MBC940lpt versus 940lpt

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2011 19:55 #1338209 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic EZK
Beter je ECU openmaken ipv je EZK. Maar goed, je zou eigenlijk gewoon de turbodruk moeten aflezen. Waarschijnlijk is één van de twee gewoon niet helemaal fris meer.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2011 07:08 #1338242 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zit je
Zou even controleren of je waste-gate niet vastzit, waardoor je een hogere turbodruk hebt dan normaal (of met MBC). En kijken of er geen lekjes in de slangen tussen inlaatspruitstuk en de turbo zitten waardoor de overdruk weglekt en de waste gate niet opent. Turbodrukmeting zal dit aan het licht kunnen brengen, zoals Michael al aangeeft.
Gechipte EZK of niet, bij dezelfde (relatief lage) turbodrukken in twee auto's zou het verschil niet wereldscokkend mogen zijn lijkt me.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2011 10:41 #1338256 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic EZK
@Mike, ik zou toch echt de EZK openmaken en niet de ECU...
@Harm: Je hebt een wagen met Automaat en Benzine en de andere is LPG en schakel.
De PAarse is Automaat en Benzine, zodra je het pedaal diep intrapt, kan de Turbo gaan loeien en ook BLIJVEN loeien en persen en gieren omdat je het gas niet hoeft los te laten om te schakelen.
Bij de groene op LPG: Die is zowiezo al wat trager door de LPG en de Turbo blaast iedere keer af zodra je de koppeling intrapt en niet meer gasgeeft enenmaal geschakelt en weer gasgeven moet de Turbo weer opnieuwe druk opbouwen. Ofwel: Turbo LAggg (traagheid) en dat dus bij iedere schakelgang, terwijl de automaat kan doorblijven gaan met gieren.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2011 12:22 #1338266 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic HPT
HPT actuator zou niet veel mogen uitmaken, zeker niet als je de MBC op 0.65 bar hebt staan. Waarom zou een LPT op LPG trager zijn dan eentje op benzine ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2011 12:35 #1338272 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic meter
Ik zou, als je het echt wil weten, tijdelijk een drukmeter monteren zodat je weet over welke turbodruk we het hebben.
Als bij de paarse de naald volledige de schaal uitloopt weet je dat er iets mis is. Het is een kwestie van meten, want uit je beschrijvingen (gieren, brullen, rallykanon, loeien) maak ik niet zoveel op, en ik kan ze ook niet echt plaatsen. Weet je wel zeker dat je de turbo hoort 'gieren'? Als de paarse inderdaad een automaat is, is het veel aannemelijker dat je turbodruk -eenmaal opgebouwd- inderdaad volledig beschikbaar blijft bij acceleratie, en dat de automaat ervoor zorgt dat je flink doortrekt in alle versnellingen. Misschien schakel je met de handgeschakelde wel eerder over? Het is allemaal wat lastig te plaatsen omdat je nogal ongenuanceerde termen gebruikt en ik in elk geval maar heel lastig een idee krijg van hoe de auto's nu daadwerkelijk rijden. Heb je alleen een stukje vanuit stilstand geprobeerd? Of ben je ook de snelweg op geweest?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2011 13:03 #1338279 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ontsteking?

gerryberrie schreef : @Mike, ik zou toch echt de EZK openmaken en niet de ECU...

Pour qoui? De EZK is de ontstekingscomputer toch?

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2011 14:49 #1338288 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Allebij een beetje gelijk?

Michael Oud schreef :

gerryberrie schreef : @Mike, ik zou toch echt de EZK openmaken en niet de ECU...

Pour qoui? De EZK is de ontstekingscomputer toch?

Om te kijken of de wagen gechipt is moet eigenlijk zowel de ECU als de EZK geopend worden.
Als je bijvoorbeeld BlaBla chips hebt, kan dat alleen in de ECU (goede optie) maar ook in de ECU+EZK (beste optie).

Maar zoals Michael al aan geeft, lees de turbodruk (in je inlaatspruitstuk) eens goed af, dat geeft veel duidelijkheid. Het is namelijk heel goed mogelijk dat één van de turbo's niet helemaal fris meer is of dat een wastegateklep vastzit of zwaar "lekt" of een wastegateactuator die veel te slap is (bekend probleem, bij mij had ik na het vervangen van de actuator opeens een "andere" auto)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2011 15:42 #1338290 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ECU
Volgens mij zijn er meer mensen met alleen een gechipte ECU dan mensen die zowel ECU als EZK hebben gechipt. En als je EZK gechipt is, is je ECU dat 99% zeker ook. Terwijl dat andersom niet zo is. Dus is het simpeler om alleen je ECU te checken.

• Gert-Jan De Jong (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2011 15:58 #1338292 door Gert-Jan De Jong (GAST)
Beantwoord door Gert-Jan De Jong (GAST) in topic .
Inderdaad even een goede turbodrukmeter aansluiten op het inlaatspruitstuk. Meten is weten.
Ik snap alleen je probleem niet helemaal, de ene auto gaat voor je gevoel harder met de MBC dan de andere? Hoe merk je dit? Via 0 naar 100 sprintjes of bij tussenaccelaraties? Zijn het beide handbakken of automaten?

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2011 17:35 #1338302 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic EZK
Als je de turbodruk opvoert en het blokje begint op gegeven moment te pingelen, dan chip je de EZK voor meer vermogen en zal het pingelen stoppen>verplaatsen naar een hoger turbodruk gebied.
Daarna kan het brandstofsysteem het Niet meer bijbenen (Lambda arm) en ga je de ECU chippen + injectoren etc.
Ik heb BlaBla EZK Only Chips.
@De rest:De groene van Harm is : 940 B230FK LPT LPG B230FK MBC M90.De paarse van Harm is: 940 B230 FK LPT Benzine 230FK MBC AW automaat.
De "paarse" Automaat met MBC en op benzine trekt veel harder dan de 940 op LPG met MBC en M90.
Dat is wat Harm dus zegt, de automaat zijn Turbo kan blijven doorloeien maar met de M90 moet ie steeds weer afblazen en weer druk opbouwen.
Groeten,Gerben

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC