960 stap voor stap in goede staat krijgen: nu nokkenassensor vervangen!!!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2012 13:58 #1091789 door V700 register
Beste Leden,
Al even bezig uit te vinden waarom het lampje van de lambda-sonde na een wat langere tijd stationair te draaien gaat branden. Hier op het forum al vele draadjes over gelezen, alsook over olieverbruik. Ik denk nu dus dat ik het hier in moet gaan zoeken.
1 liter olie op pakweg 1500km is wel erg veel. In eerste instantie schrok ik hier behoorlijk van. de volgende symptomen heb ik ontdekt:
- Olielekkage via de vuldop, de rubber ring is keihard en moet vervangen worden.
- geen olie in koelwater.
- geen water in de oilie.
- Jiggle test: + - de dop komt er niet af en zuigt bij gas geven matig vacuum. (hoe vacuum moet hij zuigen, ik voel enige trekkracht maar de dop is met de pink los te wippen.
- Dampen via de oliepeilstok naar buiten. Dit duidt volgens verschillende topics hier op verstopte carterventilatie deze zal ik ook zeker eens gaan schoonmaken/vervangen.
- klepdekselbouten: nog niet gecontroleerd.
- uitlaat aan binnenzijde zwart maar droog. Auto rookt/walmt niet bij warme motor.
In bovenstaande symptomen staan m.i. twee tegenstrijdigheden; hoe kan er rook uit het buisje van de oliepeilstok komen als de vuldop wel vacuum zuigt?
Ik zal eerst een poging doen het hele geval van carterontluchting en oil-trap eens te demonteren en schoon te maken alsook de ring op de olievuldop te vervangen.
Maar ik sta uiteraard open voor allerhande tips!!
Bart

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2012 14:08 #1350817 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Komt
Komt die rook er ook uit als je de vuldop erop hebt en je gasgeeft ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2012 14:12 #1350818 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ga ik testen
Goede vraag, dat zal ik zo nog eens even nagaan, uit de opening van de vuldop zelf in ieder geval niet.
Wat als er wel rook uit de uitkomt met openstaande oloievulopening?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2012 14:17 #1350819 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het
Het gebeuren werkt dacht ik met vacuum. Als je de dop van de opening af hebt, heb je volgens mij een vacuumlek gemaakt waardoor de dampen uit het pijpje van de vulstok niet meer naar binnen gezogen worden. Dat komt dan dus niet door de hoeveelheid damp of verstopping van de carterventilatie maar meer door het opheffen van vacuum. Maar misschien klets ik uit mij nek hoor, wacht dus even reactie van anderen af.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2012 14:23 #1350820 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vacuum
Ik kan mij vinden in je redenatie, ik kan je het volgende vertellen, er komt in ieder geval damp uit MET de vuldop op zijn plaats.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2012 14:39 #1350824 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klepseals/kleprubbers zijn
Klepseals/kleprubbers zijn ook vaak keihard bij deze motoren, we hebben pas bij onze 850 (in feite identieke motor) deze vervangen en die waren helemaal op. Olieverbruik was 1l OP 1000 km, nu is het haast niets meer.
Gr,
Philip

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2012 15:30 #1350834 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Reparatie
Ik denk dat ik eerst maar eens het blok laat "spoelen/flushen" het systeem van de carterventilatie schoonmaken, en de klepseals vervangen, dat laatste zal wel een dure grap zijn ben ik bang. maar wellicht toch wel nodig.

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2012 17:01 #1350847 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Ervaring
Bij mij vergelijkbare symptomen als bij jou.

Die jiggle test had ik ook zelf geprobeerd, maar moet inderdaad bij gasgeven. Kwam bij mij toen ook olie uit (bij gasgeven) en niet bij stationair.

Bij mij was de carterventilatie vies/verstopt, zat er olie in het inlaatspruitstuk en was de oliertourleiding verstopt.

Je rook ook duidelijk olie bij stationair starten en de bekende blauwe wolk bij het starten.

Jelmar86 heeft deze symptomen opgelost en nu is het geheel al weer een paar honderd kilometer in orde.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2012 21:09 #1355537 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verse olie
Zo vandaag een eerste stap gezet in grooooot onderhoud.
Carterontluchting is ontstopt en de motor "geflushed" en zes nieuwe bougies. (zaten 2 verschillende soorten in?!?!)
Stationair loopt ie al wat rustiger zon 800 ipv 1100, 1200 toeren. damp uit de peilstok is ook gedaald tot nagenoeg nul. En hij lijkt ook wat soepeler te rijden, maar dat kan ook tussen mijn oren zitten. En eens even kijken of het olieverbruik wat minder is.
Volgende week is de distributieriem alsook de waterpomp en de spanrol aan de beurt. En de pakking van het kleppendeksel wordt ook vervangen, hierlangs piest er nl ook langzaam een beetje olie en dan langs de bouten waarmee dit deksel vastzit, vreemd. . .
Langzaam aan wil ik de hele auto weer pico-bello krijgen, de auto is aangeschaft deels uit nood, maar ben er stiekem toch wel een beetje verliefd op geworden. :-)
(en inmiddels 291k)
Volvo, 960 Estate 1995, 2.5i 24_V Kat. B6254FS 125kW

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2012 22:09 #1355552 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic aanstekelijk
Is dat volvo virus he hahahahaha.
Tom.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC