olie verbruik
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-10-2012 19:58 #1369698
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Turbo.
Omdat ie "relatief" weinig KM's heeft zou het best kunnen dat BV de nokkenaskeerringen uitgedroogd zijn en lekken en/of dat ook beide krukaskeerringen uitgedroogd zijn en lekken.
Hoe "vettig" is de boel achter de distributieriemkap? en hoe vettig is de boel onder de verdeelkap?
Mogelijk dat de Turbo ook wat "verbruikt" door het ""langere stilstaan"".
Hoeveel speling heeft de Turbo?
Als je de inlaatleiding loshaalt zit er dan motorolie in?
Zit de intercooler ook vol met motorolie?
Hoe is de carterventilatie?
Hoe "smerig" is de motorbeschermplaat?
Hoe nat is het onderblok? (lekkende carterplug?)
Mijn Diesel heeft trouwens bijna 340 DKM gedaan en het geringe olie verbruik dat ie heeft is uitstekend te noemen
Groeten,Gerben
Hoe "vettig" is de boel achter de distributieriemkap? en hoe vettig is de boel onder de verdeelkap?
Mogelijk dat de Turbo ook wat "verbruikt" door het ""langere stilstaan"".
Hoeveel speling heeft de Turbo?
Als je de inlaatleiding loshaalt zit er dan motorolie in?
Zit de intercooler ook vol met motorolie?
Hoe is de carterventilatie?
Hoe "smerig" is de motorbeschermplaat?
Hoe nat is het onderblok? (lekkende carterplug?)
Mijn Diesel heeft trouwens bijna 340 DKM gedaan en het geringe olie verbruik dat ie heeft is uitstekend te noemen

Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-10-2012 20:02 #1369701
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ok, ik zal dus
alle punten die je noemt maar eens aan eens bekijken.
Bedankt.
Groet John
Bedankt.
Groet John
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-10-2012 20:11 #1369703
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toen ik mijn Volvo kocht met
Toen ik mijn Volvo kocht met nog geen 2 ton op de teller merkte ik al snel dat het olieverbruik rond de 1:4000 lag. Inmiddels bijna 2 ton verder is dat nog steeds zo. Ik maak me er maar niet druk om.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-10-2012 21:19 #1369711
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Olie
Probeer eens een andere olie, merk, soort.
Als hij tenminste niet lekt!
Als hij tenminste niet lekt!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-10-2012 21:59 #1369716
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij oudere auto's komt het
Bij oudere auto's komt het verbruik meestal door hard geworden klep seals. Bij Volvo's geven deze weinig problemen doch oude Mercedessen met benzinemotoren hebben er vaak last van, ook met weinig kilometers. Een olieverbruik van 1:1000 is bij deze auto's meer regel dan uitzondering. Vervangen is niet zo heel veel werk en daarna is het olieverbruik weer nihil.
Te testen door op de snelweg even het gas los te laten en dan opeens volgas geven. Door het motorvacuum wordt er olie langs de klepstelen de cilinder ingezogen.
Te testen door op de snelweg even het gas los te laten en dan opeens volgas geven. Door het motorvacuum wordt er olie langs de klepstelen de cilinder ingezogen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-10-2012 22:06 #1369721
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic op de snelweg opeens vol gas
dan gebeurd er iets langs de klepstelen, hoe weet ik wat er dan fout is?
Ja Paul je hebt het wel tegen een man met niet veel motoren ervaring, dus wat meer uitleg wordt op prijs gesteld.
Groet John
Ja Paul je hebt het wel tegen een man met niet veel motoren ervaring, dus wat meer uitleg wordt op prijs gesteld.
Groet John
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-10-2012 22:09 #1369722
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic andere olie, merk, soort.
noem eens wat zodat ik weet wat je bedoeld Andre.
Een merk, soort, type??
Groet john
Een merk, soort, type??
Groet john
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-10-2012 22:21 #1369725
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hi John,
Door het uitdrogen
Hi John,
Door het uitdrogen van de klepseals word er bij gas los en hogere toeren door het hoge vacuum (hoge toeren icm dichte gasklep=groot vacuum) olie langs de klepstelen gezogen. Deze word dan verbrand.
Gezien jouw olieverbruik is het zeker niet veel en geeft het ook geen rookpluimen. Bij de oudere BMW / Mercedessen kreeg je bij gas los op de snelweg zo'n mooie blauwe pluim uit de uitlaat -
Maar nogmaals bij onze Volvo's gaat het niet zo snel zo erg worden. Zolang je nog niet op de 1:1000 zit zou ik er niets aan doen.
Groet Paul
Door het uitdrogen van de klepseals word er bij gas los en hogere toeren door het hoge vacuum (hoge toeren icm dichte gasklep=groot vacuum) olie langs de klepstelen gezogen. Deze word dan verbrand.
Gezien jouw olieverbruik is het zeker niet veel en geeft het ook geen rookpluimen. Bij de oudere BMW / Mercedessen kreeg je bij gas los op de snelweg zo'n mooie blauwe pluim uit de uitlaat -

Groet Paul
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-10-2012 23:40 #1369727
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic High tech olie
Mijn ervaring is, je wilt het beste voor je auto, dus je gooit er niet de minste kwaliteit olie in.
Kom ik, ondanks m'n redelijke korting bij de auto mat. winkel, met een duur busje olie thuis.
De keren dat ik dat gedaan heb, was m'n verbruik ook hoog, dwz ik moest meer bijvullen dan ik leuk vondt.
Nu gooi ik er de olie in, die ik gewoon in de werkplaats in het vat heb zitten. (morgen even kijken wat het is)
Vlgs het boekje uit 1995 mag dat ook.
Olie verbruik is nu te verwaarlozen.
Als ik jouw verhaal zo lees; zitten je zuigerveren niet vastgekoekt, een Forté behandeling kan ze weer los maken.
<a href=" www.amtgarageforum.nl/bmw/7-serie/olieverbruik-31933.html "> www.amtgarageforum.nl/bmw/7-serie/olieverbruik-31933.html
Kom ik, ondanks m'n redelijke korting bij de auto mat. winkel, met een duur busje olie thuis.
De keren dat ik dat gedaan heb, was m'n verbruik ook hoog, dwz ik moest meer bijvullen dan ik leuk vondt.
Nu gooi ik er de olie in, die ik gewoon in de werkplaats in het vat heb zitten. (morgen even kijken wat het is)
Vlgs het boekje uit 1995 mag dat ook.
Olie verbruik is nu te verwaarlozen.
Als ik jouw verhaal zo lees; zitten je zuigerveren niet vastgekoekt, een Forté behandeling kan ze weer los maken.
<a href=" www.amtgarageforum.nl/bmw/7-serie/olieverbruik-31933.html "> www.amtgarageforum.nl/bmw/7-serie/olieverbruik-31933.html
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-10-2012 23:57 #1369729
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Klepseals?
Met de klepseals valt het wel mee. Bij demontage van een cilinderkop zou je aan de inlaatklep dan ook veel koolaanslag moeten vinden. In mijn beleving komt dat maar heel weinig voor.
Het olieverbruik komt voornamelijk langs de zuigers. Vergeet ook de rechtstreekse verbranding van olie via het turboasje naar de intercooler/luchtinlaat niet.
Heel veel lekkage langs de zuigerwanden en daardoor ook verhoogde carterdruk is er een voorbeeld van. Een bewijs dat er veel langs de zuigers gaat leveren de motoren die uitgerust zijn met een hoger afgestelde MBC cq gechipt zijn. Extra opvangtoestanden, catch can e.d. zijn daar een voorbeeld van.
Er zijn bijna geen keerringen die de lekkage binnenboord kunnen houden. Denk niet dat de keerring lekkage zo groot is dat er liters doorgaan, opzich is deze lekkage heel beperkt. De meeste olie wordt dus verbrand doordat de zuigerveren oliepassage toestaan. Natuurlijk door de veel te dunne olie die vaak gebruikt wordt werk je dat ook nog eens extra in de hand.
De B230 motor is ontworpen voor 15W40, toen de turbo in zwang kwam moest er zo nodig 10W40 in maar als je ziet hoeveel speling het turboasje na verloop van tijd heeft kun je de turbo m.i. beter met "stroop" smeren.
Een motor die meer dan 1 liter op de 10.000km verbruikt is dus niet al te best. Omdat reparatie (boren en honen en nieuwe zuigers) met de huidige waarde van de auto niet verantwoord is moet je het verbruik maar op de koop toenemen. Wat kost een litertje olie nu toch?
Het olieverbruik komt voornamelijk langs de zuigers. Vergeet ook de rechtstreekse verbranding van olie via het turboasje naar de intercooler/luchtinlaat niet.
Heel veel lekkage langs de zuigerwanden en daardoor ook verhoogde carterdruk is er een voorbeeld van. Een bewijs dat er veel langs de zuigers gaat leveren de motoren die uitgerust zijn met een hoger afgestelde MBC cq gechipt zijn. Extra opvangtoestanden, catch can e.d. zijn daar een voorbeeld van.
Er zijn bijna geen keerringen die de lekkage binnenboord kunnen houden. Denk niet dat de keerring lekkage zo groot is dat er liters doorgaan, opzich is deze lekkage heel beperkt. De meeste olie wordt dus verbrand doordat de zuigerveren oliepassage toestaan. Natuurlijk door de veel te dunne olie die vaak gebruikt wordt werk je dat ook nog eens extra in de hand.
De B230 motor is ontworpen voor 15W40, toen de turbo in zwang kwam moest er zo nodig 10W40 in maar als je ziet hoeveel speling het turboasje na verloop van tijd heeft kun je de turbo m.i. beter met "stroop" smeren.
Een motor die meer dan 1 liter op de 10.000km verbruikt is dus niet al te best. Omdat reparatie (boren en honen en nieuwe zuigers) met de huidige waarde van de auto niet verantwoord is moet je het verbruik maar op de koop toenemen. Wat kost een litertje olie nu toch?
Moderators: Jerry Stam