Jakkes! dikke bruine vlokken brij als koelvloeistof.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2011 23:44 #1310612 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou...
Hee Gerben, van die waterpomp dat is bij die ingewikkelde 16 klepper van jou wellicht het geval maar ik dacht niet bij de gewone 4 cylinder hoor. Toen we (nou ja, Timen deed het werk en ik gaf af en toe wat aan) mijn koppakking hebben vervangen bleef de waterpomp lekker zitten waar die zat. Maar voor de rest heb je zeker gelijk. Alleen, d-riem als je niet weet wanneer die is vervangen ook, maar weet je dat wel en hij kan nog 40.000 mee (de interval is 75.000 of 5 jaar) dan zou ik die ook laten zitten. Om er een nieuwe d-riem op te zetten moet je namelijk ook de krukaspoelie losmaken, en dat hoeft weer niet als je alleen de kop eraf haalt. Toch?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2011 23:54 #1310615 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Hetzelfde.
Hoi Maarten,
Waterpomp constructie van een normale 8V 4 cilinder een 16V 4 cilinder is exact hetzelfde, een waterpomp van een 8V past op een 16V, en de waterpomp van een 16V past op een 8V.
Heeft ook exact dezelfde locatie, aansluitingen, en aandrijving door de poelie van de viscofan.
(Volgens mij zelfs dezelfde pakking, op de pakking staat geschikt voor "200F, 230F, 234F") etc..
Je kan hem opzich laten zitten, ben ik zelf niet zo'n fanaat van, je hebt nou toch alles al los, vervang dat akelige pakkingkje dan ook gelijk, je kan er nu lekker bij...heb je strax je kop en alles er weer op gaat de pakking van je waterpomp lekken....gewoon doen dus zou ik zeggen :)
Kan je gelijk ook de staat van je waterpomp/schoepen controleren.
Distriebutieriem zou ik altijd eigenlijk vervangen, de distriebutieriem van mijn 16V had er Pas 15.000 KM opzitten en kon dus nog dik 60.000 km mee, heb hem toch vervangen! voor de zekerheid!
Als je hem van de spanning haalt, zakt zo'n riem gewoon inmekaar, ik zou het risico niet nemen, gewoon een nieuwe. ook al is je blokje een vrijloper, het kan best zijn dat ie na het vlakken niet meer vrijloopt!
Heb je je gereviseerde kopje erop, met een oud riempje, 5000km verder knapt je riem, al je kleppen krom.....kan je weer overnieuw.
Een riempje van nog geen 3 tientjes weegt niet op tegen een kleprevisie.....
Krukaspoelie kan je 'theoretisch' gezien laten zitten, maar zit dan wel wat in de 'weg' vind ik persoonlijk, en de distriebutieriem moet er zowiezo af, want je nokkenas moet uit de kop, en kan je net zo goed ook je krukaspoelie eraf slopeen en wat extra ruimte maken en die riem eraf halen.
Trouwens nog een tip voor TM: Merk alles!!! helemaal het distributiegebeuren, voordat je je kop eraf sloopt even alles netjes op tijd zetten!
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2011 00:42 #1310633 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mn blok heeft er nog maar
Mn blok heeft er nog maar 196d op zitten. d-riem is bij 194d vervangen, wel meer dan een jaar geleden. De auto heeft zo'n anderhalf jaar buiten stilgestaan voor ik hem kocht. Beetje jammer, maarja ;)
Ik ga me even grondig inlezen voordat ik hier aan begin. advies en/of hulp natuurlijk van harte welkom! Woon in Gasteren (omgeving assen)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2011 00:46 #1310635 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Vervangen
Gewoon de d-riem vervangen, voor de zekerheid, 196DKM valt nog best mee, jong blokje, wel jammer dat nu al de koppakking lek is, vaak gebeurt dat pas gemiddeld bij de 3 ton.
Weet niet of dat wat zegt over hoe er mee gereden is door de vorige eigenaren.
Ook wel alle bouten aandraaien met de momentsleutel!
Gasteren is een klein uurtje bij mij vandaan.
(Gorredijk, Friesland)
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2011 01:08 #1310644 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic um

gerryberrie schreef : Weet niet of dat wat zegt over hoe er mee gereden is door de vorige eigenaren.

Er zitten natuurmonumenten stickers achterop dus valt vast wel mee ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2011 14:10 #1310684 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic huh
Olie gecheckt - geen spoor van koelvloeistof.
Ik heb alle oude koelvloeistof er uit - water er in om schoon te spoelen,
Als ik de motor start, loopt ie mooi tot hij warm word, dan loopt het KVS reservoir snel vol en spuit het er uit. Kan er ergens bij de toevoer een verstopping zitten? Er zaten behoorlijke vlokken in de vloeistof, maar die leken toch redelijk snel weer op te lossen in water.
Ik heb anders geen idee waarom dit gebeurt. Is er misschien een manier om dit te controleren of een verstopping er uit te halen d.m.v. een goedje?
Zou de koppakking misschien toch niet het probleem kunnen wezen? (hij zweet wel een beetje olie bij het spruitstuk, maar oliepijl blijft keurig. Op 2000km geen verbruik, nooit hoeven bijvullen..)
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2011 14:18 #1310686 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hij bouwt zeer
Hij bouwt zeer waarschijnlijk druk op via de koppakking, dan blaast er druk vanuit de cilinders naar het koel systeem.......

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2011 14:51 #1310690 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic jep
Dat zijn de kenmerken van druk opbouw dus of slechte koppakking of een scheurtje/beschadiging in je kop zadat er dus samen geperste lucht naar je koelvloeistof kanalen, enigste remedi is kop er af en aflaten persen dan weet je ook of het nut heeft om hem te vlakken anders wordt het een andere kop, mooi zuur is het wel.
Tijdens mijn opleiding was ik matroos op een schip waar een V12 van Cummins in stond en die had de zelfde kenmerken(blok was net nieuw en nog niet eens ingelopen) na 8000 draai uren was hij al weer gerevisieerd hun reactie productie foutje, in jou geval zal het metaal moe-heid zijn geworden gezien de motor iets ervaring heeft.
 
Tom.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2011 17:24 #1310702 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Smurrie
Is gewoon een lekke koppakking, daarvoor hoeft echt niet perse water in de olie of olie in het water te zitten.
Hij kan best lek zijn zonder dat er vloeistoffen gemengd worden.
Dit merkje bv door compressie verlies/verschil, drukopbouw in de koelkanelen en het eruitpersen van oliekeerringen.
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2011 11:41 #1310787 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi
Persoonlijk zou ik bij zo'n stand de riem gewoon laten zitten, je hebt al genoeg werk aan je 'kop' ... ;-)
Eerst dat goed maken, als je dan tevreden bent kun je verder.
Waterpomppakking alleen zou ik nooit vervangen, dan ook meteen de pomp zelf.
Riem kost bijna niets, maar let ook op de rollen.
Als riem en rollen laatst nog vervangen zijn, kun je hem gewoon hergebruiken.
Dit type riemen kan een hoop hebben, let wel op eventuele beschadigingen.
Kun je dat klusje evt. aan het einde van de zomer doen ...
 
Gr.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD