inleren ECU

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2012 16:14 #1345972 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic rollenbank?
De link naar rollenbank volg ik niet. Ik wil gewoon weten hoe de ECU werkt. Hoe ie inleert na accupolen los, of en hoe ie 'doorleert', of ie daarvoor op benzine of op lpg moet rijden, of je specifiek kan aansturen (door naar benzine te schakelen?) dat er een specifieke situatie 'geleerd' wordt (trekken met caravan bijvoorbeeld). Dat soort dingen...
Ik denk dat het niet bekend is, aangezien er anders vast wel een eenduidig verhaal zou zijn over het inleren, bijvoorbeeld na plaatsing van een MBC. Hoe groot moet de afwijking van fabriekstoestand zijn, om een reset te rechtvaardigen? Ook de constatering dat soms de motor weer helemaal 'fris en fruitig' lijkt te lopen na een reset speelt mee.
Het eenduidige verhaal heb ik hier nog nooit gelezen. Het lijkt me wel de moeite waard om te weten. Groot verschil (een euro of 100 aan benzinekosten gok ik) of je een tank gaat leegrijden of dat je de ECU na 30 km al ingeleerd hebt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2012 16:19 #1345974 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zijn
Volgens mij heb ik dan de stukken die ik hierboven neer heb gezet niet helemaal duidelijk verwoord ? Volgens mij staat het er allemaal in. Ik kan het niet verkopen als absolute keiharde kennis, maar ik denk dat ik er niet heel erg naast zal zitten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2012 16:23 #1345976 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Persoonlijk
Persoonlijk deed ik het ook altijd netjes volgens het boekje, maar als je veel sleuteld wordt je niet goed van het steeds opnieuw inleren. Ik ben er dan ook mee gestopt en heb echt nog nooit verschil kunnen ontdekken met wel of niet inleren.Maar goed... misschien dat jullie het anders ervaren, dat kan natuurlijk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2012 16:25 #1345977 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic boekje

Chilm schreef : Persoonlijk deed ik het ook altijd netjes volgens het boekje, maar als je veel sleuteld wordt je niet goed van het steeds opnieuw inleren. at kan natuurlijk.

Ik ben wel heel benieuwd over welk boekje je het dan hebt. Waar staat dat en wát staat er precies?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2012 16:30 #1345978 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Overdrachtelijk
Overdrachtelijk bedoeld Wouter, er is geen boekje

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2012 16:37 #1345980 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic boekje
Jammer. Een boekje met veel plaatjes zou perfect zijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2012 16:49 #1345983 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misschien
kan je de ecu het beste je eigen rijstijl aanleren.
Gewoon net zoals altijd rijden.

Dat is immers wat je doet.

Volgens mij, Rolf

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2012 17:02 #1345985 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Blabla
Blabla (Martijn) schreef ooit eens in een daraadje van mij <a href="/node/32807" target="_blank">Klik</a>:quote:De LH ecu zal telkens opnieuw beginnen met leren na een reset van 10min. Voor het inleren terugdenken aan de 80/20 regel. 80% resultaat in 20% van de tijd. 100% tijd is dan ~250km. unquoteEn JW schreef:quote:algemeen, over inleren, mijn auto heeft denk ik 80% van de inlering in 10 km rijden. hoe langer je moet inleren hoe verder je van de maps afzit.unquoteEn dat zijn natuurlijk wel jongens die het kunnen weten, misschien dat je er wat aan hebt.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2012 22:14 #1346045 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Beredeneren
Hallo Volvisti
Hoe een en ander ook funktioneert, een paar dingen kun je ook wel beredeneren:
  1. Als een motor op benzine niet goed loopt, loopt ie op LPG ook niet optimaal.  Want a) LPG volgt benzine en b) beide gebruiken deels dezelfde componenten.  Dus altijd eerst zorgen dat de motor op benzine goed loopt.
  2. Als twee computers tegelijkertijd inleren, kan dat niet goed gaan.  Want je leert de volgcomputer in, terwijl de hoofdcomputer nog niet voor de juiste waarden zorgt.  Dus altijd inleren op benzine (want dan is alleen de hoofdcomputer actief).
  3. Als je auto het beste loopt als je je ECU net gereset hebt, gaat er ergens in de auto iets mis.  De inleerfunktie wordt er echt niet in gestopt om de motor slechter te laten lopen.  Loopt de motor dus na inleren slechter dan op de vaste waarden die er standaard in staan, dan klopt er iets niet.
Ruben (Bossie) vertelde me ooit eens dat je op een normale ECU 50 km inleertijd nodig hebt en bij een 2.4.3 100 km.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2012 08:32 #1346098 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic standaard
Met jullie standaard auto s maakt het allemaal niks uit.
Niks inleren dus.
Heb er al zoveel mee getest dat ik het nu wel weet hahahaha

Groet Chris

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC