vervangen distributieriem V90

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-02-2012 23:07 #1350060 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic s/v90
Ik heb zelf een s90 van het laatste MY dus zou wel erg zijn als ik dat niet precies zou weten .
Net de boel vervangen, zowel riem als spanrol en gezien de km.stand ( 2 ton+) meteen ook de waterpomp. De boel was toch open en dan is vervangen van die pomp een kleinigheid.

Groeten, Jan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2020 09:32 #1461280 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Distriebutieriem
Jawel dit item en de reacties zijn al van 2012.
Zou er toch even aan willen haken.
Ben nog maar een paar weken eigenaar van een 965 uit 1996.
Kom van alles tegen: tegenvallers, vraagtekens, maar het rijden is een heerlijke belevenis.
De meest relevante vraag nu, betreft de distributieriem.
De verkoper noemde een interval van 150.00 km. Dus met 412.000 vervangen en nu 536.000 op de teller nog niets vervangen.
Maar de berichten hier op de site, doen alarmbellen rinkelen.
Ik ken de motortypen (nog) , maar mijn vrees is, dat de interval overschreden is.
In de documentatie van deze auto Staat als motorcode 93. Wat zegt dat over een aan te houden interval?
Iemand die mij gerust kan stellen, of minstens wijzer maken?
Heb mij wel al voorgesteld, maar een leuke presentatie van mijn paarse bolide is nog niet gelukt.

Hans Visser

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2020 10:04 #1461282 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Ik heb zelf 100K aangehouden
Ik heb zelf 100K aangehouden met mijn v90 en 965. beiden de 28mm riem. Voor de zekerheid.

Er zijn verhalen dat de 28mm riem 120K meegaat. Volvo zelf is ook niet de meest duidelijke. In de Amerikaanse owners manual staat 70K miles dus 110K km, op europese sheets zie je zowel 100K als 120K voor de 28mm riem..

Maar het is geen lastige klus, ook niet duur, en dan neem ik liever de het zekere voor het onzekere. Oke, vergeleken met een redblock is alles duur, maar de B6304/6254 is nog steeds een prima doe-het-zelf blok en de kosten zitten in de uren.

150K is sowieso veel en veel te veel.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2020 11:24 #1461284 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Eerder is in dit draadje al
Eerder is in dit draadje al aangegeven dat ook een vastgelopen spanrol breken van de distributieriem kan veroorzaken. Zorg dat al je de distributie vervangt, je alles vervangt wat nodig is. Bezuinigen kan duur worden.
In mijn geval (zie 2012/2/29) was een vastgelopen spanrol de oorzaak van einde motor.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2020 23:43 #1461303 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Het enige dat je eventueel
Het enige dat je eventueel kunt hergebruiken is de hydraulische spanner, maar ALLEEN als die niet lekt. Is het seal kapot, of gaat het seal kapot tijdens de klus, dan moet ook die vernieuwd worden. Wat op zich net zo duur is als de hele verdere distributieset.
Een 960 van 1996 heeft de nieuwste uitvoering, dus de 28mm riem, en het langste interval. Maar ook dan is 120.000 km het geadviseerde vervangingsinterval, en daar zit Taz965 nu net overheen. Tijd dus om de klus te doen. Reken op 200 euro voor de kit en riem, en nog eens 200 als je de spanner meeneemt. Plus eventueel een waterpomp, maar hoewel ik een vers exemplaar had aangeschafd, heb ik bij mijn koppakking-operatie de oude teruggemonteerd: die was van veel betere kwaliteit dan het 'als origineel volvo' exemplaar dat ik geleverd had gekregen.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-06-2020 09:25 #1461367 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic INA is naar mijn idee goed

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-06-2020 12:24 #1461374 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik heb ook INA gebruikt. In
Ik heb ook INA gebruikt. In mijn geval geleverd door estateservices.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC