Inhouden en blauw rookpluimpje
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Laat die Turbo nog maar ff lekker zitten, anders had je wel een flink olie-verbruik gehad.
Een lambda-sonde vernieuwen, verbetert een situatie vaak.
Die dingen moeten 'officieel' om de 80 - 100 DKM vervangen worden..maar..worden nooit vervangen...en dat zorgt vaak voor dit soort 'symptomen'
Ook zou kunnen, dat je brandstofdrukregelaar wat kuren vertoont, waardoor de druk wat hoog is.>levert dezelfde symptomen op.
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als de Lambda sonde defect of stervende zou zijn krijg je een verkeerd mengsel wat dus een donkere walm of goede zwarte puff uitblaast, mijn idee hoor ken er ook net zo goed naast zitten op dit tijdstip.
BTW auto ziet er wel netjes uit.
Tom.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik ga met het lijstje aan de slag.
Qua olie zit er 10w40 in. Wat er voorheen in zat weet ik niet, maar het was wel allemaal aangekoekt en tot een dikke drab geworden. Kan het niet zijn dat de nieuwe verse dunne olie (en de engine-flush) ergens via de klepgeleider in de cilinder komt (of inlaatspruitstuk) na lang stilstaan. Ik krijg namelijk gelijk bij de eerste omwenteling een blauw 'paddestoelletje'. Daarna niks meer. Wellicht dat het tijdelijk is totdat de dunne olie wat dikker is geworden en alle door de engine-flush vrijgemaakte kieren weer gevuld zijn met olieaanslag.....
Het is trouwens geen automaat.
De olierookpluim is trouwens te vergelijken met iemand die na een flinke hijs aan een sigaret z'n rook uitblaast. En volgens mij is het ook eenmalig en niet tijdens het rijden....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als dat alles is, zou ik me er niet druk om maken.Een gasbak kan in de winter de hele weg wel roken, wit dan weliswaar....Gewoon waterdamp, that's all.J.Enska schreef : De olierookpluim is trouwens te vergelijken met iemand die na een flinke hijs aan een sigaret z'n rook uitblaast. En volgens mij is het ook eenmalig en niet tijdens het rijden....
En als je start, zie je dat bij ELKE auto.
Pas als het een kwartier aanhoud en zwart, donkergrijs of blauwig word, gaan zoeken naar iets.
Lekker klepseals trouwens:Laat eens iemand achter je aan rijden, bij voorkeur met twee personen in de volgauto, en trap hem een paar keer een beetje door en vraag na de rit of er rook, geur os andersinds waarneembaar is.Met lekke klepseal, krijg je vaak (maar niet altijd) blauwe rook uit de uitlaat, bij flink gasgeven.
Turbo overigens, ja, die kan stuk, maar als het de actuator-klep is, merk je dat altijd en niet wisselendAls het een rotte turbo is die olie lekt, heb je de hele weg blauwe rook (of vette witte, maar dat is minder waarschijnlijk)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het is geen witte rook, maar blauwe.
Ik kijk het nog een tijdje aan. Zorgen maak ik me er niet om, maar ik had gehoopt op iets bekends voor jullie waar ik mee aan de slag kon. Ik zal wel eens iemand vragen achter me te rijden.
Bedankt.
Jeroen
- V700 register
- Nieuw lid
-
www.volvo700vereniging.nl/node/37688scaniar164 schreef : Controleer de temperatuur sensor eens voor de ecu dus niet voor je meter.(ook contacten)
Misschien te rijk mengsel door verkeerde temp waardes.
Ok je carter druk eens controleren en je black box eens reinigen is altijd goed.
Mvg Chris
Volvo 940 estate B230fk PRINS VSI 1997 FERRITA 3 inch downpipe 100 cpi racecat+catback.CHIPS BLABLA Tuning Steg2 GARRETT T3 60/63 -Folkrace kam<a href="/taxonomy/term/1560"><acronym></acronym></a>
- V700 register
- Nieuw lid
-
Laat het gas maar eens los bij 5000 toeren en laat hem dan maar eens tot 2000 toeren op de motor afremmen, als de klepseals lek zijn is heel de straat gegarandeerd blauw. Ik kon vroeger de hele straat in de blauwe mist zetten met mijn Alfa, maar ja die verbruikte ook 1 liter olie per 800 km.
Ik verdenk een olieschraapveer van één zuiger en daar kan hij echt heel oud mee worden.
- V700 register
- Nieuw lid
-