olielekkage rond de vuldop
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-05-2012 21:53 #1092645
door V700 register
olielekkage rond de vuldop is gemaakt door V700 register
Kan iemand mij missschien op weg helpen met het volgende:
Mijn 940 2.3 lpt uit 1996, met 420.000 km op de klok en een Lpi G3 systeem, lekt langs de olievuldop. Nu heb ik al een nieuwe dop bij de dealer gekocht en die gemonteerd echter het probleem blijft.
De carterventilatie is helemaal schoon (ik kan ook rustig op de slang blazen die naar het carter loop, zonder dat ik een restrictie voel) Ik heb er een oilcatchtank tussen gemonteerd om te kijken of ik niet teveel carterddruk had en dit misschien een oorzaak kan zijn. Echter ook met oilcatchtank is het probleem aanwezig. Ook als ik de carterventilatie niet aansluit op de ingaande luchtslang van de turbo.
Nu heb ik uiteindelijk een plaatje gemaakt in het kleppendeksel zodat de beide tuimelaars van cilinder 1 niet de olie omhoog tegen de olievuldop kunnen spatten. Dit werkt echter ik vind de oplossing nogal rigoreus en ik vraag mij af of ik nu niet met symptoombestrijding bezig ben ipv de oorzaak aan te pakken.
Zou het kunnen dat de oliepomp teveel oliedruk geeft? of zit ik nu helemaal verkeerd te denken?
Ik hoor graag suggesties/opmerkingen/tips.
Mijn 940 2.3 lpt uit 1996, met 420.000 km op de klok en een Lpi G3 systeem, lekt langs de olievuldop. Nu heb ik al een nieuwe dop bij de dealer gekocht en die gemonteerd echter het probleem blijft.
De carterventilatie is helemaal schoon (ik kan ook rustig op de slang blazen die naar het carter loop, zonder dat ik een restrictie voel) Ik heb er een oilcatchtank tussen gemonteerd om te kijken of ik niet teveel carterddruk had en dit misschien een oorzaak kan zijn. Echter ook met oilcatchtank is het probleem aanwezig. Ook als ik de carterventilatie niet aansluit op de ingaande luchtslang van de turbo.
Nu heb ik uiteindelijk een plaatje gemaakt in het kleppendeksel zodat de beide tuimelaars van cilinder 1 niet de olie omhoog tegen de olievuldop kunnen spatten. Dit werkt echter ik vind de oplossing nogal rigoreus en ik vraag mij af of ik nu niet met symptoombestrijding bezig ben ipv de oorzaak aan te pakken.
Zou het kunnen dat de oliepomp teveel oliedruk geeft? of zit ik nu helemaal verkeerd te denken?
Ik hoor graag suggesties/opmerkingen/tips.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-05-2012 22:08 #1357317
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoeveel lekt het
Hoeveel lekt het ? Echt zoveel dat je na een langere rit verbrande olie ruikt (vanaf het kleppendeksel naar uitlaat gelekt ?).Dat het kleppendeksel een beetje vettig wordt is normaal, het rubber in de dop wordt na verloop van tijd hard. Dat mag bij een nieuwe dop natuurlijk niet het geval zijn.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-05-2012 22:21 #1357318
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic olie rond de dop
Hoi,
Ik heb een 940 '96 met 524.000 op de teller en heb het zelfde probleem.
Ik heb ook een nieuwe rubberring er in gezet hielp ook niet.
Ik kocht een 940 uit '97 met 165.000 km op de teller en die heeft het probleem niet.
Het heeft dus volgens mij met het aantal km te maken.
Wat weet ik ook niet.
Gr John
Ik heb een 940 '96 met 524.000 op de teller en heb het zelfde probleem.
Ik heb ook een nieuwe rubberring er in gezet hielp ook niet.
Ik kocht een 940 uit '97 met 165.000 km op de teller en die heeft het probleem niet.
Het heeft dus volgens mij met het aantal km te maken.
Wat weet ik ook niet.
Gr John
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-05-2012 22:22 #1357319
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic poging
Heb je de lipjes die op de dop zitten al eens iets naar binnen gedrukt(dus richting het rubber van de dop) het is een massa product dus wil het wel eens voorkomen dat hij niet strak genoeg op de deksel zit.
Tom.
Tom.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-05-2012 16:25 #1357360
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Alle hier genoemde opties al
Alle hier genoemde opties al geprobeerd zonder goed resultaat.
Zou het kunnen dat de oliedruk te hoog is?
Zou het kunnen dat de oliedruk te hoog is?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-05-2012 19:17 #1357375
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Even de sluiting van de dop
Even de sluiting van de dop iets in buigen. Sluit hij beter.
Groet Paul
Groet Paul
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-05-2012 19:39 #1357380
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lijkt me neit
Lijkt me niet waarschijnlijk, tenzij je de olie bijgevuld hebt tot boven de nokkenas. Volgens mij is het vooral spatsmering (zonder druk) onder dat deksel (behalve de nokkenaslagers). Hogere oliedruk heeft daar niet zoveel invloed op. Hogere oliedruk merk je misschien sneller aan de oliekeerringen (nokkenas- en krukaslagers) Normale slijtage van de oliepomp lijkt me gevoelsmatig ook dat de druk lager wordt. Maar hoeveel is je lekkage nu eigenlijk ? Hangen de druppels na 10km al aan het deksel, of wordt het een beetje vettig ?ravado schreef : Zou het kunnen dat de oliedruk te hoog is?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-05-2012 21:34 #1357398
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb nu de lekkage onder
Ik heb nu de lekkage onder controle. Dat komt door dat spatplaatje wat ik in het kleppendeksel heb gemaakt.
Ik heb geen lekkage op de keerringen.
Wat ik nu nog eens ga doen is een compressietest. Als ik daar afwijkende waarden bij zie gaa ik eens met een beetje olie op de zuigers een compressietest doen. Mochten de waarden dan grote verschillen maken dan weet ik dat versleten zuigerveren heb.
Bedankt voor het meedenken tot dusver!
Ik heb geen lekkage op de keerringen.
Wat ik nu nog eens ga doen is een compressietest. Als ik daar afwijkende waarden bij zie gaa ik eens met een beetje olie op de zuigers een compressietest doen. Mochten de waarden dan grote verschillen maken dan weet ik dat versleten zuigerveren heb.
Bedankt voor het meedenken tot dusver!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-05-2012 12:42 #1357427
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic onzin
Carter ontluchting schoonmaken!!!!!
Bang makerij weer zoals gewoonlijk hier....
Bang makerij weer zoals gewoonlijk hier....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-05-2012 12:44 #1357428
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Even
Als ik de TS lees, is de carterontluchting schoon, hij kan er zonder weerstand op blazen.Bangmaken snap ik ook niet helemaal, de TS zelf begint over compressiemeting, terwijl wij allemaal nog vragen hoe groot die lekkage nu is (geen antwoord) of tips geven over de lipjes in het deksel.Goed lezen, en niet beginnen te denken vanuit "zoals gewoonlijk hier....".
Moderators: Jerry Stam