Nokkenas keuze - B230K + 1000531 Cilinderkop + LPG

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2011 23:33 #1088208 door V700 register
Voor een beoogde LPG conversie van mijn 740 GL uit 1985 wil ik ook mijn cilinderkop laten reviseren.
Momenteel zit er een 1000530 cilinderkop op de B230K motor, klepspeling is in orde, toch ratelt er wat. De 400.000 is dan ook in zicht ( ook al een lpg verleden, eerste 150.000 km )
 
Ik heb nu een vervangende 1000531 kop in huis gehaald ( zonder nokkenas ) die er op het oog goed uit ziet en afkomstig is uit een B230FB met 200.000 km ( waarschijnlijk van een oud vrouwtje geweest )
Ik kreeg als tip om een T nokkenas te zoeken en te monteren vanwege het hoge koppel bij lage toeren ( turbo nokkenas als ik goed ben voorgelicht ).
Mijn vragen
- conversie van 530- naar 531-kop, slimme zet ?
- is een B230K /1000531/T-Cam/LPG een gouden combinatie, en zo ja kan iemand mij helpen aan deze nokkenas, of een andere juiste ?
 
Grt WTR

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2011 17:16 #1324623 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wtr schreef: - conversie van

wtr schreef : - conversie van 530- naar 531-kop, slimme zet ?
Grt WTR

Koppen zijn hetzelfde... 531 flowt iets beter vanwege iets andere vorm van de verbrandingskamer en is daarom best geliefd bij tuners.Als je overigens van die 531 kop afwilt dan... 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2011 18:54 #1324634 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic cam
531 geeft je N/A motor wel een lekkere boost. In combinatie met een VX3 zijn ze af fabriek geleverd. Deze nokkenas zou ik nemen als ik jou was. T nokkenas is niet veel waard in een N/A.
Heb hier nog een VX3 liggen, mocht je die willen. Een T overigens ook. En een M, maar die wil je niet :-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2011 19:49 #1324639 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Krijg links en rechts te
Krijg links en rechts te horen dat de VX3 misschien beetje to much is bij het rijden op LPG, vanwege het koppel bij hoge toeren. Hoge temp / kleppen weg ?
Het was eigenlijk de bedoeling om mijn kleppen een beetje te ontzien en daarom een T te monteren vanwege het hoge koppel bij lage toeren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2011 19:57 #1324641 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je staat op de lijst

Chilm schreef :

wtr schreef :

Als je overigens van die 531 kop afwilt dan... 

 
Chilm, als het echt niks wordt ben je de eerste...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2011 20:16 #1324644 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic komt ie
wat een onzin!!
Gewoon de t nokkenas erin...........heb laatst in een b230f een t nokkenas gelegd en hij reed veel soepeler!!(lpg)
Een 531 wordt in mijn ogen vaak teveel omhoog gehemelt bij turbo motoren.........
Bij een NA doet ie het erg goed........ik zou ivm koppel een t cam erin doen.
Vx3 is idd iets hoog toeriger en begint pas echt bij 3000 toeren....
PAk gelijk je uitlaat traject aan dmv een beter spruitstuk en een simons demper setje  en stel je lpg systeem af op een vermogens bank,dan is er wel iets te halen.(meer info dan gevraagd:))  ),eventueel chippen
 
mvg Chris

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2011 21:05 #1324656 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beter een andere

scaniar164 schreef : PAk gelijk je uitlaat traject aan dmv een beter spruitstuk en een simons demper setje  en stel je lpg systeem af op een vermogens bank,dan is er wel iets te halen.(meer info dan gevraagd:))  ),eventueel chippen
mvg Chris

 
Als ik sneller zou willen kan ik beter een andere auto kopen denk ik...
...Ik heb helaas vorig jaar net de hele uitlaatlijn vernieuwd, ander uitlaatspruitstuk is idd wel handig bij een wissel, huidige is redelijk vast/weggerot. Spruitstuk 940 beter ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2011 21:10 #1324658 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gaten voor inlaatspruitstuk
Het spruitstuk van de 230k wordt met koelwater verwarmd. In de kop die er nu opzit zitten koelwater gaten aan de inlaatzijde. 1 bij nummer 1 en 1 bij nummer 4. In de 531 zitten die niet. Of je daar makkelijk 'doppen'of zoiets uit kan trekken weet in niet maar je zal er iets mee moeten prutsen.
Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
26-07-2011 21:29 #1324663 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic afkorting?

Woes schreef : 531 geeft je N/A motor wel een lekkere boost.

 waar staat N/A motor voor? (SMS taal of zo)
 

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2011 21:36 #1324665 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic N/A
en.wikipedia.org/wiki/Naturally_aspirated_engine

Betekend een ongeblazen motor ?

Arjan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD