Motorblok vlakken
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nu bleken voor de prijs die ik ervoor wilde geven, het meestal ook 'echte' te zijn.
Nu kon ik voor een leuke prijs een turbo kopen, weinig km en veel extra's.
Maar dan zit je wel met een B230FT blok (de B230ET) was beter geweest.
Aangezien ik het turbo spul er niet op wil hebben, auto is toch veels te snel voor de nl-wegen
hier in de omgeving.
Wil ik de compressie omhoog hebben tbv LPG (benzine alleen voor nood).
Aangezien de kop maar weinig te vlakken blijkt te zijn, wil ik het (short) blok vlakken.
Het materiaal moet immers ergens weg gehaald worden.
Plaatsten van andere zuigers zou een optie zijn, als ik wist dat de zuigers van een B230K of B230ET even zwaar zouden zijn.
Ik heb nog geen echt idee hoe Volvo de compressie aanpast in de B230ers.
BvDank
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Weet je wat je weten wil en hij kan het nog voor je doen ook.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Volgens mij weet je niet precies van de hoed en de rand. Heb je dit onderwerp ook op het Volvolvo forum gezet? Daar kreeg je antwoorden die je waarschijnlijk hier ook zal krijgen.
1 tip: Als je geen turbomotor wil, koop er dan geen. Koop een standaard B230f, zijn echt overal te vinden en rond de 3 ton vaak nog goed (uitzonderingen daargelaten).
Waarom is een ET beter dan een FT???
Als je een 'tight-squish' blok wilt bouwen, zal je wat meer onderzoek moeten doen. Platte zuigers van een B23E zorgen voor een compressie boven de 10. Vlak je kop een beetje en gebruik desnoods een plattere pakking. Maar al deze zaken vereisen wel sinecure en verstand van zaken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Het is doodzonde om dat Turboblok dat je hebt zo te 'mishandelen'
Ik zou dan graag het FT blok van je overnemen.
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Pardon, op het volvolvo forum krijg ik niet zulke rare reacties.Woes schreef : Volgens mij weet je niet precies van de hoed en de rand. Heb je dit onderwerp ook op het Volvolvo forum gezet? Daar kreeg je antwoorden die je waarschijnlijk hier ook zal krijgen.
Ik was nml. op zoek naar een sloper voor mijn wb vrije bakkie.
Op dat moment waren er een aantal te koop, maar vond de prijzen (km) te hoog.
Toen zag ik deze turbo staan.
Voordelen:
- 250Dkm NAP.
- super aut.bak.
- versterkte a.as.
- elec. ramen.
- beter tegen hitte bestendige kop.
- mooie velgjes, turbo-zij-ruitjes, hemeltje en turbo dash.
- maand APK, genoeg om de reparatie aan mijn 240 af te ronden.
Dan ga je een beetje googlen en vragen.
Immers wil ik het liefst niet de hele boel ombouwen, maar gewoon een 'B230K' houden op LPG.
Dan wil je natuurlijk een hogere compressie, beter voor gas, ergo is de ET dan dus perfect.
Bij de FT is de compressie eigenlijk 'te laag'.
Hoe verhoog je die dan?
Nu blijkt bij Volvo de compressie 'aangepast' te zijn dmv de zuigers.
Die zou je in theorie dan alleen kunnen vervangen door de andere type zuigers als het gewicht gelijk is, anders moet je de krukas ook aan gaan passen.
Maar voordat ik die keuze wou maken wilde ik input.
Die heb ik nu, ik kan nu:
- Alles over zetten en als B230FT houden.
- Kop en blok vlakken en er een B230K van maken.
- FT verkopen en ander blok zoeken.
- Apktje op de 'sloper' gooien en een jaartje lekker toeren.
Ik ga nu het laatste proberen en dan heb ik een jaartje tijd voor mijn WBVer
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Kop vlakken en blok vlakken kan, maar dan moet je er gewone zuigers in zetten van een atmosferisch redblock.
FT verkopen en ander blok zoeken: wellicht een goede optie.
Dat turboblok heeft meer op zn lazer gehad dan een normaal B230F blok. Ik heb er zelf eentje gekocht, 300dk gelopen en -kop versleten en ingesleten, zuigerranden in cylinderwanden, etc.
Een B230F gekocht met 300K en alles nog zgan: klepzetels nog keurig en in de cylinderwanden de hoonsporen van vroeger nog.
Je creeert voor jezelf een grote kostenpost door die FT om te gaan bouwen naar een atmosferische met andere zuigers e.d.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik denk dat je overigens ook niet te licht moet denken over het "even" overzetten van zuigers. Als je dat goed wilt doen, moet je het onderblok laten honen (op maat slijpen), dan zuigers en nieuwe, passende zuigerveren kopen. Dat is allemaal ook niet gratis. Kun je mi beter doorzoeken naar een goed B230F onderblok, zoals gezegd, daar is heel veel aanbod in en als je nog eventjes kunt wachten dan moet je wel een goede kunnen vinden voor niet teveel.
Technisch is een lage compressieverhouding volgens mij geen argument voor ongeschiktheid op LPG. Met LPG kun je juist hogere compressieverhoudingen aan vanwege de hogere klopvastheid, als je er maar voor kunt zorgen dat je de LPG vroeg genoeg kunt ontsteken (LPG verbrandt trager).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb geen idee hoe je aan de informatie komt, maar kloppen doet het niet.
Zal straks mn laptop pakken en eens uitgebreid reageren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.