfde afstand stellen zou een mooie optie zijn om de kleppen niet meer door elkaar heen te hoven halen. Echter heb ik vernomen dat de uitlaat klep ruimer moet staan dan de inlaatklep. Ik hoop dat ik de mening van een LPG ervaring kan krijgen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Klopt.mark-gb schreef : Is bij elke cilinder de voorste klep de uitlaat?
Uitlaatkleppen lopen wat meer kans op verbranden dan inlaatkleppen, dus daar komt het verhaal vandaan dat de uitlaatkleppen ruimer moeten staan. Naar mijn idee is het niet nodig, zolang je geregeld controleert (op LPG om de 10.000-15.000 km) en de afstelling aan ruime kant houdt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wat bedoel je: Koud 0,35 en warm 0,45 (en dat dan dus voor in- en uitlaat) of in 0,35 en uit 0,45?volvo-henk schreef : klepspeling 0,35-0,45.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
- Berichten: 38
Dus hoe mo......kan het zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar we hebben het allemaal moeten leren toch?
[edit: cross-post met Wytze]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Klepspeling bij koude motor tussen 0,35 en 0,45 mm. Uitlaat en inlaat.Pietjeprecies schreef :
Wat bedoel je: Koud 0,35 en warm 0,45 (en dat dan dus voor in- en uitlaat) of in 0,35 en uit 0,45?volvo-henk schreef : klepspeling 0,35-0,45.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.