Inhouden en blauw rookpluimpje

  • Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-07-2011 00:12 #1323271 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Turbo?
Lijkt me eerder op dat hij iets te rijk loopt, LMM, Lambda sonde.
 
Laat die Turbo nog maar ff lekker zitten, anders had je wel een flink olie-verbruik gehad.
 
Een lambda-sonde vernieuwen, verbetert een situatie vaak.
 
Die dingen moeten 'officieel' om de 80 - 100 DKM vervangen worden..maar..worden nooit vervangen...en dat zorgt vaak voor dit soort 'symptomen'
 
Ook zou kunnen, dat je brandstofdrukregelaar wat kuren vertoont, waardoor de druk wat hoog is.>levert dezelfde symptomen op.
 
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-07-2011 00:30 #1323274 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt
Gerben, maar blauwe puff is bij mij een olie verbranding, en zwarte/donkere puff is bij mij een verkeerd mengsel, een witte puff is bij mij een lekke of kromme kop(koelvloeistof in de verbrandings ruimte).
Als de Lambda sonde defect of stervende zou zijn krijg je een verkeerd mengsel wat dus een donkere walm of goede zwarte puff uitblaast, mijn idee hoor ken er ook net zo goed naast zitten op dit tijdstip.
BTW auto ziet er wel netjes uit.
Tom.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-07-2011 09:05 #1323280 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aan de slag
 
Ik ga met het lijstje aan de slag.
Qua olie zit er 10w40 in. Wat er voorheen in zat weet ik niet, maar het was wel allemaal aangekoekt en tot een dikke drab geworden. Kan het niet zijn dat de nieuwe verse dunne olie (en de engine-flush) ergens via de klepgeleider in de cilinder komt (of inlaatspruitstuk) na lang stilstaan. Ik krijg namelijk gelijk bij de eerste omwenteling een blauw 'paddestoelletje'. Daarna niks meer.  Wellicht dat het tijdelijk is totdat de dunne olie wat dikker is geworden en alle door de engine-flush vrijgemaakte kieren weer gevuld zijn met olieaanslag.....
Het is trouwens geen automaat.
 
De olierookpluim is trouwens te vergelijken met iemand die na een flinke hijs aan een sigaret z'n rook uitblaast. En volgens mij is het ook eenmalig en niet tijdens het rijden....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-07-2011 09:36 #1323281 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als dat alles is...........

J.Enska schreef : De olierookpluim is trouwens te vergelijken met iemand die na een flinke hijs aan een sigaret z'n rook uitblaast. En volgens mij is het ook eenmalig en niet tijdens het rijden....

Als dat alles is, zou ik me er niet druk om maken.Een gasbak kan in de winter de hele weg wel roken, wit dan weliswaar....Gewoon waterdamp, that's all.
En als je start, zie je dat bij ELKE auto.
Pas als het een kwartier aanhoud en zwart, donkergrijs of blauwig word, gaan zoeken naar iets.
Lekker klepseals trouwens:Laat eens iemand achter je aan rijden, bij voorkeur met twee personen in de volgauto, en trap hem een paar keer een beetje door en vraag na de rit of er rook, geur os andersinds waarneembaar is.Met lekke klepseal, krijg je vaak (maar niet altijd) blauwe rook uit de uitlaat, bij flink gasgeven.
Turbo overigens, ja, die kan stuk, maar als het de actuator-klep is, merk je dat altijd en niet wisselendAls het een rotte turbo is die olie lekt, heb je de hele weg blauwe rook (of vette witte, maar dat is minder waarschijnlijk)
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-07-2011 09:46 #1323283 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Paddestoel
 
Het is geen witte rook, maar blauwe.
Ik kijk het nog een tijdje aan. Zorgen maak ik me er niet om, maar ik had gehoopt op iets bekends voor jullie waar ik mee aan de slag kon. Ik zal wel eens iemand vragen achter me te rijden.
 
Bedankt.
Jeroen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-07-2011 12:32 #1323289 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nog eens

scaniar164 schreef : Controleer  de temperatuur sensor eens voor de ecu dus niet voor je meter.(ook contacten)
Misschien te rijk mengsel door verkeerde temp waardes.
Ok je carter druk eens controleren en je black box eens reinigen is altijd goed.
 
Mvg Chris

www.volvo700vereniging.nl/node/37688
 
Volvo 940 estate B230fk  PRINS VSI 1997 FERRITA 3 inch downpipe 100 cpi racecat+catback.CHIPS BLABLA Tuning Steg2 GARRETT T3 60/63 -Folkrace kam<a href="/taxonomy/term/1560"><acronym></acronym></a>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-07-2011 13:25 #1323293 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lekke
Lekke klepseals zie je niet bij gasgeven, maar bij gas loslaten vanaf hoog toerental.
Laat het gas maar eens los bij 5000 toeren en laat hem dan maar eens tot 2000 toeren op de motor afremmen, als de klepseals lek zijn is heel de straat gegarandeerd blauw. Ik kon vroeger de hele straat in de blauwe mist zetten met mijn Alfa, maar ja die verbruikte ook 1 liter olie per 800 km.
 
Ik verdenk een olieschraapveer van één zuiger en daar kan hij echt heel oud mee worden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2011 21:03 #1323434 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb dat gasklephuis een
Ik heb dat gasklephuis een jaar geleden ook schoon gemaakt en die gaatjes voor die 2 slangetjes zaten helemaal dicht. Maar na het schoonmaken heb ik geen enkel verschil kunnen bespeuren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD