Van 960 naar 940
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nog maar 3 jaar Volvo-ervaring, maar verliefd op de 3.0 V6 (Sedan). Nu de kinderwagen weer mee moet, heb ik sinds sinds twee dagen een heus Volvoparkje voor de deur na aanschaf van een 940 Estate. Enigszins verwend met de 960 (1991) weet ik dat ik van de 2.3 (1995) iets minder moet verwachten. Tot 120 prima, maar als ik daarna even wil bijzetten om iets in te halen waan ik mij in mijn voormalige Mercedes diesel (accelleratie: 0 tot 100 in 3 weken). Geluid genoeg bij het intrappen van het pedaal: de automaat schakelt netjes terug, maar accellereren is er niet bij. Wanneer ik geleidelijk het gas opvoer, ben ik eerder op die 135 dan met de 'kick down'.
Nu moet er nog wel wat gebeuren (distributieriem vervangen bijvoorbeeld), maar kan het zijn dat de turbo niet werkt? Is dit verschijnsel te verklaren?
De 960 gaat waarschijnlijk als donor fungeren, voor zover dat mogelijk is. De aldaar aanwezige weelde aan electronica is in de loop der jaren zoveel aan knutselarij onderhevig geweest dat storingen voor mij nagenoeg onoplosbaar zijn. (relais niet te vinden, doorknopingen van bedrading, etc.) Bovendien is er met de 3.0 een blijvende angst dat ik mijn tankpas een keer vergeet, hoewel ik nog niet weet wat de 2.3 lust.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik zit (met hetzelfde motortype als jij hebt) aan de 1 op 9,6 (gemengd gebruik). Ik dacht eigenlijk dat de 6-cilinders lijnmotoren ongeveer net zo 'zuinig' zijn.gploeg schreef : hoewel ik nog niet weet wat de 2.3 lust.
Overigens kun je de viercilinder LPT vrij goedkoop en simpel iets meer power geven door de turbodruk lichtjes te verhogen (alleen wordt het verbruik er niet beter op als je die power geregeld ook echt gebruikt). Zoek maar eens op 'MBC' hier op de site (of check mijn <a href="/node/45367" target="_blank">blog</a>). Mocht je hieraan willen beginnen moet je wel eerst uitsluiten dat je dat op dit moment een probleem hebt, natuurlijk.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Tenzij je een bijzondere buitenlandse 960 hebt uit de beginjaren met de PRV V6.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
gerryberrie schreef : Trouwens, een 960 heeft geen V6 maar een I6 (Inline six)
Tenzij je een bijzondere buitenlandse 960 hebt uit de beginjaren met de PRV V6.
Groeten,Gerben
- Jeroen Post
-
- Nieuw lid
-
Mijn S90 Executive haalt zomers 1:10. Enkel binnendoor wegen en stadsverkeer, maar wel minmaal 40km afstand. In de winter wordt dat 1:9.
Het zuinigste wat ik gehaald heb is ruim 1:12 bij een rit door Zweden. Weinig remmen, want weinig verkeer en maximaal 90km/u.
Minder kilometers zijn makkelijk op de (lig-)fiets te maken. En die lusten helemaal geen brandstof . Alleen de berijder af en toe een extra bammetje met kaas geven...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik kan me daar nog niet in verplaatsen: bij warme motor gaat van 0 naar 100 in exact 26 seconden! Licht glooiende afrit meegerekend. Daarmee ga ik mijn klapkar de stalling nog niet uit krijgen binnen de vakantietijd.
Turbo (druk was bij koude motor goed volgens garage)
Wastegateklep
Lekkage
Ik ga aan de slag.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Compressie? Turbodruk?
Groeten,Gerben