olielekkage rond de vuldop

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2012 15:13 #1357441 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ok
Sorry henk...terecht ...niet goed gelezen!
Wat wel kan is ff motor flushen ....kan zuiger veer vast zitten.
Bekertje atf erbij doet wonderen.....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2012 10:04 #1357524 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Iedereen natuurlijk
Iedereen natuurlijk hartelijk dank voor het meedenken, ik heb al deze tips gelezen en zoals ik eerder schreef: de lekkage is nu onder controle. Er lekt niets meer. Dat is gelukt nadat ik de spatplaat in het klepdeksel heb gefabriceerd. (dus de lipjes aandrukken van de nieuwe olievuldop met nieuw rubber was niet voldoende)
Mijn vraag is nu: heb ik alleen aan symptoombestrijding gedaan en hoe kom ik bij de oorzaak terecht?  (vandaar mijn opmerking dat ik een compressietest wil doen)
 
Overigens heb ik ook een flush gedaan met Forte motor flush.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2012 13:07 #1357541 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic vreemd
Verband hoge kmstand en oliedruk lijkt me in de omgekeerde richting te werken.
De oliedruk wordt nl meestal minder met een hoge kmstand vanwege de slijtage op de glijlagers van kruk- en nokkenas.
Spatten doen ze allemaal in het kleppenhuis en dan verwacht je dat nieuwe motoren dat meer doen.
Verhoogde carterdruk is wel aannemelijk bij een hoge km-stand. Blijkbaar valt de lekkage wel mee, anders werd de lekkage wel beter beschreven. En wat is nou hoge km-stand voor de b230. Dan moet je er eerst het dubbele van maken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2012 14:53 #1357549 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zonder lekkage

Adrian schreef : Verband hoge kmstand en oliedruk lijkt me in de omgekeerde richting te werken.
De oliedruk wordt nl meestal minder met een hoge kmstand vanwege de slijtage op de glijlagers van kruk- en nokkenas.
Spatten doen ze allemaal in het kleppenhuis en dan verwacht je dat nieuwe motoren dat meer doen.
Verhoogde carterdruk is wel aannemelijk bij een hoge km-stand. Blijkbaar valt de lekkage wel mee, anders werd de lekkage wel beter beschreven. En wat is nou hoge km-stand voor de b230. Dan moet je er eerst het dubbele van maken.

 
Logischerwijs dacht ik zelf ook dat de km.stand icm de oliedruk eerder laag dan hoog zou zijn. Omdat de olielekkage (zonder spatplaat) door de oliedop kwam ging echter toch op zoek naar een oorzaak.
 
Conclusie:
- carterventilatie schoongemaakt
- nieuwe oliedop incl. nieuw rubber
- lipjes olievuldop aangeknepen
hiermee heb ik nog steeds olielekkage rond de vuldop. Als ik 140 km/u heb gereden dan loopt er een dun spoortje vanaf de olievuldop naar het kleppendeksel waarna het naar het uitlaatspruitstuk gaat om op het spruitstuk te verbranden.
 
Conlusie 2: nadat ik de spatplaat heb gemaakt aan de binnenzijde van het kleppendeksel, is er GEEN olielekkage meer.
 
Blijft nog steeds mijn eerste vraag: heb ik aan symptoombestrijding gedaan? of zie ik de oorzaak over het hoofd?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2012 19:59 #1357593 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Magische
De magische vraag die tot nu toe onbeantwoord is gebleven is HOE groot de lekkage nu eigenlijk is. 1 liter per 100, 1.000 of 10.000 km ? Als je de auto nog niet zo lang hebt, kan het ook anders: Hoeveel heb je al gereden zonder bijvullen ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2012 22:15 #1357609 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic olie
1 liter op 200 km

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • van Kuijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-05-2012 08:20 #1357636 door van Kuijk
Beantwoord door van Kuijk in topic Re:Olielekkage rond de vuldop

ravado schreef : 1 liter op 200 km

Weet je zeker dat het olielekkage rond de vuldop is en geen olieverbruik?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-05-2012 10:52 #1357656 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic druk
Lees ook even dit verhaal:
www.volvo700vereniging.nl/node/42642
Er zit ook een overdrukventiel in het cirquit.
Misschien zit die verstopt.
Druk meten kan uitsluitsel geven.
Indien teveel druk: beetje atf erbij voor een oliewissel kan geen kwaad.
Wanneer de olieschraapveren vast zitten kunnen die ook weer los komen.
1 op de 200 is wel erg veel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-05-2012 11:14 #1357662 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic geen verbruik
nu ik de spatplaat gemaakt heb en ik geen externe olielekkage heb, kan ik zien dat ik nauwelijks olieverbuik heb. Inmiddels 1000 km verder en op de peilstok is het niveau nog hetzelfde.
Ik zal eens een oliedrukmeter proberen te regelen en dan de daadwerkelijke druk meten.
 
Thnx voor de input en de verwijzing naar de andere topic.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Fred Schukkink (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2012 12:13 #1357749 door Fred Schukkink (GAST)
Beantwoord door Fred Schukkink (GAST) in topic olie lekkage.
Heb bij een vorige Volvo dit probleem ook gehad.
En het probleem als volgt opgelost.
Schrale olie in het blok ( Valvoline ) en daar een 200 km mee gereden, de olie reinigt het blok en schraperveren komen weer los en gaan hun werk weer doen.
Hierna wel weer de olie verversen, te lang rijden met dat goedje is ook niet goed.
Bij mij heeft het geholpen, mijn km stand was toen +/- 600.000.
Succes Fred

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD