Motor slaat af om onbekende reden, en gelijk voorstelpraatje... - Update #4 - OPGELOST!

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2011 17:51 #1089429 door V700 register
Update!
Begin deze week op www.skandix.de een aantal onderdelen bestelt die nog op mijn to-do lijstje stonden, een nieuwe ontstekingsmodule, een bobine en nieuwe bekabeling.
Gister middag binnen gekregen, na wat hulp met starten van onze oude Corsa eerst het blok even laten lopen zonder montage van de nieuwe onderdelen. Na ongeveer 2 minuten sloeg hij zoals verwacht wederom af. Als eerste verdachte nummer 1 gemonteerd, de nieuwe onstekingsmodule(power stage), 2 schroefjes, stekkertje erin en klaar. Vervolgens gestart, en hij bleef maar lopen. Stukje over de parkeerplaats gereden, nog steeds geen probleem. Steeds een stukje verder, de wijk door, en na ongeveer een uurtje durfde ik de snelweg ook wel aan. Sindsdien al ongeveer 60km gereden, en geen afslaan meer!
Eindelijk dus de boosdoener gevonden. Jammer dat het zo lang heeft moeten duren, maar ik ben blij dat ik weer de weg op kan, van al dat stil staan is ook niet goed.
Van de week nog wel de rekening van de garage in frankrijk mogen ontvangen via de ANWB, 333 euro voor de nieuwe benzinepomp en filter, wat uiteindelijk dus niets met het probleem te maken had. Misschien ga ik er nog een brief aan de ANWB aan wagen, maar ik weet niet of dat de moeite waard is.
Bedankt voor de tips, en misschien wel tot op de volgende sleuteldag, want er staan nog meer puntjes in de planning!
 
