Koprekbouten hergebruiken? Of nieuw? B234F
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het is natuurlijk wel zo, dat je nooit weet hoe lang ze erin gezeten hebben, of eigenlijk, hoe vaak ze al zijn gerekt, zal ik maar zeggen.Als je ze er zelf in gedraaid hebt, de laatste keer en het waren nieuwe, dan zou ik ze ook niet weggooien.RVL schreef : Gezien het feit dat de belasting van de kopbouten gering is, zal de uitrek minimaal zijn en kan de bout volgens Volvo voorschriften herbruikt worden met een maximum van 5 keer. Als andere leden nieuwe kopen, prima maar ik vind het zonde om ze weg te gooien.
Maar vaak is de schade groter dan de aanschaf van een setje nieuwe bouten, als blijkt dat je je vergist hebt.
Risico-analyse, zeg maar....

- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij het rekken vervormen de bouten eerst elastisch op, rekken ze daarna verder dan wordt het plastisch (= blijvende vervorming). Die elastische vervorming is geen probleem, en kun je best vaak herhalen. Maar de bouten moeten niet teveel plastisch vervormd zijn. Als de bout plastisch is vervormd (gerekt) wordt hij langer en dunner. Dat dunner worden kun je meten (diameter), Jelmar gaf daar al waarden voor. Ik zou niet op het randje gaan ztten, maar als je de historie van je wagen kent (aantal keren dat ze gebruikt zijn/kunnen zijn) en de diameter er goed uit ziet zou ik ze gewoon hergebruiken.Baseman schreef : Het is natuurlijk wel zo, dat je nooit weet hoe lang ze erin gezeten hebben, of eigenlijk, hoe vaak ze al zijn gerekt, zal ik maar zeggen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ah, in dat geval, blader ze:<h2 class="title"><a href="/node/16101">Volvo Pocket Data Booklet 1991-1997</a></h2>henk 940LPT schreef : Ik dacht zelfs dat de procedure van diameter opmeten en aan de hand daarvan beslissen of ze nog geschikt zijn gewoon in VADIS en/of de pocket data booklet staat (incl. de minimaal toegestane waarden).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Met mijn hoge turbodruk wou ik liever geen risico nemen...
De nieuwe schone schroefdraad is ook wel makkelijk...
Groet Chris
- André Struis
- Nieuw lid
-
Dat kan je dus aan de hand van de dikte van de steel niet bepalen.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
En wat Volvo goed genoeg achtte voor een redblock, moet voor een standaard blok wel voldoen, lijkt me. Ik heb ze indertijd dan ook gewoon hergeebruikt.