Motortype 940 02-95 B230FK

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2010 18:20 #1083629 door V700 register
Motortype 940 02-95 B230FK is gemaakt door V700 register
Hallo,

Ik heb een 940 2.3IC uit 2/95. Nu heb ik een motorcode B230FK. Wat houdt dit precies in? Is het een turbo versie of iets dergelijks? 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2010 18:56 #1292850 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja.

BenDiekema schreef : Ik heb een 940 2.3IC uit 2/95. Nu heb ik een motorcode B230FK. Wat houdt dit precies in? Is het een turbo versie of iets dergelijks?

Ja, dat is correct en die zit aan de rechterkant )bijrijderskant' van je blok.
In feite is het een Benzine(B)motor, met een inhoud van 2300cc (2.3), met brandstofinjectie(F)Waar de K vandaan komt, moet ik je schuldig blijven.
Het is dus Voluit een Volvo 940 2.3 Turbo Intercooler, ookwel bekend als LPT. (Low-Pressure-Turbo)

• John Blummel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2010 19:42 #1292857 door John Blummel
Beantwoord door John Blummel in topic that's the way I like it!
<div class="posttext">"Is the M90 transmission the same on both the High &amp; low pressure turbo engine models?It is the same except that the 1st gear on B230FK (LPT) motors is 3.95 and is a little shoter.. M90L is the designation for trans with the shorter 1st.On HPT cars with euro B230FT/GTs (they still have 530 heads AFAIK, B230ET has the 531) that often use the slightly larger T25 adn T28 turbos running higher base boost. The common 1st gear ratio is 3.54 found in the M90H (M90H for taller 1st adn second).A higher numerical gear ratio makes for a shorter gear, meaning it covers a shorter spectrum of the speedo vs how much you rev the engine. The opposite is true for a taller gear.The difference in the M90L vs M90H second gear is negligable, and is just a tad shorter with the M90L to make the gap from 1st to second closer. Volvo claims they made the M90L in order to make it easier to keep you from stalling a LPT car with a heavy load while starting from a dead stop.If you are going to run US spec 940 auto rear gears (significantly shorter than euro spec manual gears (3.73 US auto, vs 3.31 euro manual).) the taller 1st might be desirable for performance use as it would offer closer ratios and allow you build more boost before you have to shift out of first.However, on a lower compression turbo it can be nice to be able to have a short enough 1st to step off the clutch in traffic and just let the car roll instead of having to slip the clutch and build boost just to keep the car from stalling in order to go 3MPH.In any more aggressive launching situation with my M46 +3.73 gears, I usually launch in second so that I can get some boost built with my tiny 13C turbo, as using my motor for all revs is pointless with teh heavy flywheel and small turbo. The M90L 1st will still be taller than an M46 by a bit though, and if you can get an M90L for a reasonable rate, there is no reason in my mind why you should pay significantly more just for the 1st of the M90H that might be a bit better for performance driving".</div>

• Hedwig Lambrechts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2010 19:48 #1292860 door Hedwig Lambrechts
Beantwoord door Hedwig Lambrechts in topic K?

Baseman schreef :

BenDiekema schreef : Ik heb een 940 2.3IC uit 2/95. Nu heb ik een motorcode B230FK. Wat houdt dit precies in? Is het een turbo versie of iets dergelijks?

Waar de K vandaan komt, moet ik je schuldig blijven.

De "K" in deze staat voor "Komfortmotor".
Iets vollediger voor "F" = injectiemotor met katalytische zuivering van uitlaatgassen
Groeten,Hedwig

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2010 21:32 #1292879 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Huh?

john b schreef : <div class="posttext">"Is the M90 transmission......blablablabla...... of the M90H that might be a bit better for performance driving".</div>

John, ik wil je verzoeken je te beperken tot het beantwoorden van de vraag van de topicstarter.De lap engelse tekst die je achterliet, gaat hoofdzakelijk over een M90 en transmissie, niet direct gerelateerd aan de B230FK (behalve dan eraan vast gebout.)
Als je interessante bijdragen hebt, met betrekking tot specifieke zaken, staat het je vrij een informatiepagina hiervoor te maken.
(dit is overigens een mededeling, geen opening voor discussie, dank u)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2010 21:33 #1292881 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ah.

hlambrechts schreef : De "K" in deze staat voor "Komfortmotor".
Iets vollediger voor "F" = injectiemotor met katalytische zuivering van uitlaatgassen

Geweldig, dank u.Ik herinner me het weer uit de Facet-folder, die hier voor leden op de site staat, waar ie ook Komfortmotor genoemd werd.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2010 07:50 #1298438 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zelf heb ik een B230FB. Wat
Zelf heb ik een B230FB. Wat zijn de verschillen met de FK? Alleen een LPT erop geschroefd voor wat meer koppel? Het vermogen van 135 PK is slechts 4 pk hoger dan de FB. Achtergrond van mijn vraag is natuurlijk of ik gewoon zo'n turbo op mijn FB kan zetten voor meer soeplesse. Ik mis nu voornl ook vrmogen op de snelweg. Misschien is dan een HPT beter? 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2010 08:02 #1298439 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koppel
Het maximum koppel is bij de LPT wat hoger en ligt bij een lager toerental. Verschil is inderdaad de turbo maar ook een lagere compressieverhouding bij de turboblokken dan bij de non-turboblokken.
Tis toch nog wel een ombouw hoor, andere spruitstukken, intercooler en turbo monteren, wie weet olieretourleiding in het blok boren, oliekoeler monteren, luchtfilter verplaatsen, je moet iets met je ECU gaan doen (vervangen dan wel chippen).LPT en HPT turbo's zijn gelijk, waarbij de laatste op een hogere druk draait. Dat kun je ook bij de LPT bereiken, icm een MCB.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2010 09:56 #1298450 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het is een onderwerp wat
Het is een onderwerp wat vaker terugkomt op dit forum, maar het terugkerende punt is natuurlijk dat de inruil/aankoop van een andere turbo 940 goedkoper/makkelijker is. Maar dat laat buiten beschouwing dat veel mensen die dergelijke vraag stellen gehecht zijn aan juist hun auto. Zoals ik bijvoorbeeld, een 945 heb die ik in eigendom heb sinds nieuw in 1991,  die doe je niet zomaar weg terwijl ik het betreur dat de auto destijds niet van meer extra's/vermogen is voorzien.. Airco zit er bijvoorbeeld ook niet in (voor de Volvo-historici; ECC was in 1991 een optie van rond 8500 gulden!) Niet meer voorstelbaar, een ECC van omgerekend zo'n 10000 euro..

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2010 12:04 #1298476 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic je rijk rekenen
 jcf schreef:ECC was in 1991 een optie van rond 8500 gulden!) Niet meer voorstelbaar, een ECC van omgerekend zo'n 10000 euro..

10000 euro=22000 guldens

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC