help, hij start niet ! nog steeds niet, aansturing cisklep? wie heeft de oplossing?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-02-2012 15:31 #1091358
door V700 register
help, hij start niet ! nog steeds niet, aansturing cisklep? wie heeft de oplossing? is gemaakt door V700 register
Mede volvorijders,
Het is alweer een poosje terug dat ik op het forum heb rondgehangen. heb nu sinds een jaar een leaseauto, dus de volvo maakt niet zo veel kms meer. Ik loop nu wel tegen een probleem aan. Hij wil niet meer starten. Wie heeft een idee.
een week geleden begon het met onregelmatig lopen. afgelopen woensdagavond wilde ik ermee weg, maar de auto wilde niet starten. startmotor draaid rond, maar motor slaat niet aan. gisteren maar eens mee aan de slag gegaan. na wat trial and error bleek dat de motor wel aanstaal als ik eerst start met de injectoren niet aangesloten. Hij loopt dan heel eventjes, waarschijnlijk op de benzine van de startinjector, en valt dan weer uit. vervolgens de injectoren weer aansluiten en de motor start! wel onregelmatig lopen, en vanwege foutcode 2-1-2, vanmorgen de lmbdasonde er afgehaald, schroefdaad schoongemaakt, ingesmeerd met kopervet en er weer in. Vervolgens.... Starten lopen! nog even een rondje gereden en geen foutcodes meer. motor lijkt op hoge toeren nog wel een beetje in te houden. Paar keer geprobeerd om opnieuw te starten en allemaal geen probleem. mooi. even wat eten en dan boodschappen doen. Will de auto weer starten, maar motor slaat weer niet aan?
het lijkt er op dat de motor geen benzine krijgt. Er is wel bezinedruk, pomp draait, en met starten en benzineleiding los spuit het lekker rond. Er is ook vonk, motor draait eventjes als ik start met de injectoren los. geen foutcodes. Als ik de injectoren test met behulp van het testkasje (pigtail) dan hoor ik ze alle vier duidelijk tikken, tus daar lijkt de fout niet te zitten. de vraag is of de injectoren open gaan met het starten. het lijkt er op van niet. vanmorgen was het starten lopen. Wie heeft een idee wat het probleem is?
update:
het zwarte relais onder het koelvloeistofreservoir heb ik losgehad. Zit wat corrosie in, maar ik meet wel gewoon 12 volt op de pootjes.
ik heb de injectorrail los gehad, en er komt keurig benzine uit de injectoren gespoten. de auto stinkt ook naar benzine. Als ik lang doorstart met het gaspedaal vol ingetrapt, lijkt hij af en toe even aan te slaan. maar het zijn steeds maar een paar hikjes en kuchjes. Ik las in een ander draadje dat het ook de BDP sensor kan zijn. De draad daarvan is beschadigd. kan dit de oorzaak zijn?
Nog even de gegevens van de auto:Volvo 740 estateB230Fhandgeschakeldbouwjaar 1989
Groeten, Lennert
Het is alweer een poosje terug dat ik op het forum heb rondgehangen. heb nu sinds een jaar een leaseauto, dus de volvo maakt niet zo veel kms meer. Ik loop nu wel tegen een probleem aan. Hij wil niet meer starten. Wie heeft een idee.
een week geleden begon het met onregelmatig lopen. afgelopen woensdagavond wilde ik ermee weg, maar de auto wilde niet starten. startmotor draaid rond, maar motor slaat niet aan. gisteren maar eens mee aan de slag gegaan. na wat trial and error bleek dat de motor wel aanstaal als ik eerst start met de injectoren niet aangesloten. Hij loopt dan heel eventjes, waarschijnlijk op de benzine van de startinjector, en valt dan weer uit. vervolgens de injectoren weer aansluiten en de motor start! wel onregelmatig lopen, en vanwege foutcode 2-1-2, vanmorgen de lmbdasonde er afgehaald, schroefdaad schoongemaakt, ingesmeerd met kopervet en er weer in. Vervolgens.... Starten lopen! nog even een rondje gereden en geen foutcodes meer. motor lijkt op hoge toeren nog wel een beetje in te houden. Paar keer geprobeerd om opnieuw te starten en allemaal geen probleem. mooi. even wat eten en dan boodschappen doen. Will de auto weer starten, maar motor slaat weer niet aan?
het lijkt er op dat de motor geen benzine krijgt. Er is wel bezinedruk, pomp draait, en met starten en benzineleiding los spuit het lekker rond. Er is ook vonk, motor draait eventjes als ik start met de injectoren los. geen foutcodes. Als ik de injectoren test met behulp van het testkasje (pigtail) dan hoor ik ze alle vier duidelijk tikken, tus daar lijkt de fout niet te zitten. de vraag is of de injectoren open gaan met het starten. het lijkt er op van niet. vanmorgen was het starten lopen. Wie heeft een idee wat het probleem is?
update:
het zwarte relais onder het koelvloeistofreservoir heb ik losgehad. Zit wat corrosie in, maar ik meet wel gewoon 12 volt op de pootjes.
ik heb de injectorrail los gehad, en er komt keurig benzine uit de injectoren gespoten. de auto stinkt ook naar benzine. Als ik lang doorstart met het gaspedaal vol ingetrapt, lijkt hij af en toe even aan te slaan. maar het zijn steeds maar een paar hikjes en kuchjes. Ik las in een ander draadje dat het ook de BDP sensor kan zijn. De draad daarvan is beschadigd. kan dit de oorzaak zijn?
Nog even de gegevens van de auto:Volvo 740 estateB230Fhandgeschakeldbouwjaar 1989
Groeten, Lennert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-02-2012 21:49 #1347990
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic injector lekt?
Dag Lennert,
Het kán zijn dat je één of meer lekke injectoren zou kunnen hebben. Zelf ook gehad met mijn B204FT. (LH 2.4 jetronic)
Test het volgende:
1. start de motor
2. hij springt niet aan.
3. Trek alle vier de injectorstekkertjes los
4. Start de motor.
5. Het kan zijn dat hij dan aanslaat, een aantal toeren maakt en weer afslaat (logisch, hij krijgt geen benzine.
6. Druk de stekkers terug
7. start de motor en hij blijft lopen.
kan groot dan (een van de) injectoren lekt.
De motor verzuipt dan in hetb startproces.
Heeft-ie nog meer foutcodes?
Daarmee moet je eigenlijk altijd beginnen.
Groet,
Lieme Huib
Het kán zijn dat je één of meer lekke injectoren zou kunnen hebben. Zelf ook gehad met mijn B204FT. (LH 2.4 jetronic)
Test het volgende:
1. start de motor
2. hij springt niet aan.
3. Trek alle vier de injectorstekkertjes los
4. Start de motor.
5. Het kan zijn dat hij dan aanslaat, een aantal toeren maakt en weer afslaat (logisch, hij krijgt geen benzine.
6. Druk de stekkers terug
7. start de motor en hij blijft lopen.
kan groot dan (een van de) injectoren lekt.
De motor verzuipt dan in hetb startproces.
Heeft-ie nog meer foutcodes?
Daarmee moet je eigenlijk altijd beginnen.
Groet,
Lieme Huib
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-02-2012 21:49 #1348093
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic getest
Hoi Lieme huib,
De test die jij beschrijft heb ik al uitgevoerd. in eerste instantie deed ie dat wel. Dus wel starten nadat de injectors los waren geweest en vervolgens weer aangesloten. Maar nu werkt ook dat niet meer. hij start even als de injectoren los zijn. maar met de injectoren aangesloten enkel na lang doorstarten wat kuchjes en hikjes.
Verder geen foutcodes.
Groeten, Lennert
De test die jij beschrijft heb ik al uitgevoerd. in eerste instantie deed ie dat wel. Dus wel starten nadat de injectors los waren geweest en vervolgens weer aangesloten. Maar nu werkt ook dat niet meer. hij start even als de injectoren los zijn. maar met de injectoren aangesloten enkel na lang doorstarten wat kuchjes en hikjes.
Verder geen foutcodes.
Groeten, Lennert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-02-2012 22:15 #1348095
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Ontstoringsrelais
Het zou toch het zwarte injector-ontstoringsrelais wel eens kunnen zijn!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-02-2012 19:56 #1348178
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ontstoringsrelais
Hoi Timen,
Kan ik dat op een of andere manier testen testen? anders dan door er een nieuwe in te zetten. En als er een nieuwe in moet, zijn die nog te krijgen?
groeten, Lennert
Kan ik dat op een of andere manier testen testen? anders dan door er een nieuwe in te zetten. En als er een nieuwe in moet, zijn die nog te krijgen?
groeten, Lennert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-02-2012 17:15 #1348472
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic probleem deels opgelost
Het probleem is met het vervangen van het ontstoringsrelais deels opgelost. ik kan nu in ieder geval weer starten. Eerst in een keer, vervolgens enkel na het lostrekken van de connectors van de injectoren. De injectoren daarom losgehad en een viel er zo uit de injectierail. die dus maar vervangen. rubbertjes zijn allemaal goed.. er wordt inieder geval geen valse lucht aagezogen bij de injectoren. (getest met spuitbus starthulp).
rondje gereden, en de motor houd nog wel in, ook laag stationair toerental. krijg ook steeds de foutcode 2-1-2 terug. Duidt dit op een defecte lambdasonde (of bedrading natuurlijk) of kan er nog een andere oorzaak zijn. ik heb de lambda sonde inmiddels wel direct aan de massa gelegd (draad vanaf het aansluitpunt op de uitlaad met een slangklem dierct op de - van de accu)
vanmiddag maar eens testen of er een injector lekt.
ik had zelf het idee om de injectierail los te trekken, keukenpapiertje onder de injector en motor laten starten om druk op te bouwen (met HT kabel van de bobine los zodat er geen vonk is). is dat een goeie methode of heeft iemand een beter idee?
---update---
ik heb de injectoren getest zoals ik boven heb beschreven. Er bleek er 1 te lekken. Deze heb ik vervangen. mijn zelfbedachte testje levert geen lekkage meer op. ik weet niet hoe betrouwbaar dit is? Vervolgens testritje. starten gaat moeizaam. Laag in de toeren (500) en als ik vlak na het starten gas geef, valt de motor direct uit. als ik na het starten ;langer wacht hoor ik dat de boel wordt bijgeregeld. De toeren lopen op en neer tot ie na een tijdje stabiel rond de 600 draait. Vervolgens kan ik gas geven en wijgrijden. mist wel veel vermogen en houd in. heb even getest, en rijden met de stekker (groene draad) van de lambdasonde los of vast geeft geen verschil. lijkt overeen te komen met code 2-1-2 die ik blijf houden.
Maar kan dat ook het slechte starten verklaren?
Verder viel bij het keren op de weg de motor uit. direct weer starten, maar motor slaat niet aan. connectors injectoren los, starten, connectors weer vast en nu loopt ie wel. maar ligt het dan wel aan lekkende injector? is maar een paar seconden tussen uitvallen en starten. hoeveel benzine komt er dan vrij. uit mijn zelfbedachte lekt-de-injector-testje blijkt dat er niets vrijkomt in een langere periode.
groeten, Lennert
rondje gereden, en de motor houd nog wel in, ook laag stationair toerental. krijg ook steeds de foutcode 2-1-2 terug. Duidt dit op een defecte lambdasonde (of bedrading natuurlijk) of kan er nog een andere oorzaak zijn. ik heb de lambda sonde inmiddels wel direct aan de massa gelegd (draad vanaf het aansluitpunt op de uitlaad met een slangklem dierct op de - van de accu)
vanmiddag maar eens testen of er een injector lekt.
ik had zelf het idee om de injectierail los te trekken, keukenpapiertje onder de injector en motor laten starten om druk op te bouwen (met HT kabel van de bobine los zodat er geen vonk is). is dat een goeie methode of heeft iemand een beter idee?
---update---
ik heb de injectoren getest zoals ik boven heb beschreven. Er bleek er 1 te lekken. Deze heb ik vervangen. mijn zelfbedachte testje levert geen lekkage meer op. ik weet niet hoe betrouwbaar dit is? Vervolgens testritje. starten gaat moeizaam. Laag in de toeren (500) en als ik vlak na het starten gas geef, valt de motor direct uit. als ik na het starten ;langer wacht hoor ik dat de boel wordt bijgeregeld. De toeren lopen op en neer tot ie na een tijdje stabiel rond de 600 draait. Vervolgens kan ik gas geven en wijgrijden. mist wel veel vermogen en houd in. heb even getest, en rijden met de stekker (groene draad) van de lambdasonde los of vast geeft geen verschil. lijkt overeen te komen met code 2-1-2 die ik blijf houden.
Maar kan dat ook het slechte starten verklaren?
Verder viel bij het keren op de weg de motor uit. direct weer starten, maar motor slaat niet aan. connectors injectoren los, starten, connectors weer vast en nu loopt ie wel. maar ligt het dan wel aan lekkende injector? is maar een paar seconden tussen uitvallen en starten. hoeveel benzine komt er dan vrij. uit mijn zelfbedachte lekt-de-injector-testje blijkt dat er niets vrijkomt in een langere periode.
groeten, Lennert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-02-2012 17:35 #1348501
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bekijk
Bekijk even of je gasklep huis wel schoon is, draai de bougies eens los en kijk naar de staat, oude benzine doet zo.n blok ook niet goed,
Cis-klep is wel schoon? die regelt namelijk het stationair toerental samen de de gasklep positie meter, verder zou je een hard reset kunnen doen, beide accupolen er dus even afhalen voor 30 minuten want dan weet je zeker dat alle spanning er uit is en dan moet je hem wel even opnieuw inleren.
Ik lees je posting graag.
Tom.
Cis-klep is wel schoon? die regelt namelijk het stationair toerental samen de de gasklep positie meter, verder zou je een hard reset kunnen doen, beide accupolen er dus even afhalen voor 30 minuten want dan weet je zeker dat alle spanning er uit is en dan moet je hem wel even opnieuw inleren.
Ik lees je posting graag.
Tom.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-02-2012 20:25 #1348528
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic reset
Hoi Tom,
het gasklephuis is schoon, de cis-klep doet het ook. De bougies heb ik vanmiddag losgedraaid en zie ik niets raars aan, niet wit, en niet vet. De harde reset heb ik nog niet gedaan. Die zal ik vanavond eens toepassen.
het gasklephuis is schoon, de cis-klep doet het ook. De bougies heb ik vanmiddag losgedraaid en zie ik niets raars aan, niet wit, en niet vet. De harde reset heb ik nog niet gedaan. Die zal ik vanavond eens toepassen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-02-2012 15:55 #1349356
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic weer wat verder
Woensdagavond naar Timen geweest. CO meting uitgevoerd en die bleek ok. Ook na vol gas werd de CO keurig bijgeregeld, dus de lambdasonde lijkt ok. nog eea nagelopen, maar alles lijkt te werken. benzinepomp maakt wel wat herrie de laatste tijd, en ik had nog een reserveexemplaar liggen. Dus die hebben we maar eens omgewisseld. Resultaat is dat het inhouden en haperen tijdens het rijden nu voorbij is. Starten met koude motor is nog steeds een probleem bleek vandaag. Starten lukt wel, maar hij loopt dan heel laag in de toeren. Bij gas geven slaat ie af. na verloop van tijd komt het toerental iets omhoog en kan ik wel gasgeven. Overigens, na het afslaan, slaat de motor niet meer aan bij starten. Als de stekkers van de injectoren los zijn geweest lukt het wel. Stationair loopt ie op 600 toeren.Dat is aan de lage kant, voorheen liep hij op ongeveenr 800 toeren.
Bij Timen bleken de bougiekabels door te slaan en tegen elkaar te liggen. Die heb ik vandaag vervangen, en gelijk ook de bougies maar gedaan. Dit levert geen resultaat.
Ik heb inmiddels al een setje injectoren op de kop getikt hier op het forum van Ruben. Als ik die binnen heb wil ik ze laten reinigen. kijken of het probleem dan is opgeslost.
Groeten, Lennert
Bij Timen bleken de bougiekabels door te slaan en tegen elkaar te liggen. Die heb ik vandaag vervangen, en gelijk ook de bougies maar gedaan. Dit levert geen resultaat.
Ik heb inmiddels al een setje injectoren op de kop getikt hier op het forum van Ruben. Als ik die binnen heb wil ik ze laten reinigen. kijken of het probleem dan is opgeslost.
Groeten, Lennert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-02-2012 21:45 #1349580
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Luchtmassameter.
Probeer even een luchtmassameter van een andere, heb een vergelijkbare uitdaging gehad.
Je kan ook de waarde's van je lambda nameten em beoordelen of hij goed werkt.
Succes,
Johan
Je kan ook de waarde's van je lambda nameten em beoordelen of hij goed werkt.
Succes,
Johan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam