inleren ECU
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-01-2012 08:55 #1091159
door V700 register
inleren ECU is gemaakt door V700 register
Ik heb een vraag over de werking van de ECU, en specifiek het inleren ervan. Wat ik weet, is dat je de ECU reset door accupolen een kwartier los te nemen. So far, so good. Vervolgens is het zaak om zoveel mogelijk situaties te creeeren, op benzine, zodat de ECU ingeleerd raakt: een koude start, een paar keer flink tot hoog in de toeren doortrekken, ook een paar keer met lage toeren accelereren, en dat zou het dan moeten zijn. Hoewel de theorieen hierover al flink verschillen (varierend van 'je moet een complete tank benzine leegrijden' tot '20 kilometer is voldoende'). Vervolgens zouden de lpg rijdens weer op lpg kunnen overschakelen, waarna de gascomputer de instellingen van de ECU 'overneemt'. Een vraag waar ik een tijd mee worstel is: wat gebeurt er als je vervolgens, na een week of een maand, weer op benzine overschakelt. Leert de ECU dan 'bij', ten opzichte van de opgeslagen instellingen? Stel dat je tijdens het inleren bijvoorbeeld het idee hebt dat je motor nog niet zo lekker oppakt als je in 5e versnelling vanaf 100 km/u tot 140 km/u accelereert? Kan je dan weer op benzine schakelen, dit vervolgens een paar keer doen, en kan je er dan vanuit gaan dat deze instelling is 'toegevoegd' aan de overige opgeslagen instellingen? Wat gebeurt er als je na resetten ECU op benzine wil inleren, en de auto na 20 km uit zet, om de volgende ochtend (ivm de koude start) weer verder te gaan? Kan dat? Of moet het inleren op één onafgebroken stuk van 40 km (of meer) gebeuren? Ik ben benieuwd. Voor mij is het nog steeds vaag hoe dat inleren nou precies in zijn werk gaat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-01-2012 10:04 #1345896
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoe
Ik denk dat de fabrieksinstellingen in een apart hoekje van het geheugen opgeslagen zijn. Na een reset wordt dat in het gewone geheugen gekopieerd. Als je gaat rijden worden de waarden uit het gewone geheugen gebruikt. Als de waarden uit het geheugen (nog steeds kopie van fabriekinstelling) niet juist blijven, bijv. obv lambdasignaal, dan worden die waarden aangepast in het gewone geheugen. De volgende keer wordt die aangepast waarde weer gebruikt, totdat ook die weer aangepast wordt. Dat gaat zo door totdat je m opnieuw reset en je opnieuw de fabrieksinstellingen kopieert. Of die kopie simpelweg vervangen is of dat er meer intelligentie achter zit (pas vervangen na x keer een afwijkende waarden met het gemiddelde van de afwijkingen) zou ik niet weten. De ECU weet niet of je op benzine of LPG rijdt. Als de waarden tussen benzine en LPG verschillen, past de ECU evt. "foute" waarden aan na overschakelen op benzine en misschien wel weer terug als je naar LPG gaat. LPG volgsystemen passen het benzine signaal aan voor de LPG injectoren maar wellicht is die omrekening niet altijd 100%. Ontbrekende waarden (of eigenlijk dan fabrieksinstellingen die nog niet zijn aangepast aan jouw blok, slijtage etc) kun je altijd doen, je zou niet over hoeven op benzine dek ik. Overigens verander je het gedrag van de motor er niet echt mee. Bovenstaande is geen keiharde kennis, meer een gok in de goede richting met wat (een klein beetje) achtergrond in elektronica/besturingen/microcontrollers. Als iemand een beter verhaal heeft ben ik ook zeer geinteresseerd.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-01-2012 10:34 #1345908
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De
De waarden staan in een tabel, die is altijd gevuld. Instellingen worden niet toegevoegd maar de waarden worden aangepast. Overigens gaat dat volgens mij altijd door. Je kunt dus wel waarden aanpassen, maar hoe lang precies die waarden in gebruik blijven voordat ze weer overschreven worden is de vraag. Inleren na een reset geeft natuurlijk de grootste aanpassingen (fabriekswaarden vs aangepaste waarden van een blok met een paar ton op de klok). Het is dan wel het netst dat op één brandstof te doen lijkt me.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-01-2012 11:19 #1345918
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic op één brandstof lijkt me goed
Ik ben dan geen kenner, maar ik zie vooralsnog ook geen feiten die anders wijzen voorbij komen. Het lijkt mij logischerwijs beter in te leren op LPG. Als dat de brandstof is waarop je rijdt, lijkt 't me dat de ECU zich daar in moet vormen. Met andere woorden: laat dat ding leren in de praktijk, als het al enig leervermogen heeft.
