lambda Raadsel GEVONDEN ja echt waar nu wel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-10-2010 06:49 #1289649
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als
Als de TPS 2x klikt zit hij goed. Eventueel controleren met voelermaatjes, zie <a href="/node/17794" target="_blank">hier</a>.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-10-2010 23:18 #1289762
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @ Gerben,
Tom, nog een
@ Gerben,
Tom, nog een kleine vraag:Als jij de koppeling oplaat in de 1 of de 2 ZONDER gas bij te geven, en dan de koppl weer indrukt, 'schiet' hij dan omhoog de toeren in?Dan zou de cisklep namlijk wel worden aangestuurd.
Dan gaat de motor wel eventjes omhoog in toeren om daarna weer naar die 5/600 toeren terug te gaan, Gek genoeg is wel dat als de motor koud is (dus een nacht heeft stil gestaan) dan draait ze wel een hoger toeren tal niet veel maar wel iets.
Vandaag heb ik ook mijn kapotte slang vervangen voor een nieuwe originele volvo slang, en ik heb het ding vervangen wat ik gisteren gesloopt had kreeg ik kado van van de volvo garage hier moest alleen de stof er even afhalen LoL,
komende dagen weet ik meer of de kapotte slang echt de veroorzaker is van mijn storing, en anders wordt het alle kabels na lopen op breuken of slecht kontakt.
Groeten Tom.
Tom, nog een kleine vraag:Als jij de koppeling oplaat in de 1 of de 2 ZONDER gas bij te geven, en dan de koppl weer indrukt, 'schiet' hij dan omhoog de toeren in?Dan zou de cisklep namlijk wel worden aangestuurd.
Dan gaat de motor wel eventjes omhoog in toeren om daarna weer naar die 5/600 toeren terug te gaan, Gek genoeg is wel dat als de motor koud is (dus een nacht heeft stil gestaan) dan draait ze wel een hoger toeren tal niet veel maar wel iets.
Vandaag heb ik ook mijn kapotte slang vervangen voor een nieuwe originele volvo slang, en ik heb het ding vervangen wat ik gisteren gesloopt had kreeg ik kado van van de volvo garage hier moest alleen de stof er even afhalen LoL,
komende dagen weet ik meer of de kapotte slang echt de veroorzaker is van mijn storing, en anders wordt het alle kabels na lopen op breuken of slecht kontakt.
Groeten Tom.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-10-2010 18:21 #1289831
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kleine Update
Hallo allen.
Even een kleine update:
motor loopt normaal ook lekker trek vermogen (gevoel) maar af en toe een schok net of er even te weinig benzine druk is of de injectoren net 1 moment mist, dus vandaag even een andere brandstof relais gehaald bij de sloop (niet uit een sloper maar uit het magazijn).
dus die vanavond er maar eens in prutsen.
Groeten Tom.
Even een kleine update:
motor loopt normaal ook lekker trek vermogen (gevoel) maar af en toe een schok net of er even te weinig benzine druk is of de injectoren net 1 moment mist, dus vandaag even een andere brandstof relais gehaald bij de sloop (niet uit een sloper maar uit het magazijn).
dus die vanavond er maar eens in prutsen.
Groeten Tom.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-10-2010 12:57 #1289915
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schakelaar
Heb je ook gecontroleerd of de schakelaar nog wel (electrisch) schakelt? Klikken zal die misschien wel, maar er inwendig iets loos is, weet de motor nog niet dat het gaspedaal niet wordt ingetrapt. Het stationaire toerental wordt alleen geregeld als je het gaspedaal loslaat en bij stilstaande auto.
Rob
Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
08-10-2010 13:53 #1289922
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Lanzaam stervende lambda sondes? Gecondoleerd...
Van harte alvast gecondoleerd. Maar toch even een kleine opmerking.
Wanneer de uitgelezen code zegt: lambda sonde signaal fout of afwezig wil dit niet zeggen dat de sonde defect is. Er is een signaalfout. De fout wordt nogal eens gemaakt dat sondes, luchtmassameters en andere dure onderdelen nodeloos worden vervangen op grond van een signaalfout terwijl de fout niet door het betreffende onderdeel wordt veroorzaakt. Verreweg de meeste storingen zijn te herleiden op slechte massaverbindingen.
De lambdasensor wordt verwarmd met twee draden. De sensor zelf heeft een signaaldraad die de elektroniek aanstuurt. Dit noem je een driedraads systeem. Het lullige van dit systeem is dat de nul van de lambdasensor via de massa loopt. En wat mag dan die massa wel wezen? Jawel, de uitlaat. En wat is een kenmerk van (oudere) uitlaten? Roest. En hoe is het electrisch geleidend vermogen van roest? Wanneer je het antwoord weet mag je de oplossing insturen. Ik verdeel één tientje onder alle goede inzenders. 't Wordt dan alleen wél nog even sparen voor je een ijsje kunt kopen...
