Motorblok vlakken
- V700 register
- Nieuw lid
-
Uhh sorry maar ik weet niet, volgens mij krijg je een volkomen legitiem commentaar van Woes (Willem), en hij zegt het precies zo als het is, of jij moet het verkeerd uitleggen.Het hele project doet mij denken aan het gezegde "Water naar de zee dragen".Doe het dan zoals Michael zegt en laat die kop lekker zitten en gebruik de turbo niet, klaar... laat je de boel nog origineel ook en is de Volvo straks bij eventuele verkoop nog wat waard.Ecleo schreef :
Pardon, op het volvolvo forum krijg ik niet zulke rare reacties.Woes schreef : Volgens mij weet je niet precies van de hoed en de rand. Heb je dit onderwerp ook op het Volvolvo forum gezet? Daar kreeg je antwoorden die je waarschijnlijk hier ook zal krijgen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je bedoelt het goed, maar je hebt niet de goede informatie, of haalt deze door elkaar.geen probleem, op een forum moet je elkaar kunnen helpen.Zal mijn verhaal stapsgewijs op & onderbouwen.Je begint over dat een B230ET 'beter' is dan een B230FT, wat bedoel je hiermee? De B230ET heeft in standaardvorm een hogere vermogens output, dat klopt.Maar dit is te wijden aan een ander type cilinderkop en andere nokkenas (een 531 kop & a nokkenas VS 530 kop & T nokkenas)De compressieverhoudingen van de ET & FT zijn nagenoeg gelijk (of zijn gelijk, dat kan ik me nu niet herinneren).Je wilt de compressie verhogen vanwege het gebruik van LPG, ik zeg; DOEN!Zeker weten de moeite waard, mits je de gas installatie ook goed afstelt/ af laat stellen.Volgens wie is de kop maar weinig te vlakken ? Je kan de kop zelfs zo ver vlakken dat je distributieriem te lang word.Maar wel even rekenen met je nokkenas, en nokkenastiming zodat je kleppen geen ruzie gaan maken met je zuigers.Je onderblok vlakken KAN wel, maar is in deze applicatie volstrekt onnodig.Zonde geld dus.Je schrijft dat zuigers alleen omgewisseld kunnen worden mits ze hetzelfde gewicht hebben.volkomen onzin. een krukas wordt gebalanceerd icm vliegwiel en koppeling, niet met de drijfstangen en zuigers eraan.drijfstangen weeg je ook apart uit, zowel aan de big end als aan de small end.En voor de zuigers geldt ook weer hetzelfde, je probeert het gewicht van alle 4 de zuigers qua gewicht zo dicht mogelijk bij elkaar te krijgen voor een goede balans.
vervolgens in het lijstje van wat jouw turbo sloper allemaal heeft kom ik ook wat dingen tegen die niet helmaal kloppen.-beter tegen hitte bestendige kop?Onzin, het enige verschil zijn de natrium gevulde uitlaatkleppen, die idd wat beter tegen hitte kunnen, maar praktijk wijst uit dat je zonder die natrium gevulde kleppen ook prima turbodruk kunt draaien.Verder zijn de cilinderkoppen identiek.
-versterkte a. as?ik denk dat je achteras bedoelt, en zo ja, die zijn ook hetzelfde als van een N/A auto.Wel kan er verschil zitten in de overbrengingsverhoudingen of wel of geen LSD.Maar qua sterkte geen verschil.
Verder nog... B230K's zijn geen wereld motoren, zeker die carb die erop zit is geen prijswinnaar.
zoals asatter aanbied zou ik eens zoeken naar een B230FB, die motoren hebben atmosferisch een output van 131 pk als ik me niet vergis.Op LPG lopen ze ook helemaal prima, keep it simple.Eventueel een b230f waarvan je het kopje reviseert (gelijk weer dikke stelplaten) en dan gelijk wat extra vlakt icm een goede LPG installatie.Er zijn genoeg opties, maar denk vooral niet te moeilijk.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb niet alle wijsheid in pacht, maar mijn autootjes houden het over het algemeen (voor een appel en een ei) heel lang vol.
Tot op heden heb ik nog alles door de APK kunnen loodsen, soms met wat controversiële keuzes ...
Maar soms zit ik ook een beetje met de handen in het haar als ik hele gekke ideeën krijg.
Het grappige is dat het één het andere dan elkaar op internet weer tegen spreekt en dat dat dan ook weer de nodige extra verwarring geeft.
Zo lees ik op wikipedia (volvo motoren) dat de ET over de 10:1 zit en de FT onder de 9:1.
Verschilletje dus.
Dan wordt aangegeven dat de blokken en koppen hetzelfde zijn, ergo dus zuigers moeten dan anders zijn.
Maar kan je die dan zomaar omwisselen, etc. etc. etc.
Zelf rij ik het liefst op LPG en gebruik benzine voor nood dus 'mijn' compresie kan omhoog.
Meer LPG pktjes en hoger rendement.
Nu had ik het probleem met mijn oliedruk in mijn oude Volvo 740 GL en mijn 240 stond op bokken met de automaat er onderuit. Paniekje in de tent dus.
Ik was al een tijdje op zoek naar een slopert, maar kon de juiste niet vinden. Liever ga ik niet voor een 350Dkm+ blok.
Ik ging er van uit dat alles in een Turbo verie iets sterker is en dus had ik daar wel oren na. Ook zitten er andere leuke dingen op die een standaard GLtje niet heeft.
Enfin Turbo kijken, Turbo kopen.
Dan ga je er beter over nadenken en dan was de Turbo kopen in eerste instantie misschien niet zo'n optimaal idee. Door dan lekker 'je probleem' te dumpen op het net en te wachten voor het verlossende antwoord, geeft dan even weer wat rust.
Alles nu resumerend:
Wat ik in gedachte had, blijkt in de praktijk teveel rompslomp te geven. Al helemaal omdat er legio andere oplossingen zijn.
De 740 Turbo is eigenlijk ook te goed om te slopen, qua carosserie heeft ie niets. Motor loopt als een zonnetje en voor een paar flapjes heeft ie denk ik weer een jaartje APK.
Waarschijnlijk weer de Turbo maar weer verkopen, dus als iemand nog een leuke zoekt

Anders wordt ie over een half jaartje gesloopt voor de onderdeeltjes.
Ik ga straks gerust onder de wol, wetende dat ik alles gewikt en gewogen, bekeken en gedraait heb.
De turbo ombouwen is niet ideaal, zo er in hangen geeft te veel verliezen, ombouwen naar Turbo geeft mij teveel werk en gedoe (maar misschien verandert dat beeld nog eventueel).
Daarvoor ben ik eigenlijk nog veels te gek op mijn B230K met 2B5 Pierburg die bij mij prima zijn werk doet.
Over twee weekjes is mijn 240 weer klaar en kan ik eens rusig gaan kijken wat er met de 740 GL aan de hand is.
Prettige Feestdagen Toegewenst
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Mocht je ervan af willen voor een leuk prijsje, heb ik er zekerweten interesse bij!Ecleo schreef : Waarschijnlijk weer de Turbo maar weer verkopen, dus als iemand nog een leuke zoekt ;-)0
Wil wel graag een Turbo redblock hebben (nog nooit gehad)
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik laat het wel weten of het lukt bij de RDW, grootste probleem is de stuurbekrachtiging,
maar die flush ik van de week even.
Doet bij (koude) start linksom niets. Todat je hem door een doodpunt heen drukt en dan is het probleem eigenlijk weg.
Remmen voor waarschijnlijk APK af.
Benzine opvoerpomp maakt me gek met z'n herrie, als iemand nog een goede 2de hansje heeft liggen.
Eind Januari maar even proberen.
Na de zomer vakantie mag ie weer weg, of ik ben wel heel veel van hem gaan houden.
Gr.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Laat maar weten wat je in gedachten hebt, evt. Een gedeeltelijke ruil met een goed redblockje met weinig km is uiteraard mogelijk!
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Is ongeblazen en heeft dan al 155 pk's, met hydraulische klepstoters, dus nooit meer kleppen stellen en loopt uitstekend met dampgas.
Je huidige automaatbak past er ook op.
Groeten,
Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-

- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-