Jakkes! dikke bruine vlokken brij als koelvloeistof.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Waterpomp constructie van een normale 8V 4 cilinder een 16V 4 cilinder is exact hetzelfde, een waterpomp van een 8V past op een 16V, en de waterpomp van een 16V past op een 8V.
Heeft ook exact dezelfde locatie, aansluitingen, en aandrijving door de poelie van de viscofan.
(Volgens mij zelfs dezelfde pakking, op de pakking staat geschikt voor "200F, 230F, 234F") etc..
Je kan hem opzich laten zitten, ben ik zelf niet zo'n fanaat van, je hebt nou toch alles al los, vervang dat akelige pakkingkje dan ook gelijk, je kan er nu lekker bij...heb je strax je kop en alles er weer op gaat de pakking van je waterpomp lekken....gewoon doen dus zou ik zeggen

Kan je gelijk ook de staat van je waterpomp/schoepen controleren.
Distriebutieriem zou ik altijd eigenlijk vervangen, de distriebutieriem van mijn 16V had er Pas 15.000 KM opzitten en kon dus nog dik 60.000 km mee, heb hem toch vervangen! voor de zekerheid!
Als je hem van de spanning haalt, zakt zo'n riem gewoon inmekaar, ik zou het risico niet nemen, gewoon een nieuwe. ook al is je blokje een vrijloper, het kan best zijn dat ie na het vlakken niet meer vrijloopt!
Heb je je gereviseerde kopje erop, met een oud riempje, 5000km verder knapt je riem, al je kleppen krom.....kan je weer overnieuw.
Een riempje van nog geen 3 tientjes weegt niet op tegen een kleprevisie.....
Krukaspoelie kan je 'theoretisch' gezien laten zitten, maar zit dan wel wat in de 'weg' vind ik persoonlijk, en de distriebutieriem moet er zowiezo af, want je nokkenas moet uit de kop, en kan je net zo goed ook je krukaspoelie eraf slopeen en wat extra ruimte maken en die riem eraf halen.
Trouwens nog een tip voor TM: Merk alles!!! helemaal het distributiegebeuren, voordat je je kop eraf sloopt even alles netjes op tijd zetten!
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-

Ik ga me even grondig inlezen voordat ik hier aan begin. advies en/of hulp natuurlijk van harte welkom! Woon in Gasteren (omgeving assen)
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Weet niet of dat wat zegt over hoe er mee gereden is door de vorige eigenaren.
Ook wel alle bouten aandraaien met de momentsleutel!
Gasteren is een klein uurtje bij mij vandaan.
(Gorredijk, Friesland)
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Er zitten natuurmonumenten stickers achterop dus valt vast wel meegerryberrie schreef : Weet niet of dat wat zegt over hoe er mee gereden is door de vorige eigenaren.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb alle oude koelvloeistof er uit - water er in om schoon te spoelen,
Als ik de motor start, loopt ie mooi tot hij warm word, dan loopt het KVS reservoir snel vol en spuit het er uit. Kan er ergens bij de toevoer een verstopping zitten? Er zaten behoorlijke vlokken in de vloeistof, maar die leken toch redelijk snel weer op te lossen in water.
Ik heb anders geen idee waarom dit gebeurt. Is er misschien een manier om dit te controleren of een verstopping er uit te halen d.m.v. een goedje?
Zou de koppakking misschien toch niet het probleem kunnen wezen? (hij zweet wel een beetje olie bij het spruitstuk, maar oliepijl blijft keurig. Op 2000km geen verbruik, nooit hoeven bijvullen..)
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Tijdens mijn opleiding was ik matroos op een schip waar een V12 van Cummins in stond en die had de zelfde kenmerken(blok was net nieuw en nog niet eens ingelopen) na 8000 draai uren was hij al weer gerevisieerd hun reactie productie foutje, in jou geval zal het metaal moe-heid zijn geworden gezien de motor iets ervaring heeft.
Tom.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Hij kan best lek zijn zonder dat er vloeistoffen gemengd worden.
Dit merkje bv door compressie verlies/verschil, drukopbouw in de koelkanelen en het eruitpersen van oliekeerringen.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-

Eerst dat goed maken, als je dan tevreden bent kun je verder.
Waterpomppakking alleen zou ik nooit vervangen, dan ook meteen de pomp zelf.
Riem kost bijna niets, maar let ook op de rollen.
Als riem en rollen laatst nog vervangen zijn, kun je hem gewoon hergebruiken.
Dit type riemen kan een hoop hebben, let wel op eventuele beschadigingen.
Kun je dat klusje evt. aan het einde van de zomer doen ...
Gr.