Jakkes! dikke bruine vlokken brij als koelvloeistof.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2011 17:41 #1086104 door V700 register
Ik merkte gisteren dat mijn 740 B230K op benzine een plasje achterlaat nadat ik hem ergens parkeerde.
Kap open, en nu bleek het vatje koelvloeistof helemaal nat, liep langs de dop naar beneden..

Dacht dat het afvoer slangetje verstopt zou zitten, dus vandaag de boel losgemaakt en de ergste drek eruit gehaald.
Er kwam een lichtbruine dikke brij uit het vatje, met dikke vlokken. Geen wonder dat er iets verstopt zit. Heb zo'n 3,5 liter uit t systeem gehaald.
Alle slangetjes schoongemaakt, doorgespoten en het vatje van binnen schoongemaakt.

Nu wat water erin om de boel schoon te spoelen, maar er wil maar een litertje naar binnen. Motor aangezet en wachten tot ie warm werd.
Nu kwam er tijdens het draaien van de motor bruine tjak lans de vuldop gutsen, en het blok een beetje te stomen.
Het lijkt er op dat er nogsteeds iets verstopt zit?

Aangezien ik weinig sleutel-ervaring heb vraag ik me af of ik iets verkeerd doe, en hoe ik het beter kan aanpakken.

Alvast bedankt!
Tim

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2011 18:56 #1310549 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Lekke kop?
Geen lekke koppakking?
Bruine brei in de KVS
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2011 19:35 #1310552 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic OEI
Al naar de olie gekeken? (via de peilstok)
Welke kleur heeft deze ..

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2011 19:45 #1310553 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic oei oei oei
en jaahoor! ik kijk even en er zit olie/benzine in de koelvloeistof.
ook als ik er water in gooi en em laat lopen komt er stoom bij het spruitstuk vandaan bij een van de cylinders. mooi klote. lekke pakking dus.
zijn er 'walkthrough' gidsen of filmpjes of zoiets over hoe je zelf een pakking vervangt?
heb weinig zin om hem naar de garage te doen. gaat wel in de papieren lopen vrees ik. heb gelukkig net een week vrij dus kan er mooi mee bezig.
Oliekleur bekijken wil nu niet echt, heb buiten geen goed licht, maar zal morgenochtend even kijken. Ik vrees toch het ergste..

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2011 20:34 #1310566 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Met weinig sleutelervaring?
Als je weinig sleutelervaring hebt zou ik toch niet zelf aan de slag gaan als ik jou was. Je moet in elk geval wel wat investeren in gereedschap zoals een momentsleutel en een goede kwaliteit koppakking is ook niet voor niets, zonde als je die dan verkeerd zou monteren. Je zou een advertentie kunnen plaatsen met je woonplaats erbij misschien is er een 'ervaren' sleutelaar die je dan wil helpen. Met advies en gereedschap. Een goede handleiding is de Haynes manual. En als je lid wordt van deze vereniging vind je ook veel technische documentatie op de site die niet zichtbaar is voor niet-leden. Alternatief is om op deze site onder de advertenties t ekijken daar zie je een rubriek goederen en diensten. Daar staan ook (zeer) ervaren sleutelaars bij die het weliswaar niet voor niets doen maar die toch wel weer aantrekkelijker zijn dan een gewone garage. Al is het maar omdat ze vaker een koppakkinkje vervangen van specifiek deze motoren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2011 21:16 #1310578 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kosten koppaking 40 euro
Kosten
koppaking 40 euro ex
distriebutie riem  20 euro ex
Kopvlakken 35 euro
afpersen kop 35 euro
5 liter  olie  22,50 euro
5 liter koelvloestof 10 euro
speciaal gereedeschap
tegenhouder om krukas poelie te verwijderen
tegenhouder om nokkenas poelie te verwijderen
werk als de moeren en bouten van het uitlaat systeem makkelijk los te krijgen zijn dan is het voor een hobby monteur 1 dag werk
kop vorige week vervangen was versleten
volvo 740  estate 1987 b230f 545000 km

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2011 21:48 #1310581 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic toch

MaartenG schreef : Als je weinig sleutelervaring hebt zou ik toch niet zelf aan de slag gaan als ik jou was. Je moet in elk geval wel wat investeren in gereedschap zoals een momentsleutel en een goede kwaliteit koppakking is ook niet voor niets, zonde als je die dan verkeerd zou monteren. Je zou een advertentie kunnen plaatsen met je woonplaats erbij misschien is er een 'ervaren' sleutelaar die je dan wil helpen. Met advies en gereedschap. Een goede handleiding is de Haynes manual. En als je lid wordt van deze vereniging vind je ook veel technische documentatie op de site die niet zichtbaar is voor niet-leden. Alternatief is om op deze site onder de advertenties t ekijken daar zie je een rubriek goederen en diensten. Daar staan ook (zeer) ervaren sleutelaars bij die het weliswaar niet voor niets doen maar die toch wel weer aantrekkelijker zijn dan een gewone garage. Al is het maar omdat ze vaker een koppakkinkje vervangen van specifiek deze motoren.

Ben zelf (amateur) horlogemaker en een automotor zal wel niet zo gek veel ingewikkelder wezen ;)
Heb een werkplaatshandleiding besteld en een pakking, mocht ik er niet uitkomen kan ik altijd nog de hulptroepen optrommelen :)
En, als ik alles uitbesteed word ik nooit een ervaren sleutelaar. Waarschijnlijk dom maar wel dapper dacht ik.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2011 21:54 #1310583 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic jaa
bel ff met volvo-henk 00494953922337, hij kijkt en jij sleutelt, dan komt het wel goed

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2011 23:24 #1310600 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Niet genoeg
Ik heb kortgeleden de <a href="/node/36792">koppakking van mijn 16V vervangen</a>, aan alleen de koppakking heb je echt niet genoeg!!
Vervang ook gelijk de waterpomppakking, en het rubbertje van de kachelpijp die naar de pomp toe gaat.(zit er vaak bij)
Ook moet je de kleppendeksel pakking niet vergeten!
En de inlaatspruitstukpakking, en de uitlaatspruitstukpakking.
(Misschien ook nog een gasklephuispakking om het geheel netjes te doen?)
Vervang ook de nokkenasoliekeerring, die gaat anders geheid lekken.Ook 2 O-ringetjes voor je verdelerplaat.
Weet niet hoeveel KM's je blok heeft gelopen, en hoevaak hij al gevlakt is, maar neem anders ook nieuwe koprekbouten, een gebroken bout of een uitgestelde bout en je bent verder van huis.
Vervang ook gelijk de distriebutieriem! nooit een oude riem weer monteren, dit gaat fout.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2011 23:32 #1310606 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet dom
Nee hoor voor mij ben je niet dom maar wel dapper. De een heeft er ook meer gevoel voor dan de ander, dat weet je van jezelf het beste. Het is alleen sneu werk als je nieuw gemonteerde pakking na een half jaar alweer begint te lekken. Succes!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC