Pruttelgeluid na afzetten motor - 740 2.3 van '86
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-02-2011 13:37 #1085349
door V700 register
Pruttelgeluid na afzetten motor - 740 2.3 van '86 is gemaakt door V700 register
Ik ben sinds gisteravond trotse eigenaar van een diepdonkergroene 740 sedan van 1986. Het is een 2.3 GL Automaat op benzine met 194d op de klok.
Nu heb ik er een paar ritjes mee gemaakt, en zijn er toch een paar puntjes voor verbetering. De motor maakt een vreemd geluid als ik de auto stil zet aan het eind van een wat langere rit, en de contactsleutel omdraai. De motor stopt er wel mee maar niet direct. Het klinkt alsof the cylinders nog een paar slagen maken, onder protest en zonder benzine.
Heeft iemand hier ervaring mee? Wat kan het probleem zijn?
Mvg,
Tim
Nu heb ik er een paar ritjes mee gemaakt, en zijn er toch een paar puntjes voor verbetering. De motor maakt een vreemd geluid als ik de auto stil zet aan het eind van een wat langere rit, en de contactsleutel omdraai. De motor stopt er wel mee maar niet direct. Het klinkt alsof the cylinders nog een paar slagen maken, onder protest en zonder benzine.
Heeft iemand hier ervaring mee? Wat kan het probleem zijn?
Mvg,
Tim
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-02-2011 14:32 #1305283
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic de motor piept nu als een
de motor piept nu als een gek tijdens gasgeven, dacht aan v-riem maar heb die nu mooi afgesteld en doet nog steeds hetzelfde. Iemand een idee? ventilator misschien?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-02-2011 14:36 #1305285
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misschien
Misschien wordt het piepen veroorzaakt door valse lucht die door een kleine spleet wordt aangezogen of afgeblazen ? Controleer de pakkingen tussen spruitstukken en kop en tussen inlaatspruitstuk en gasklephuis. Gaat het om een carburateurmotor of een injectieblok ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-02-2011 15:04 #1305291
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic het is een carburateurmotor,
het is een carburateurmotor, het geluid lijkt veel op een slippend riempje maar kan niet vinden welke. De drie vooraan bij de dynamo, ventilator etc staan goed strak. Distributie is 500km geleden vervangen..
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-02-2011 17:26 #1305305
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic piepen
Om uit te zoeken welke snaar piept kun je het volgende doen : hou ( bij draaiende motor ) een kaars tegen de zijkant van de snaar. Door de parafine zal het piepen stoppen en weet je gelijk welke snaar het is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-02-2011 17:54 #1305312
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic is
Is de spanrol tijdens de distributiewissel ook vervangen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-02-2011 18:51 #1305318
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vroeger
Noemde ze dat "nadieselen"En had met benzine te maken.Slechte kwaliteit of zo iets.
M,n vader had een 144 die dat ook deed. Tankte "echte"benzine en had er nooit geen last meer van .
M,n vader had een 144 die dat ook deed. Tankte "echte"benzine en had er nooit geen last meer van .
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-02-2011 20:51 #1305343
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic na-dieselen
Even over dat nadieselen,
Kan een gevolg zijn van koolafzetting op de zuiger en/of slechte bougie en/of verkeerde kleptiming. Maar kan ook een probleem vanuit de carburateur zijn. Is dit toevallig een Pierburg?
Wat het probleem is is het volgende: je draait je sleutel om maar de motor loopt nog onregelmatig verder, de ene keer 2 slagen, de andere keer wat meer. Opnieuw starten duurt in de regel wat langer dan normaal.
Ik weet het niet zeker maar een pierburg heeft volgens mij een soort elektrisch gestuurde brandstofafsluiter onderaan de carburateur zitten. Als deze bij het afzetten niet goed afsluit, blijft hij dus wat benzine geven, i.c.m. koolafzetting op zuiger of bougie krijg je dan toch een ontbranding. Let wel: zeer slecht voor de levensduur van je motor.
Ik benadruk dat ik geen techneut ben maar wel dat ik hetzelfde euvel heb gehad met mijn mercedes W123 - 200 van 1983, waar een zelfde pierburg-carburateur op zit als op de Volvo dus de klacht komt mij zeer bekend voor.
Mijn tip in deze is om, zolang je de oorzaak niet hebt gevonden, de auto in de twee te zetten, rem erop en koppeling ineens laten opkomen, de motor slaat dan gelijk stil en zo voorkom je het napingelen.
Kan een gevolg zijn van koolafzetting op de zuiger en/of slechte bougie en/of verkeerde kleptiming. Maar kan ook een probleem vanuit de carburateur zijn. Is dit toevallig een Pierburg?
Wat het probleem is is het volgende: je draait je sleutel om maar de motor loopt nog onregelmatig verder, de ene keer 2 slagen, de andere keer wat meer. Opnieuw starten duurt in de regel wat langer dan normaal.
Ik weet het niet zeker maar een pierburg heeft volgens mij een soort elektrisch gestuurde brandstofafsluiter onderaan de carburateur zitten. Als deze bij het afzetten niet goed afsluit, blijft hij dus wat benzine geven, i.c.m. koolafzetting op zuiger of bougie krijg je dan toch een ontbranding. Let wel: zeer slecht voor de levensduur van je motor.
Ik benadruk dat ik geen techneut ben maar wel dat ik hetzelfde euvel heb gehad met mijn mercedes W123 - 200 van 1983, waar een zelfde pierburg-carburateur op zit als op de Volvo dus de klacht komt mij zeer bekend voor.
Mijn tip in deze is om, zolang je de oorzaak niet hebt gevonden, de auto in de twee te zetten, rem erop en koppeling ineens laten opkomen, de motor slaat dan gelijk stil en zo voorkom je het napingelen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-02-2011 20:57 #1305345
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als er op de pierburg een
Als er op de pierburg een anti nadieselklep zit (elektrisch bediend) kijk of die werkt. Deze gooit het stationair omloopkanaal dicht bij contact uit. Als deze stuk is dan gaat alleen de ontsteking uit bij contact uit en kan de motor blijven nadieselen op gloeiende kooldeeltjes in de verbrandingsruimte.
Is als het goed is de enige elektrische aansluiting op de carb.
Heb een BMW 315 met solex carburateur gehad, deze had hetzelfde probleem en na vervanging van deze klep waren de problemen opgelost.
Succes!
Groet Paul
Is als het goed is de enige elektrische aansluiting op de carb.
Heb een BMW 315 met solex carburateur gehad, deze had hetzelfde probleem en na vervanging van deze klep waren de problemen opgelost.
Succes!
Groet Paul
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-02-2011 18:56 #1305836
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bedankt voor de vele nuttige
bedankt voor de vele nuttige reacties, het piepen is veholpen (toch een riempje).
Het 'nadieselen' is nieuw voor mij en ga er van 't weekend meteen naar kijken. De auto heeft een jaar stil gestaan voor ik hem kocht, dus een beurtje kan ie sowieso wel gebruiken. Meteen maar even nieuwe bougies er in en kijken of het probleem blijft.
Patje - goeie tip maar heb een automaat.. laten afslaan is dus niet echt een optie.
Het 'nadieselen' is nieuw voor mij en ga er van 't weekend meteen naar kijken. De auto heeft een jaar stil gestaan voor ik hem kocht, dus een beurtje kan ie sowieso wel gebruiken. Meteen maar even nieuwe bougies er in en kijken of het probleem blijft.
Patje - goeie tip maar heb een automaat.. laten afslaan is dus niet echt een optie.
Moderators: Jerry Stam