Controle van de lambdasensor:
1. Signaaldraad losmaken (zit achter de bobine met een stekkerverbinding, De spanning op de (bruine) signaaldraad van de lambdasonde moet bij stationnair draaien pendelen tussen 0,2 en 0,8 volt, gemeten tussen de massa (nulpool accu of zo) en de draad die vanaf de sonde komt. Klopt die waarde dan ligt het niet aan de sensor.
2. Meten tussen de massa van de wagen en de uitlaatpijp met de lambdasonde normaal aangesloten en met draaiende motor wil ook wel eens verhelderend zijn. Wanneer hier een spanning wordt gemeten zit er een weerstand in de (verroeste, wedden?) overgang tussen pijp, uitlaatspruitstuk en motor. Hierdoor wijkt de signaalspanning af omdat er een weerstand in het nulcircuit zit.
Je mag natuurlijk ook test 1 en test 2 verwisselen. Wanneer je ze maar allebei doet.
In geval van slecht massacontact van de lambda is de remedie simpel. Maak een stukje draad blank over 4 a 5 centimeter en draai dit om de (schoongemaakte) lambdasonde. Vastklemmen met een slangklem. De draad naar voren leiden en vastzetten op de massa. Dan heb je er een z.g. vierdraadssensor van gemaakt.
Wat geldt bij vervanging: nooit z.g. universele sondes gebruiken, dat gaat meestal fout. Ofwel origineel, ofwel een vervanging. Volvo, Bosch of NGK. Er bestaan typelijsten met het juiste artikelnummer voor de specifieke motor.
Speciaal bij B200F en B230F motoren, maar ook bij de andere motoren met een compressie boven de 1:9, is een afwijkende klepspeling ook funest voor lekker lopen. Hoe hoger de compressie, hoe gevoeliger de motor hiervoor is. Regelmatig controleren, niet volgens het boekje (45.000 km) maar gewoon bij een kleine(re) beurt. B.v. om de 20.000 a 30.000 km. En voor gasmotoren om de 15 a 20.000. De klepdekselpakking, wanneer deze tenminste niet van krantepapier dan wel japans zijdevloei is gemaakt, kan bijvoorzichtige demontage meermalen worden gebruikt. Je ziet vanzelf of de pakking nog goed is, gaat het na montage 'zweten'dan wordt het tijd voor een nieuwe.
Een origineel Volvo klepstelpersje kost rond de €60 bij Nordicar. Om de plaatjes te lichten gebruik ik een heel klein schroevendraaiertje en een haakse punttang. De speciale tang kost namelijk rond de €65 en de demontage is met dat ding net zo lastig als met het schroevedraaiertje en de tang. En wanneer je de dikte van de stelplaatjes bij iedere keer vervangen noteert in een tabel, kun je zonder demontage van het plaatje direct berekenen wat de dikte van het nieuwe plaatje moet zijn wanneer de klepspeling te klein wordt. Zelf verwissel ik de plaatjes wanneer de speling de 0,35 nadert, onder het motto (zeker bij gasmotoren): beter iets te ruim dan iets te krap. De juiste waarden volgens fabrieksopgave: 0.35 - 0.45 bij koude motor.
Sukkes,
Jur
Wanneer de uitgelezen code zegt: lambda sonde signaal fout of afwezig wil dit niet zeggen dat de sonde defect is. Er is een signaalfout. De fout wordt nogal eens gemaakt dat sondes, luchtmassameters en andere dure onderdelen nodeloos worden vervangen op grond van een signaalfout terwijl de fout niet door het betreffende onderdeel wordt veroorzaakt. Verreweg de meeste storingen zijn te herleiden op slechte massaverbindingen.
De lambdasensor wordt verwarmd met twee draden. De sensor zelf heeft een signaaldraad die de elektroniek aanstuurt. Dit noem je een driedraads systeem. Het lullige van dit systeem is dat de nul van de lambdasensor via de massa loopt. En wat mag dan die massa wel wezen? Jawel, de uitlaat. En wat is een kenmerk van (oudere) uitlaten? Roest. En hoe is het electrisch geleidend vermogen van roest? Wanneer je het antwoord weet mag je de oplossing insturen. Ik verdeel één tientje onder alle goede inzenders. 't Wordt dan alleen wél nog even sparen voor je een ijsje kunt kopen...

Controle van de lambdasensor:
1. Signaaldraad losmaken (zit achter de bobine met een stekkerverbinding, De spanning op de (bruine) signaaldraad van de lambdasonde moet bij stationnair draaien pendelen tussen 0,2 en 0,8 volt, gemeten tussen de massa (nulpool accu of zo) en de draad die vanaf de sonde komt. Klopt die waarde dan ligt het niet aan de sensor.
2. Meten tussen de massa van de wagen en de uitlaatpijp met de lambdasonde normaal aangesloten en met draaiende motor wil ook wel eens verhelderend zijn. Wanneer hier een spanning wordt gemeten zit er een weerstand in de (verroeste, wedden?) overgang tussen pijp, uitlaatspruitstuk en motor. Hierdoor wijkt de signaalspanning af omdat er een weerstand in het nulcircuit zit.
Je mag natuurlijk ook test 1 en test 2 verwisselen. Wanneer je ze maar allebei doet.
In geval van slecht massacontact van de lambda is de remedie simpel. Maak een stukje draad blank over 4 a 5 centimeter en draai dit om de (schoongemaakte) lambdasonde. Vastklemmen met een slangklem. De draad naar voren leiden en vastzetten op de massa. Dan heb je er een z.g. vierdraadssensor van gemaakt.
Wat geldt bij vervanging: nooit z.g. universele sondes gebruiken, dat gaat meestal fout. Ofwel origineel, ofwel een vervanging. Volvo, Bosch of NGK. Er bestaan typelijsten met het juiste artikelnummer voor de specifieke motor.
Speciaal bij B200F en B230F motoren, maar ook bij de andere motoren met een compressie boven de 1:9, is een afwijkende klepspeling ook funest voor lekker lopen. Hoe hoger de compressie, hoe gevoeliger de motor hiervoor is. Regelmatig controleren, niet volgens het boekje (45.000 km) maar gewoon bij een kleine(re) beurt. B.v. om de 20.000 a 30.000 km. En voor gasmotoren om de 15 a 20.000. De klepdekselpakking, wanneer deze tenminste niet van krantepapier dan wel japans zijdevloei is gemaakt, kan bijvoorzichtige demontage meermalen worden gebruikt. Je ziet vanzelf of de pakking nog goed is, gaat het na montage 'zweten'dan wordt het tijd voor een nieuwe.
Een origineel Volvo klepstelpersje kost rond de €60 bij Nordicar. Om de plaatjes te lichten gebruik ik een heel klein schroevendraaiertje en een haakse punttang. De speciale tang kost namelijk rond de €65 en de demontage is met dat ding net zo lastig als met het schroevedraaiertje en de tang. En wanneer je de dikte van de stelplaatjes bij iedere keer vervangen noteert in een tabel, kun je zonder demontage van het plaatje direct berekenen wat de dikte van het nieuwe plaatje moet zijn wanneer de klepspeling te klein wordt. Zelf verwissel ik de plaatjes wanneer de speling de 0,35 nadert, onder het motto (zeker bij gasmotoren): beter iets te ruim dan iets te krap. De juiste waarden volgens fabrieksopgave: 0.35 - 0.45 bij koude motor.
Sukkes,
Jur
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-10-2010 18:50 #1289955
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic electronica
Mooie uiteleg maar we waren er al achter dat de lambda gewoon zijn werk doet, vanmorgen stond ik weer stil op de A6, direct code uitlezen vertelde mij 2-3-2 dus injectoren vervuild of defect, kan je vertellen als ze weer is afgekoeld is het probleem niet aanwezig wordt zij warm kan ik er op rekenen dat ze weer begint te stotteren en uitvalt, ander pomp relais ben ik nog niet aan toe gekomen maar daar ga ik vanavond wel mee bezig, heb ook al van die toelie er in gegooid voordat ik ging tanken dus is het even afwachten wat dat gaat doen, maar een setje andere injectoren om te gaan kijken of het probleem verholpen is.
Ik weet 1 ding als de ESSO de enigste pomp op de wereld is ga ik wel lopen, want sinds ik daar n keer getankt heb is het een en al gedonder.
heb nu weer bij mijn eigen station getankt want daar ben ik goedkoper uit en daar liep ze altijd normaal op, begin het nu wel een beetje zat te worden met al die klote electronica mooi als het werkt maar als je wat hebt weet je niet waar je zoeken moet en is het kapot mis een paar ribben, waar is de tijd gebleven dat je nog gewoon een nieuw messing ringetje haalde voor je carb en het ding liep weer. genoeg gezeurd voor vandaag.
Groeten Tom.
Ik weet 1 ding als de ESSO de enigste pomp op de wereld is ga ik wel lopen, want sinds ik daar n keer getankt heb is het een en al gedonder.
heb nu weer bij mijn eigen station getankt want daar ben ik goedkoper uit en daar liep ze altijd normaal op, begin het nu wel een beetje zat te worden met al die klote electronica mooi als het werkt maar als je wat hebt weet je niet waar je zoeken moet en is het kapot mis een paar ribben, waar is de tijd gebleven dat je nog gewoon een nieuw messing ringetje haalde voor je carb en het ding liep weer. genoeg gezeurd voor vandaag.
Groeten Tom.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam