mijn vertrouwde 940
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-03-2011 13:08 #1085751
door V700 register
mijn vertrouwde 940 is gemaakt door V700 register
hoi allemaal
ik heb een fantastische 940 station uit 1993. hij heeft nu een kilometerstand van 313.000, heb de auto nu 3,5 jr, hij rijdt heerlijk stoer... met cruisecontrol
Echter nu is de accu weer leeg, mijn vraag aan jullie: of dit kan komen doordat ik een nieuwe autoradio erin gezet heb die altijd knippert, of dat het meer een probleem kan zijn van de dynamo??
ik ben van plan om er in te blijven rijden(na lang nadenken en overwegen) dus ga het laten repareren, tevens ook de distrubtieriem vervangen met tegelijk de waterpomp. wat zijn jullie ervaringen daarover: tegelijk ook de waterpomp vervangen? en om hoeveel kosten gaat het? 3-400?
hebben jullie ervaringen met een garage rondom de stad Groningen die het werk wil doen? In de stad zit zelf een mannetje die het altijd met plezier wil doen omdat hij een volvo-liefhebber is, maar misschien hebben jullie andere ideeen??
groetjes Els Struyk uit Groningen
ik heb een fantastische 940 station uit 1993. hij heeft nu een kilometerstand van 313.000, heb de auto nu 3,5 jr, hij rijdt heerlijk stoer... met cruisecontrol
Echter nu is de accu weer leeg, mijn vraag aan jullie: of dit kan komen doordat ik een nieuwe autoradio erin gezet heb die altijd knippert, of dat het meer een probleem kan zijn van de dynamo??
ik ben van plan om er in te blijven rijden(na lang nadenken en overwegen) dus ga het laten repareren, tevens ook de distrubtieriem vervangen met tegelijk de waterpomp. wat zijn jullie ervaringen daarover: tegelijk ook de waterpomp vervangen? en om hoeveel kosten gaat het? 3-400?
hebben jullie ervaringen met een garage rondom de stad Groningen die het werk wil doen? In de stad zit zelf een mannetje die het altijd met plezier wil doen omdat hij een volvo-liefhebber is, maar misschien hebben jullie andere ideeen??
groetjes Els Struyk uit Groningen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- van den Oever
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-03-2011 14:44 #1307960
door van den Oever
Beantwoord door van den Oever in topic Als je met het lampje van de
Als je met het lampje van de radio een standby lampje bedoeld is dat zeker het probleem niet, want die trekt nooit je accu leeg. Dynamo zou kunnen maar dan moet je je dynamo even laten nameten bij een automaterialen zaak of een garage dan kunnen ze de laadspanning meten. Het kan ook een lekstroom zijn dit kun je controleren door de bijvoorbeeld de min-pool los te halen bij het wegzetten van de auto, dan kan die niet de accu leegtrekken en zou die dus de volgende dag gewoon starten.
Als het om een 2.3 benzine gaat loopt de waterpomp niet over de distributieriem en zou je dus moeten kijken in de historie (indien aanwezig) wanneer die vervangen is. Het distributiesetje (riem+spanrol) van Gates zit op 93,8 bruto en de waterpomp van Meyle op 69 bruto. En volgens mij zit het vervangen van de distributieriem van zo'n B230 motor rond de 1 tot 2 uur.
Als het om een 2.3 benzine gaat loopt de waterpomp niet over de distributieriem en zou je dus moeten kijken in de historie (indien aanwezig) wanneer die vervangen is. Het distributiesetje (riem+spanrol) van Gates zit op 93,8 bruto en de waterpomp van Meyle op 69 bruto. En volgens mij zit het vervangen van de distributieriem van zo'n B230 motor rond de 1 tot 2 uur.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-03-2011 15:32 #1307968
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dynamo controle is simpel
Dag Els het controleren of de dynamo zijn werk goed doet is een fluitje van een cent, zelfs ik kan het...
Willen ze bij elke garage wel even doen volgens mij. Het wordt anders als de dynamo niet goed werkt, dan kan het de moeite zijn om eerst te onderzoeken of de spanningsregelaar nog goed is en/of er nog iets anders aan de hand is voordat je een nieuwe of een ruildynamo koopt. Op dat punt zou ik niet elke garagist vertrouwen. Een spanningsregelaar kost nl. 2 tientjes en een gereviseerde dynamo minstens 20 tientjes...Voor advies kun je m.i. Jan Geert vd Veen het beste benaderen ook voor de montage van een distr.riem. Zie deze website onder goederen en diensten.
www.volvo700vereniging.nl/node/32695
Hij zit een 25 kilometer van Groningen, wel in Frieslan maar ach...
Ik woon onder de rook van Groningen in Roden als je wilt kun je wel een keer langskomen. Een goede spanningsregelaar heb ik op reserve in de auto liggen dus die kunne we zo uitproberen. PB dan maar even

Hij zit een 25 kilometer van Groningen, wel in Frieslan maar ach...
Ik woon onder de rook van Groningen in Roden als je wilt kun je wel een keer langskomen. Een goede spanningsregelaar heb ik op reserve in de auto liggen dus die kunne we zo uitproberen. PB dan maar even
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-03-2011 17:30 #1307987
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als....
de boel toch los gaat is het zinvol te bekijken of er olie 'lekt' bij de keerringen. Mocht dat zo zijn is het zinvol deze ook gelijk te vervangen.Zie voor meer info: <a href="
www.volvo700vereniging.nl/node/32007
">
www.volvo700vereniging.nl/node/32007
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-03-2011 17:36 #1307988
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik zou zeggen kom
ik zou zeggen kom vrijblijvend eens langs in waskemeer....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-03-2011 23:37 #1308060
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nog even
Je vraag nog even goed doorgelezen, het kan ook gewoon de accu zelf zijn die niet best meer is. Enfin meten is weten. De waterpomp staat helemaal los van vervanging van de distributieriem. Zolang er geen speling in de pomp te voelen is en deze ook verder geen kvs lekt kan je die gewoon laten zitten. Maar ik ga er nu wel van uit dat er een 'gewone' 4 cylinder benzinemotor in je auto zit. Diesels of 16 kleppers is het vast anders...
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-03-2011 23:42 #1308061
door Gerben Mol
Zelfde systeem (en zelfs dezelfde waterpomp) van een 8V.
Diesel word wel de waterpomp door de distriebutieriem aangedreven.
Beetje ontopic:
Waarschijnlijk zowiezo een slechte accu, mogelijk ergens een stroom lek (geen alarm?)
Dynamo zou ik even doormeten.
Heb je een multimeter? dan met lopende(!) motor even de spanning meten, moet zo rond de 14 volt liggen.
Groeten,Gerben</div>
Beantwoord door Gerben Mol in topic Verschil?
<div class="content">Ook bij de 16V word de waterpomp NIET door de distriebutieriem aangedreven maar gewoon door de v-snaar die de visco-fan aandrijft.MaartenG schreef : ....of 16 kleppers is het vast anders...
Zelfde systeem (en zelfs dezelfde waterpomp) van een 8V.
Diesel word wel de waterpomp door de distriebutieriem aangedreven.
Beetje ontopic:
Waarschijnlijk zowiezo een slechte accu, mogelijk ergens een stroom lek (geen alarm?)
Dynamo zou ik even doormeten.
Heb je een multimeter? dan met lopende(!) motor even de spanning meten, moet zo rond de 14 volt liggen.
Groeten,Gerben</div>
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2011 01:09 #1308063
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic chek
weet niet of je een trekhaak hebt maar daar kan ook een sluiting/lekstroom in zitten, mijn vader had er ook last van met zijn diesel geen alarm gewoon een een basic baksteen, maar wel een trekhaak met een licht beschadigde stopkontakt zeg maar (weet ff het juiste woord niet) maar die vervangen voor een nieuwe en het was over,
en wat ik zelf heb mee gemaakt is dat het lampje wat onder de motorkap zat(was bij mijn oude 740 sedan) was dat die aangedrukt werd een te ruime slang, en wat ik bij mijn witte heb gehad is het lampje van de kofferklep verlichting dus voor de binnen verlichting dat die bleef branden en ook even wezen zoeken voordat ik er achter was dat dat de oorzaak van mijn lege accu was iedere keer.
Tom.
en wat ik zelf heb mee gemaakt is dat het lampje wat onder de motorkap zat(was bij mijn oude 740 sedan) was dat die aangedrukt werd een te ruime slang, en wat ik bij mijn witte heb gehad is het lampje van de kofferklep verlichting dus voor de binnen verlichting dat die bleef branden en ook even wezen zoeken voordat ik er achter was dat dat de oorzaak van mijn lege accu was iedere keer.
Tom.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2011 11:18 #1308087
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Trekhaak is een goeie
Ja klopt trekhaak kan ook een lekstroom hebben met name op de constante stroomdraad. Er zit bij mij een zweefzekering tussen, mede om die reden. Die zekering haal ik eruit als ik niet met de caravan rijd.
In een 940 zit bij mijn weten geen verlichting onder de motorkap. Kennelijk gaat er bij een 940 nooit wat stuk in het donker...
In een 940 zit bij mijn weten geen verlichting onder de motorkap. Kennelijk gaat er bij een 940 nooit wat stuk in het donker...

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2011 14:23 #1308121
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sappemeer
Is ook een aardig alternatief; dat zijn volvo-henk uit Bunde en zijn kameraad. Goede ervaringen met Henk (maar ook met TS, GJ en nog zo wat!)
Overigens hebben zij een heel bijzondere leenauto, een 405 automaat! En een hoop gebruikte volvo onderdelen trouwens wat het instandhouden vereenvoudigd en beter betaalbaar houdt.
Moj van de Maiden, nog verder naar het oosten dan Sappemeer!
Overigens hebben zij een heel bijzondere leenauto, een 405 automaat! En een hoop gebruikte volvo onderdelen trouwens wat het instandhouden vereenvoudigd en beter betaalbaar houdt.
Moj van de Maiden, nog verder naar het oosten dan Sappemeer!
Moderators: Jerry Stam