Geestig detail na experimenteren met de Battery Brain: ik merk wel degelijk verschil als de auto een tijdje geen stroom gehad heeft dus dat er iets gedaan wordt in de ECU lijkt me wel
Geestig detail na experimenteren met de Battery Brain: ik merk wel degelijk verschil als de auto een tijdje geen stroom gehad heeft dus dat er iets gedaan wordt in de ECU lijkt me wel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-01-2012 11:19 #1345922
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPG
Er wordt hier altijd beweerd dat je op benzine moet inleren, daar de gascomputer de ECU volgt. Het is sowieso praktisch onmogelijk om op meer dan één brandstof te rijden, maar lpg lijkt me dan de mindere keus. Echter, ik weet het ook niet. Ik heb nooit een sluitend en compleet verhaal over de werking van de ECU gelezen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-01-2012 11:19 #1345923
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gek
Als het LPG systeem het benzine systeem volgt en je leert het benzinesysteem in op LPG dan loopt de omrekening van het benzinesignaal naar LPG signaal door de LPG computer niet helemaal mooi.
Mijn ervaringen zijn er minder gunstig mee, met inleren op LPG. Met name bij gas loslaten bij schakelen lijkt het niet helemaal goed te gaan. Ik rijd bij inleren ongeveer 30km op benzine, in één rit, koud starten en aan het einde een paar keer doortrekken. Dat vind ik voldoende en voorkomt eerder genoemd gedrag.
Mijn ervaringen zijn er minder gunstig mee, met inleren op LPG. Met name bij gas loslaten bij schakelen lijkt het niet helemaal goed te gaan. Ik rijd bij inleren ongeveer 30km op benzine, in één rit, koud starten en aan het einde een paar keer doortrekken. Dat vind ik voldoende en voorkomt eerder genoemd gedrag.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-01-2012 11:35 #1345924
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic automaat
als automaatrijder, kan ik dit niet waarnemen maar je verhaal klinkt logisch al kan ik hierover nog geen statistics vinden. Ook niet over hoe en wat de gascomputer doet in volger-modus. Ik neem aan (niet meer dan dat) dat de main-ecu toch nog steeds de belangrijkste metingen en aanpassingen doet en dat de LPG-ecu leid/lijdzaam volgt. Mocht mijn aanname waar zijn, dan zou ik hem liever op LPG inleren omdat dat de praktijk is. Mocht hij op benzine dan minder lopen is voor mij wat onbelangrijker. Interessant detail is daarin natuurlijk wel dat hij koud op benzine start, dus de vraag is of de ECU nog rekening houdt met bedrijfstemperatuur.
ECU's blijven interesante data, ben ook wel benieuwd hoe het precies is zijn werk gaat.
ECU's blijven interesante data, ben ook wel benieuwd hoe het precies is zijn werk gaat.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-01-2012 11:41 #1345928
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het
De ECU doet de berekeningen inderdaad, de LPG computer rekent het signaal om voor aansturing van de LPG injectoren MAAR is zelf ook lerend. Hoe groot de invloed daarvan is weet ik niet, en ik weet ook niet of weer start met fabriekswaarden als je de accuklemmen los hebt gehad. Als dat laatste het geval is, is dat natuurlijk niet een wenselijke situatie: Twee systemen die beide tegelijk inleren waarbij het ene systeem het andere volgt. ECU houdt zeker rekening met temperatuur, dat zit in de mapping (tabel met waarden voor injectie).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-01-2012 13:51 #1345951
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kort samengevat
kort samengevat, we weten het nog niet. Iemand, betrouwebare data?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-01-2012 13:54 #1345952
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Welke
Welke data zou je dan willen hebben ? Verbruikscijfers, samenstelling uitlaatgassen oid ???Eigenlijk zou je de rollenbank op moeten, om eens te kijken wat het verschil is.
Moderators: Jerry Stam