Origineel verhaal:
Volvo 760 Turbo automaat USA(B230FT)Februari 1987Net de 100.000 miles gepasseerd, dus zo'n 160.000 km...Fototje
Voorstelverhaaltje:
Allereerst zal ik me eindelijk een keer voorstellen, als je alleen in het probleem geinttereseerd bent, kan je direct naar onderen scrollen :)Daniel, 28 jaar, Lidnr: 1285, woonachtig in Capelle aan den IJssel, en sinds begin dit jaar in het bezit van een prachtig mooie 760 turbo uit 1987.Deze volvo is 24 jaar terug nieuw gekocht door mijn Opa, die toen voor zijn werk nog in Amerika woonde. De auto is uiteraard gewoon in Belgie geproduceerd, maar wel als amerikaans model geleverd,en dus met een aantal afwijkende opties in vergelijking met de nederlandse modellen. Ik ben ook direct dit forum gaan volgen en lid geworden van deze actieve club, waar veel te leren is, en waar ik al veel van geprofiteerd heb.Toen ik begin dit jaar de volvo overnam van mijn oma ivm het overlijden van mijn opa heb ik de auto volledig na laten kijken bij pg auto's in papendrecht, oavanwege de goede recenties op dit forum. Hierbij zijn de kleppen gesteld en heeft de auto een volledige beurt gekregen inclusief nieuwe verdelerkap en bougies. Buiten een lijste met zaken die op den duur wat aandacht verdienden, bleek de auto in hele goede staat te verkeren.Omdat de auto de afgelopen 10 jaar alleen als 2de auto gebruikt is, heeft hij zeker de afgelopen paar jaar maar een beperkt (+/- 1000km) per jaar gereden. Hier kwam ik al snel achter toen er een aantal slangen van de koeling doorscheurden tijdens het rijden, die ik na een paar snelle reparatie pogingen toch maar allemaal vervangen heb. Ook heb ik zelf de uitlaatspruitstuk pakkingen vervangen, omdat hier een vervelend tikkend geluid vandaan kwam,veroorzaakt door verschillende gescheurde pakkingen. Ook maar direct alle riemen vervangen door nieuwe exemplaren.Na het vervangen van deze onderdelen heb ik een flink aantal kilometers probleemloos en met veel pezier afgelegd. Vorige maand zijn we vol goede moed, en inclusief een aantal reserve onderdelen richting italie vertrokken voor onze vakantie. Via oostenrijk, door de dolemieten, naar het midden van italie, en vervolgens naar frankrijk op de terugweg. Alles zonder enige problemen, heerlijk touren!Totdat de laatste week van de 3 weken op de autoroute in de buurt van Orange de toerenteller ineens neersloeg, en de motor ineens uitviel. In eerste instantie was het heel kort en pakte hij gelijk weer op. Maar een aantal kilometer later viel hij weer even uit. Dit gebeurde na verloop van tijd steeds vaker, waarop ik op een gegeven moment zelfs uit moest wijken naar de vluchtstrook om vervolgens weer door te kunnen rijden.In verband met de veiligheid van de snelweg afgegaan, en op de provinciale weg nog geprobeerd verder te rijden. Ook hier bleef hij steeds vaker uitvallen, maar elke keer wel weer direct starten. Uiteindelijk na diverse pogingen en wat controles onder de motorkap toch maar besloten om de ANWB te bellen. Na veel gedoe is de auto uiteindelijk bij een garage uitgekomen, waar hij 3 dagen heeft gestaan, en men er na het vervangen van de brandstofpomp en filter erachter kwam dat de motor nogsteeds afsloeg. Uiteindelijk is de volvo per transport naar huis gebracht door de ANWB.Probleem:- Motor slaat willekeurig af, en loopt onregelmatig stationair. De naald van de toerenteller slaat in een klap neer, en de motor valt direct stil, tijdens het rijden, maar ook stationair, ongeacht het toerental.In het begin duurde het soms wel 10-15 minuten voordat hij afsloeg inmiddels slaat hij al binnen 1 tot 2 minuten af, bij zowel een koud als een warm blok.Ook lijkt het alsof het blok steeds slechter stationair loopt, het toerenal schommelt een beetje.Ik heb bijna alle topics met gelijke problemen nagelezen, en de volgende zaken gecontroleerd:- Alle relais (Brandstofpomp en relaisbak, alles bekeken en ingesprayd met contactspray)- Alle massakabels nagelopen- CIS klep gedemonteerd, schoongemaakt, en op de "klik" gecheckt, lijkt helemaal goed te werken.- Bobine doorgemeten, weerstand waardes vallen binnen de gegeven grenzen- Verdeler losgehaald, maar aangezien de verdeler en de bougies nieuw zijn was het probleem ook hier niet te verwachten- Alle luchtslangen nagelopen op lekkages- Alle sensoren nagelopen (in ieder geval de temperatuur en hall sensor)- LMM los of vast maakt geen verschil in uitval van de motor- Brandstof rail gedemonteerd na uitvallen, zat nog vol met schone brandstof, injectoren zijn ook schoonInmiddels ben ik na een paar dagen klussen in een paar weken tijd een beetje de kluts kwijt, en weet ik even niet meer waar ik het nog moet zoeken.Op dit moment verdenk ik op basis van de overige topics nog de HALL gever, de vonkversterker, en de power stage. Ik heb alleen geen idee hoe ik dit kan controleren zonder deze onderdelen te vervangen.
Ik hoop dat iemand nog tips heeft, of naar aanleiding van de symptomen nog een briliante ingeving heeft :) Alle suggesties zijn welkom!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2011 18:09 #1333125 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Tip 1
 
 Tip 1
Relais bekijken zoals je schrijft zegt niet zoveel. Ik zou het brandstofrelais gewoon vernieuwen. Dit relais heeft vaak tinrot, het is te hersolderen maar een nieuwe monteren heeft mijn voorkeur.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
12-10-2011 18:10 #1333126 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic welkom
Daniel welkom
tip: dit kan ook aan de ECU liggen, dit heb ik gehad met mijn 780 daar zat een los/slecht contact op de pcb.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2011 18:46 #1333132 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pcb

asatter schreef : tip: dit kan ook aan de ECU liggen, dit heb ik gehad met mijn 780 daar zat een los/slecht contact op de pcb.

Alexander wat is een pcb ?
Fred (Rotterdam)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
12-10-2011 21:19 #1333152 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic printplaat

Fred 740 schreef :  wat is een pcb ?

Printed Circuit Board of terwijl een printplaat.
<a href=" en.wikipedia.org/wiki/Printed_circuit_board ">Wikipedia

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2011 09:37 #1333203 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het relais is al een keer
Het relais is al een keer vervangen, de grote witte links achter in de bak, komt uit 2004(dat staat althans op de zijkant). Ik heb het kapje verwijderd, alle verbindingen zien er nog perfect uit, en ik heb geen scheurtjes kunnen constateren. Wat me ook opvalt is dat ik de brandstofpomp nog heel even hoor draaien nadat de motor is uitgevallen. Maar voor de zekerheid ga ik toch maar even een nieuwe halen van de week.
De ECU zal ik dit weekend demonteren en uitgebreid nalopen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2011 10:11 #1333207 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic optie
Verwissel de eindtrap ook even, die zit op de linker voorpoot gemonteerd(gezien vanaf de bestuurders stoel).
Verder als de ECU geen goeie massa heeft krijg je ook dit soort storingen.
 
Tom.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2011 11:31 #1333429 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ontstoorrelais
Check ook even het ontstoorrelais onder de motorkap. Bij mijn 740 (1988) hangt hij aan het expansietankje, en bij mijn 940 (1996) naast de eindtrap bij de linker veerpoot. Bij allebei heeft het het volgende nummer:899931. Mijn 740 komt ook uit Amerika en had ook een rotte stekker aan het relais zitten; Als ik tijdens het stationair lopen een draadje hiervan aanraakte, sloeg hij accuut af. Dit is inmiddels vervangen. Ik denk dat er qua bedrading toch wel wat is geleden in de drogere/hetere delen van de wereld. Ik ben er zelf nog niet helemaal uit, en heb nu het relais zelf ook vervangen, maar wie weet.
Check ook even dit draadje, dit is mijn verhaal:<h2 class="title"><a href="/node/40251">Probleem: afslaan tijdens rijden, kan het maar niet vinden!</a></h2>Succes!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2011 19:04 #1333465 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vandaag weer de hele dag
Vandaag weer de hele dag gezocht:
Voor wat betreft jullie tips:
- ECU heb ik helemaal losgehaald, opengehaald en onder een lamp de gehele printplaat bekeken. Geen scheurtjes of gekke plekken rondom de soldeerverbindingen te bekennen. Massakabels ook bekeken, alles nog even goed ingespoten met contactspray. Op de ECU staat groot in wit op een zwarte sticker "JETTRONIC" en onderdeelnummer sticker van Bosch met nr. 0280000541.
- Vandaag nog even goed op de motor gelet op het moment dat hij loopt. Bij de eerste keer starten lijkt hij in het begin goed en soepel te lopen, en na 1 tot 2 minuten begint het toerental heel licht te schommelen, en hoor je dat het blok onregelmatiger begint te lopen. De toerenteller schommelt heel licht, maar blijft rond het "normale" stationaire toerental, totdat het blok weer afslaat. Het blok is nog niet warm wanneer hij voor de eerste keer afslaat. Hij start wel weer direct. Omdat ik duidelijk merk dat het lijkt alsof het blok het moeilijk krijgt voordat hij afslaat, verdenk ik de relais steeds minder.
Bij het nogmaals onderzoeken van de verdeelkap voelde ik wel wat olie onder de stekkerverbinding van de hall sensor aan de onderkant van de kap. De laatste keer dat ik de kap gedemonteerd had heb ik niet de rotor verwijderd, zou het kunnen dat de olielekkage(o-ringen) hier een storing van de hall sensor kan veroorzaken?
@Ånne: ik volgde jou topic ook al met veel belangstelling, ik weet inmiddels hoe frustrerend een probleem als dit is, en ik hoop ook dat je snel een oplossing vind :)
De stekker van het ontstoorrelais (bij mij ook 899931) heb ik ook nogmaals bekeken, onderdeelnummer is bij mij idd hetzelfde. Ik zal van de week ook deze vervangen, als ik toch naar dordrecht rij voor de andere relais.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2011 20:34 #1333477 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rubber ringen
Daniel neem dan ook gelijk de rubberringen voor de verdeler die kosten een paar euro's en inderdaad kan je daar olielekkage krijgen als deze rubber ringen op zijn .
Of morgen ook even naar de VKV in Gorinchem daar staan o.a ook wat onderdelen leveranciers voor de Volvo's o.a ook ide uit Dordrecht , alleen zij hij waarschijnlijk niet alles bij zich hebben
Ik bestek ook wel eens onderdelen gewoon bij de Volvodealer vlakbij jouw aan de Hoofdweg .
 
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD