V90 3.0 af en toe onregelmatig stationair

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2012 11:40 #1091627 door V700 register
V90 3.0 af en toe onregelmatig stationair is gemaakt door V700 register
Hallo allemaal,
Sinds vorige week ben ik de trotse bezitter van een V90 3.0 automaat uit 1997. Hij heeft 330.000 km gelopen en ziet er als nieuw uit. Automaat schakelt goed en soepel en de auto is dealeronderhouden zonder enige bezuiginiging. De auto rijdt als nieuw en de motor start en loopt zeer goed. Nu ik een aantal honderden km's gereden heb doet het volgende vreemde euvel zich voor:
- Na een stuk gereden te hebben loopt de motor stationair af en toe een paar slagen onregelmatig
- Ik kan dit vervolgens bij stiltstand triggeren door het rempedaal in te drukken ????
- Ook tijdens rijden op de snelweg is er eens in de 5 à 10 minuten een onregelmatige slag met licht inhouden
- Dit alles zowel op gas als benzine
Ik heb werkelijk geen idee wat dit kan zijn :-(  Bougies e.d. zijn recent met een grote beurt vernieuwd. Als iemand tips heeft hoor ik het graag!!
bij voorbaat dank en groet Rinze

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Wim de Jong
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2012 12:27 #1349682 door Wim de Jong
Beantwoord door Wim de Jong in topic bobines??
Kijk eens of alle bobines nog goed zijn........desnoods, als je weet welke cylinder af en toe niet mee doet, bobine wisselen met een ander.
In de stekkertjes zitten kleine isolatierubbertjes, als deze versleten, gaar of verdroogd zijn, kun je af en toe sluiting krijgen, of slecht contact, en dat is nooit goed........vocht en HV verdragen elkaar niet zo!
Kan ook aan de bobine aansturing liggen, er zijn er twee, elk goed voor drie bobines......ff onderling uitwisselen, en als de fout meegaat.......weet je genoeg
Deze zitten naast het blok gemonteerd.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2012 16:20 #1349717 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic stroomverbruiker
Kan het zijn dat het een stroomverbruiker betreft? Airco die aanslaat of ventilator bijv?
Bij rempedaal indrukken, zakt het toerental dan even in of blijft hij onregelmatig lopen terwijl je blijft remmen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2012 20:36 #1349773 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bobines
Hoi Wim,

Dat klinkt inderdaad als een goede start van het onderzoek! Het vervelende is dat het euvel zich tot op heden te onvoorspelbaar voordoet waardoor de kans om de betreffende cillinder te localiseren nogal lastig is. Ik ga mijn best doen om de cilinder te achterhalen. Ik heb wel eens gezien dat er met een soort van stethoscoop naar de cilinders wordt geluisterd. Is dit de manier in dit geval?

groet Rinze

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2012 20:39 #1349774 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic stroomverbruiker
Hoi Martijn,

Ik heb inderdaad al gekeken of de airco of ventilator invloed heeft op de storing maar er lijkt geen verband. Inderdaad is het volgens mij normaal dat het toerental even minimaal duikt op het moment dat je de rem intrap. Weet jij wat de logica hier achter is?

groet Rinze

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2012 20:59 #1349781 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic stroompakker
dus als je de de airco of een andere stroomverbruiker van betekenis vol inschakelt gebeurt er niets met het toerental en als je de rem intrapt wel? De rem doet bij mij geen verandering van betekenis (in N), grote stroomverbuikers zorgt wel voor een korte duikeling.
Je noemt hierboven dat het zich onvoorspelbaar voordoet, geldt dat ook voor de rem?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2012 21:54 #1349790 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb precies hetzelfde gehad
Met mijn 1995 Volvo 965 (V90 type) met 3.0 motor en automaat en ook LPG.
Ik heb ook de rembekrachtiger verwisseld omdat ik ook toerenverschil merkte en ook wat sissend geluid bij het intrappen. Dat heeft het probleem NIET opgelost.
Toen heb ik alle zes de bobines verwisseld met een sloper die ik destijds ook had staan. Dit heeft het probleem ook NIET opgelost.
Ik ben toen tot de conclusie gekomen dat het alleen nog maar een van die twee vonkversterkers kon zijn (zijn eerder genoemd hierboven). Het schokken cq. overslaan van de motor was ook teveel om slechts van 1 bobine te komen. De vonkversterkers heb ik uiteindelijk niet meer vervangen. Ik heb de auto toen een jaar stilgezet (wegens omstandigheden) en heb hem een jaar later nog twee weken probleemloos bereden alvorens hem te verkopen. Waarschijnlijk is het probleem met die vonkversterker temperatuurafhankelijk zoals bij zoveel elektronica.
Kortom, ik zou eerst die twee vonkversterkers vervangen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2012 22:14 #1349799 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic klinkt inderdaad als precies hetzelfde!
Dank voor je verhaal. Voor jou duur leergeld en voor mij erg waardevol dat je die info deelt. Dat klinkt inderdaad als precies hetzelfde! En ja het lijkt temperatuurafhankelijk. Heb ook het idee dat het meer cilinders zijn aangezien de motor een paar seconden echt wel even flink uit balans is. Ik ga als eerste de vonkenversterkers vervangen! en uiteraard laat ik weten wat het effect is.
Nogmaals dank en groet Rinze

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2012 22:26 #1349802 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Toeren en rmmen
Het is helemaal Normaal dat het toerental en de motor wat fluctueert bij het intrappen van het rempedaal, de rembooster wordt vacuum bekrachtigd via het motorvacuum.
Trap je nu de rem in, komt er ineens een dot lucht in het inlaatspruitstuk, dat Niet door de LMM en de ECU is gemeten.
Hierdoor fluctuuert het motortoerental wat.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2012 23:14 #1349812 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vonkversterkers
Onder welke benaming kan ik "vonkversterkers" vinden in webshops?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC