mijn 745... zo traag als een molenpaard...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2010 08:34 #1084443 door V700 register
mijn 745... zo traag als een molenpaard... is gemaakt door V700 register
Heren mede baksteencoureurs...
Mijn geliefde rode baksteen is traag. Zo traag dat ik het irritant vind. Ok, hij loopt 170 km/h, maar het duurt en duurt toch wel erg lang allemaal om een beetje op snelheid te komen. Je voelt dat de B230A motor, met Pierburg 175CD carburateur adem te kort komt. Een ieder ander zal zeggen: lekker belangrijk, maar met name in de bergen is ie toch wel erg astmatisch. Je vloelt gewoon dat het carburateurtje in combinatie met het inlaat spruitstuk erg inefficient is en de boel erg "afremt".
Ik heb natuurlijk de basiscontroles uitgevoerd:
- compressie is ok
- klepspeling opnieuw afgesteld en na 5000 km nogmaals nagemeten: is ok
- ontsteking: alles nieuw, tijdstip 3 graden vroeger ivm lpg.
Het ding loopt als een naaimachine. Maar écht gang zit er (nog) niet in. Nou kan je wel met turbo's en zo in de weer gaan, maar ik zat aan iets anders te denken en wil graag eens horen wat jullie daar van vinden. Ik overweeg de montage van een Weber Outlaw carburateur met spruitstuk en lpg mengstuk van Tinus Techniek. Ok, een hele uitgave ( zo'n 800 euro...) maar dan heb je wel wat. Heeft er iemand ervaring mee? Ik denk er aan om met deze set te beginnen en er daarna ook maar een V-nokkenas in te zetten. Ik blijf het liefst gewoon met carburateur set up rond rijden. Ik heb geen zin in motormanagement systemen en turbo's voorlopig. Dus, graag de ervaringen, meningen, en misschien ook wel tips over het wat vlotter maken van de B230A. Enne, iemand een idee of zo'n outlaw carbu setje nog ergens voordeliger te krijgen zou zijn?
even een linkje:
<a href=" www.tinustechniek.nl/shop/TinustechniekWeberOutlawSetup.pdf "> www.tinustechniek.nl/shop/TinustechniekWeberOutlawSetup.pdf

Iedereen bedankt,

groet,
Yuri

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2010 11:48 #1298742 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vattumannen schreef: Heren

vattumannen schreef : Heren mede baksteencoureurs...
Mijn geliefde rode baksteen is traag.
groet,
Yuri

Dat istie van mij nou helemáál niet!

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-12-2010 11:50 #1298744 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Op LPG gaat alles wat
Op LPG gaat alles wat langzamer, het mengstuk zit behoorlijk in de weg. Toch vind ik mijn B230F op LPG (eerst met A nokkenas, nu met X, werkt bijna net als een B230A) nog best omhoog komen op de Zuidfranse tolwegen. Wel in de vierde of soms derde versnelling.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2010 11:59 #1298746 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 800 euro
800 euro lijkt mij een flinke bult geld om maar een paar pk's te winnen. Als je niet vasthoudt aan een carburateur (en ik snap niet helemaal waarom je dat wilt) dan kun je volgens mij wel voor (veel) minder een B230FB blok vinden met 130pk, waarbij je wellicht alleen een ander mengstuk nodig hebt. Betrouwbare injectietechniek en meer vermogen :)Voor een turbo heb je ook een andere LPG installatie nodig, dus dat ga je voor 800 euro niet redden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2010 12:01 #1298747 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic injectie
Technisch gezien heb ik niets tegen injectiemotoren, maar om deze auto nou helemaal te moeten ombouwen zie ik gewoon niet zo zitten. Dat kost erg veel tijd vooral...

• Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-12-2010 12:01 #1298748 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Tinustechniek verkoopt ook
Tinustechniek verkoopt ook LPG mengstukken die beter flowen, zegt-ie: <a href=" www.tinustechniek.nl/1-onderdelen-motor-inlaat.html "> www.tinustechniek.nl/1-onderdelen-motor-inlaat.html

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2010 13:11 #1298751 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic B20
Op de B18 en B20 motoren van de amazon en 140 serie geeft het vermogenswinst op benzine, maar Ben van Tinustechniek zal je ook vertellen dat het beter werkt als je dingen doet als: grotere kleppen, hogere compressie, gasflowen etc. En dan kost het ook nóg meer!

Ik heb van een B18 een B20 laten maken door opboren, Mahlezuigers, grotere kleppen + lagere kop en TT3 nokkenas, afgedraaid vliegwiel, gebalanceerde krukas. Dit alles uitdrukkelijk niet om een racemotor te krijgen, maar om meer koppel en vermogen te krijgen in mijn 144 uit 1972.
 Een andere carburateur heeft m.i. weinig tot geen zin, als je alleen op LPG rijdt zou je de hele carburateur zelfs weg kunnen laten en kunnen volstaan met een gasklep! Dat is namelijk het enige dat je gebruikt van de carburateur als je op LPG rijdt! Sterker: de doorlaat kan de gasflow beperken. De Weber heeft misschien een grotere doorlaat, maar of dat nou 800 euro waard is?
Zorgen dat de ademhaling en afvoer van de verbrandingsgassen beter worden heeft wél zin, dus grotere diameters, polijsten etc. Dan moet je wél naar een rollenbank om de boel optimaal afgesteld te krijgen want de fabriekswaarden gelden dan niet meer!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2010 13:16 #1298754 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic andere motor
Ik zou kiezen voor een andere motor.
Aanpassing van het mengstuk is dan het enige.
Een beetje motor met niet al teveel km zal rond de 200 euro wel te verkrijgen moeten zijn. (misschien nog wel voor minder ;))
Aanpassingen vanwege andere motor kosten tijd, maar aanpassingen zoals jij aangeeft kosten ook tijd.
Ook kan je op zoek naar een "sloper" en vandaar alles over zetten.
succes met de keuze, en laat even weten wat het geworden is.
In de toekomst zit ik er ook over te denken om een injectiemotor in te bouwen, vandaar.

groet

• Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-12-2010 14:14 #1298758 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Als uitgangspunt lijkt me de
Als uitgangspunt lijkt me de B230A een van de betere motoren voor LPG, de compressie is hoger dan die van de F en FB. Daar kan je door de ontsteking te vervroegen idd. leuk gebruik van maken.
Ook is de doorlaat van de Pierburg is ws. groter dan de twee venturi's van de diverse Webers bij elkaar.
Is de vollast afstelling vd LPG wel goed?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2010 14:15 #1298759 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ombouwen
Als ik er al een injectiemotor in zou zetten zou ik er ook (damp)gas injectie in willen hebben. Vooralsnog ben ik vooral van mening dat de ademhaling nu erg beperkt wordt door de vorm van het inlaatspruitstuk en de caburateur. Kijk, het ding rijdt écht prima hoor. En 170 loopt ie ook met gemak. Maar een beetje meer power zou echt wel fijn zijn.

Evengoed is het goed om te lezen wat jullie vinden en denken natuurlijk. 800 euro voor een carburateurset is een enorme bak geld, en voor je zoiets gaat uitgeven moet je wel zeker weten dat het zonden aan de dijk gaat zetten. Vandaar ook mijn vragen hier.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC