mijn vertrouwde 940
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2011 14:49 #1308124
door V700 register
wil je hier eens uitleggen hoe je dat dan doet, en hoe moet de multimeter staan e.d. Heb speciaal een multimeter gekocht maar snap niet hoe deze te gebruiken en hoe je door moet meten e.d. Mechanisch kan ik (bijna) alles, maar dit soort dingen is echt abacadabra voor mij. Denk dat je er een hoop andere kijkertjes ook blij mee maakt
Beantwoord door V700 register in topic Ikke niet begrijpen..
Ha die Gerben,gerryberrie schreef : Heb je een multimeter? dan met lopende(!) motor even de spanning meten, moet zo rond de 14 volt liggen.<div class="content">Groeten,Gerben</div>
wil je hier eens uitleggen hoe je dat dan doet, en hoe moet de multimeter staan e.d. Heb speciaal een multimeter gekocht maar snap niet hoe deze te gebruiken en hoe je door moet meten e.d. Mechanisch kan ik (bijna) alles, maar dit soort dingen is echt abacadabra voor mij. Denk dat je er een hoop andere kijkertjes ook blij mee maakt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2011 15:02 #1308127
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voor
Meestal zit er zo'n draaischijf op, met een aantal grootheden die je kunt meten. Minimaal eigenlijk altijd A voor stroom (amperés) en V voor spanning (volt). Die grootheden staan er vaak dubbel op, met een ~ of AC voor wisselstroom/spanning en een liggend streepje met onderbroken streepje daaronder of DC voor gelijkstroom/spanning. Daarnaast staan er bij elk bereik nog een aantal getallen, dat is de maximale spanning van het bereik. Begin altijd met het hoogste bereik, aan de gemeten waarde kun je zien of je een bereik lager kunt kiezen. Dus: Bedenk eerst of je stroom (A) of spanning (V) wilt meten. Dan of het wisselspanning/stroom of gelijkspanning/stroom is (~ of die streepjes). Kies dan het hoogste meetbereik, of, als je vrij zeker weet hoe hoe groot de stroom/spanning is die je wilt meten, het bereik waar de te meten stroom/spanning nog in valt. Let op bij het aansluiten van de snoeren, doorgaans moet het rode snoer in een andere bus bij het meten van stroom dan voor het meten van spanning.Om je accuspanning te meten dus instellen op V met die 2 streepjes of DC, kies het bereik tot 20 volt (afhankelijk van de meter).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2011 15:29 #1308130
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Thnx
Thnx. Henk, zo met het wel gaan lukken denk ik.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2011 17:24 #1308142
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Heet jij ook Gerben? :)
Lol
Dankje Henk voor de heldere uitlegging
Nog een kleine toevoeging:
Meet even op verschillende punten:
Dus de accu polen, + accu pool en chassis, + accu pool en motorblok,+ accu pool en dynamo behuizing (en de blauwe massa kabel van de dynamo)
Ook kan je hem even op de + van de dynamo houden en op de massa van de dynamo.
Zo kan je zien aan (ernstig) verschillende voltages of erg ergens een 'lek' of een slechte verbinding zit.
Groeten,Gerben
Dankje Henk voor de heldere uitlegging

Nog een kleine toevoeging:
Meet even op verschillende punten:
Dus de accu polen, + accu pool en chassis, + accu pool en motorblok,+ accu pool en dynamo behuizing (en de blauwe massa kabel van de dynamo)
Ook kan je hem even op de + van de dynamo houden en op de massa van de dynamo.
Zo kan je zien aan (ernstig) verschillende voltages of erg ergens een 'lek' of een slechte verbinding zit.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2011 18:35 #1308147
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uhm
Moderators: Jerry Stam