lock-up probleem bij 4 traps automaat
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-03-2012 16:16 #1092100
door V700 register
lock-up probleem bij 4 traps automaat is gemaakt door V700 register
De 4-traps automaat van mijn Amerikaanse 1994 940 met 200.000 mijl op de teller schakelt plotseling niet altijd meer door naar de lock-up op de 4e versnelling. Vaak ook doet-ie het gewoon zoals hoort. Verder doet de bak het perfect. De Volvo dealer zegt: oorzaak = oliedrukprobleem in de versnellingsbak zelf (bak heeft nooit olieverlies gehad en nu ook niet); dealeradvies:bak reviseren of vervangen.
Klopt dit dealeradvies of kan er een andere oorzaak en oplossing zijn?
Harold uit Hilversum
Klopt dit dealeradvies of kan er een andere oorzaak en oplossing zijn?
Harold uit Hilversum
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-03-2012 16:19 #1353317
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Olie op niveau ?
Dat de bak overleden is lijkt me een (te) snelle diagnose. Er zijn wel een aantal zaken eenvoudig zelf te controleren voordat je de bak gaat (laten) wisselen. Wat precies komt zo even niet in mij op, wellicht kunnen anderen wel wat tips geven.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-03-2012 17:18 #1353318
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet veel meer tips...
Niet veel meer tips dan bovengenoemd. De koppelomvormer wordt bij de viercilinder, de V6 benzine en 6 cilinder diesel volledig hydraulisch bediend door het hydraulisch systeem in de automaat....
Oliepijl controleren (bij lopende motor) of indien de olie er bruin uitzet en een brandlucht heeft, de bak spoelen met verse ATF. Even zoeken op deze site hoe dat moet daar is al veel over geschreven. Maar als het systeem versleten is, helpt dat laatste niets.
Robert
Oliepijl controleren (bij lopende motor) of indien de olie er bruin uitzet en een brandlucht heeft, de bak spoelen met verse ATF. Even zoeken op deze site hoe dat moet daar is al veel over geschreven. Maar als het systeem versleten is, helpt dat laatste niets.
Robert
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-03-2012 17:21 #1353319
door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Olie mooi helder rood?
Hoe is de staat van de ATF. Indien deze bruin is en verbrand ruikt, is wellicht flushen van de bak een optie. Het inschakelen van de lockup geschiedt inderdaad op basis van oliedruk, ik weet echter niet of vuile/slechte olie dit kan veroorzaken. Wellicht dat het filter in de bak helemaal dicht zit. Dat zou je voor het flushen nog eens kunnen schoonmaken/vervangen (moet wel de pan van de automaatbak eraf). Ik ga er vanuit dat er een AW71(L) in zit (schakel patroon P,R,N,D,2,1), voor een ZF bak (schakelpatroon P,R,N,D,3,2,1) weet ik niet of er een filter in zit
Slipt de lockup ook door als ie wel inschakelt, ofwel: als je dan een beetje gas geeft, gaat dan het toerental omhoog terwijl de snelheid nog niet toeneemt? In dat geval is er inderdaad weinig meer aan te doen en zou ik gezien de kosten van een revisie gewoon op zoek gaan naar een tweedehands bak (match die dan wel op het motortype, een turbo (FT) heeft een andere koppelomvormer dan een gewone injectie (F, FD etc))
Slipt de lockup ook door als ie wel inschakelt, ofwel: als je dan een beetje gas geeft, gaat dan het toerental omhoog terwijl de snelheid nog niet toeneemt? In dat geval is er inderdaad weinig meer aan te doen en zou ik gezien de kosten van een revisie gewoon op zoek gaan naar een tweedehands bak (match die dan wel op het motortype, een turbo (FT) heeft een andere koppelomvormer dan een gewone injectie (F, FD etc))
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-03-2012 17:31 #1353321
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De olie is door de dealer
De olie is door de dealer als eerste gecheckt en in orde bevonden. Het is een AW71L. Slippen doet-ie niet: bij gas geven in lock-up positie gaat-ie keurig proportioneel met toerental sneller rijden. Kick-down werkt ook prima. De bak blijft alleen sinds kort zo nu en dan in de 4e 'hangen'.
Het filter-idee zal ik aan de dealer als checkoptie voorleggen.
Harold
Het filter-idee zal ik aan de dealer als checkoptie voorleggen.
Harold
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-03-2012 20:31 #1353337
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 3
hoe gedraagt de lockup zich als je, laten we zeggen 80, in DRIE blijft rijden?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-03-2012 20:50 #1353341
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Relais niet stuk ?
Of kan dat niet ??
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-03-2012 21:21 #1353343
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nee
Ik dacht dat die alleen van toepassing is bij jouw soort luxe-wagens: 3+1 waarbij de 4 dus via de relais loopt, of vergis ik me?
Wat ook nog iets kan zijn, is de electronica. Als ik me niet vergis, gaat hij altijd uit de lockup als je remt of je CC eraf haalt. Je zou dus nog even naar massa-problemen kunnen kijken in die circuits.
Wat ook nog iets kan zijn, is de electronica. Als ik me niet vergis, gaat hij altijd uit de lockup als je remt of je CC eraf haalt. Je zou dus nog even naar massa-problemen kunnen kijken in die circuits.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-03-2012 21:21 #1353352
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voor zover ik weet en voel
Voor zover ik weet en voel werkt de lock-up alleen bij 4. Bij 'vast zetten' in 3 (knop op pook) heb ik nooit lock-up gemerkt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-03-2012 21:22 #1353353
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Welk relais?? Ik begrijp dat
Welk relais?? Ik begrijp dat op dit type bak de lock-up hydraulisch wordt aangestuurd van binnenuit.
Moderators: Jerry Stam