Volvo 700/900 op E10 ?

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2011 17:00 #1300494 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat klopt Henk.

henk 940LPT schreef :

Paul schreef : Dat is nu toch iets genuancheerder gesteld door Volvo.

Daarmee bedoel je de opmerking, te lezen op jouw pagina, dat E10 (beter) niet gebruikt kan worden bij de carburateurmotoren ? Ook die carburateurmotoren na '77 en '86 ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2011 18:41 #1300505 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn 240 rijdt al sinds 2007
Mijn 240 rijdt al sinds 2007 op E85. Geen enkel lekje of ander probleem. Ik geloof niet dat Ethanol zo gevaarlijk is. Ik gebruik ook vaak puur ethanol voor het schoonmaken van onderdelen en dat is op je handen een stuk minder vervelend dan benzine bijvoorbeeld. Tot zover de materiaalbestendigheid. Ook diverse studies (oa uit Zweden) over het ombouwen van autos op E85 gaven geen problemen weer behalve enige aanslag op kleppen (zeer gering).
Naast mijn 240 rijden er hier nog meer oude Volvos op E85, ok bij die geen problemen.
Het blijft de vraag of E10 überhaupt wel lijkt op E85, ik denk dat dioe 10% ethanol niets uitmaken voor de slangen, pompen, injectoren enzo. Als je er over bezorgd bent, gooi er dan eens wat Forté fuel system cleaner in en vervang je filter.
 
 
Waar ik me wel 'zorgen' om maak is dat bij de invoering van E10 in de USA alle autos gemakkelijk 10% meer gingen verbruiken. Dat rijmt niet met de 25-30% die ik maximaal als extra verbruik heb met bijna pure ethanol. Ik denk dat het komt doordat ze op deze manier hele slechte benzine met dat beetje ethanol qua klopvastheid kunnen oplappen zodat het overeenkomt met gewone benzine. verbruik gaat hierdoor omhoog.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2011 19:48 #1300510 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ?
?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2011 19:51 #1300513 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja

henk 940LPT schreef :

Tomaat schreef : 98 tanken dan hoef je jezelf niets af te vragen.

Alleen waar je geld blijft... LPG blijft een goede optie.

 
 
maar Henk je gaat toch niet eerst een 940 kopen en je dan pas afvragen hoe je goedkoop kunt rijden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2011 20:55 #1300525 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ehnig

Tomaat schreef :

henk 940LPT schreef :

Tomaat schreef : 98 tanken dan hoef je jezelf niets af te vragen.

Alleen waar je geld blijft...

 maar Henk je gaat toch niet eerst een 940 kopen en je dan pas afvragen hoe je goedkoop kunt rijden?


Maar 98 is ook steeds minder verkrijgbaar, en bovendien gerldtechnische onzin om te gebruiken voor velen.
Het is in veel gevallen te duur te opzichte van het minderverbuik.
Wie heeft het al getankt die E10 en wat waren de ervaringen?
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2011 08:04 #1300572 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En
wat tankt Jeroen dan met z'n turbo?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2011 08:56 #1300577 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic +

Tomaat schreef : maar Henk je gaat toch niet eerst een 940 kopen en je dan pas afvragen hoe je goedkoop kunt rijden?

Nee, maar het hoeft ook niet meteen de hoofdprijs te kosten. Tis voor mij een (luxe) dagelijks vervoermiddel voor 20dkm per jaar en dus niet alleen "voor de hobby en erbij, voor 3dkm per jaar". Jeroen schrijft dat  euro 98 voor velen niet nodig is. Voor de mensen die met de standaard, ongetunede blokken rijden zal 95 prima voldoen. In mijn boekje (B230FK, '98) staat zelfs nog dat euro 91 het minimum octaangetal is. Ga je (flink) tunen dan is 98 inderdaad beter. Gok dat met een +kit 98 ook nodig is :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hedwig Lambrechts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2011 13:07 #1300611 door Hedwig Lambrechts
Beantwoord door Hedwig Lambrechts in topic Tsja...

henk 940LPT schreef : Gok dat met een +kit 98 ook nodig is :)

De 780 B230FT standaard geleverd met +kit heeft 95 voorgeschreven gekregen.
Groeten,Hedwig

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2011 15:11 #1300617 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aan het gas

henk 940LPT schreef : Jeroen schrijft dat  euro 98 voor velen niet nodig is. Voor de mensen die met de standaard, ongetunede blokken rijden zal 95 prima voldoen. In mijn boekje (B230FK, '98) staat zelfs nog dat euro 91 het minimum octaangetal is. Ga je (flink) tunen dan is 98 inderdaad beter. Gok dat met een +kit 98 ook nodig is :)

Of op gas gaan rijden dus, beter te tunen (want koeler) en een octaangehalte van 105 t/o 98 van euro98.Maar... volgens Jeroen is gas alleen maar om op te koken, (hij heeft de ontwikkelingen niet zo bijgehouden lately)  ;b

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2011 17:10 #1300634 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En
dan heb je het niet over Jeroen Bosma.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD