lambda Raadsel GEVONDEN ja echt waar nu wel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik zit met een raadsel, namelijk ik werk in Joure (Friesland voor wie het niet weet) ik ben net bezig met het inhalen van een vrachtwagen die behoorlijk langzaam optrok , begint het blokje te horten en te stoten en mijn lampje van de lambda zonde begint te branden, ik dus de kortste weg naar de vluchtstrook opgezocht, rij op de vluchtstrook motor valt uit en niet meer aan te krijgen, motor begon net warm te worden stond nog niet eens op een kwart,
ANWB maar gebeld die gekomen beste man is denk ik wel 40 min bezig geweest en toen sloeg ze spontaan aan, maar het lampje brande nog wel dus de computer maar gereset (stroom eraf) waarna het lampje uitbleef, dus kon ik mijn weg weer vervolgen naar Emmeloord.
Maar nu mijn vraag moet ik nu mijn lambda sensor gaan vervangen of is dat niet nodig. de anwb man zij dat het ook nog wel eens een combi -kon zijn tussen Luchtmassa-lambda-en nokken-as sensor, dus wat te doen heb de auto elke dag nodig en het is nog steeds de enigste die het doet.
Groeten Tom,
Update: na veel onderdelen uitgewisseld te hebben en geen effect hadden mijn eigen onderdelen er weer opgezet te hebben was ik nog niet van mijn probleem af. maar nu wel heb het brandstof pomp relais omgewisseld voor een ander 2de handsje, ik neem mijn oude relais mee naar de rond rit en daar mag men mij aanwijzen waar hij stuk is, ik kan het niet zien (met blote oog).
Vandaag een rit gemaakt van 90 heen en via een omweg 109km terug geen problemen meer gehad draait mooi stationair wel te laag maar geen schokken meer, en ik kan nu ook rustig gaan inhalen zonder dat ze begint te schokken en das ook fijn, bij de mn drive bleef ze ook mooi lopen gewoon geen geintjes meer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Een 740 heeft geen nokkenassensor, wel een BDP sensor(voor de ontsteking) en die zit achterop de motor, in het vliegwielhuis, nu heb ik zelf al een aantal van deze sensoren defect gehad doordat het draadje wat eruit komt doorgesleten of in een ander geval was verteerd door smeerolie, als je achter de motor recht onder de verdeelkap kijkt zie je hem zo zitten het is alleen niet zo echt simpel om erbij te komen, in je kabelboom boven achter de motor zit een stekker en daar zit ie op aangesloten als het kabeltje nog netjes is en niet doorgesleten is ie waarschijnlijk nog wel goed, je Lambda sonde zit onder de auto net voor de katalysator, het draadje loopt naar boven onder de motorkap ter hoogte van het dashboardkastje, daar zit een rubberenstekkertje waar een wit plastic contrastekkertje inzit, als je wilt weten of je lambda sonde nog werkt meet je met een voltmeter over de draadjes er dient dan een spanning van ongeveer 0,7tot1 Volt op te staan, als de spanning wisselt dus dat ie hoger en lager wordt is je lambda sonde ok. Ook dit draadje hoort niet doorgesleten of verbrand te zijn.
Ook aan de voorkant van de motor achter de krukas poulie zit nog een bdp sensor,aan de uitlaatkant van de motor deze meet het toerental voor de ECU, deze heeft uiteraard ook weer een draad die gaat naar de inlaatkant van de motor nu wil het wel eens gebeuren dat deze draad door een lekke krukaskeerring in de olie ligt, en ook dat vindt het draadje niet fijn,
Dit zijn een paar dingetjes waar je naar kunt kijken.
Succes, Co.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Die extra BDP sensor zit zeker niet op de latere B230 blokken ? Het enigste draadje wat ik heb gezien (bij mijn B230FK) dat onder de kruskaskeering aan de voorzijde van het blok doorloopt is volgens mij het draadje van de oliedrukzender aan uitlaatzijde ?nvliet schreef : Ook aan de voorkant van de motor achter de krukas poulie zit nog een bdp sensor,aan de uitlaatkant van de motor deze meet het toerental voor de ECU, deze heeft uiteraard ook weer een draad die gaat naar de inlaatkant van de motor nu wil het wel eens gebeuren dat deze draad door een lekke krukaskeerring in de olie ligt, en ook dat vindt het draadje niet fijn,
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Maar tom's 740 is uit '90 dus die heeft de BDP aan het vliegwiel.Deze sensor word door ECU,EZK en toerental gebruikt.1 sensor voor alles.
Er zit zeker GEEN sensor aan de voorkant bij de krukaspoulie.Er loopt daar wel een klein kabeltje maar die is voor de oliedruksender.
De motronic heeft 2 sensoren op het vliegwiel.
Lamda zal niet leiden tot zulk 'uitval' gedrag.Zelfs als je de lamda loskoppelt zal de wagen redelijkerwijs 'normaal' rijden,maar niet horten en stoten en afslaan.Vaak gaat de ECU omdat hij geen lamda signaal krijgt het mengsel standaard aan de 'rijke' kant zetten.
Zoals Henk al zei, check je brandstofrelais.Ging je pomp wel lopen toen je opnieuw probeerde te starten?Vaak hoor je de pomp wel even enkele seconden lopen als je de wagen op contact zet.
Kijk ook of de stekker van je LMM er nog wel goed opzit.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
brandstof pomp loopt relais zag er nog goed uit en geen breuken in de soldering 2de pomp onder de bestuurder draait ook enkele seconden als ik hem op contact zet.
aan het begin van de middag weer het zelfde probleem maar nu bij een warme motor en weer niet aan willen slaan, Lambda lampje bleef nu uit.
als je de motor even met rust hebt gelaten 30 min ongeveer slaat zij wel aan en loopt ze ook normaal maar geef je gas dan begint ze weer wat te horten en te stoten maar minder erg als gisteren.
nu zag ik dat er een slang kapot was deze zit tussen cilinder 3 en 4 van het inlaat spruitstuk en loopt daar ook naar toe het vermoeden van mij is dat die van de carter ontluchting is dus dat de motor daar valse lucht aan zuigt kan zo snel niet de goede afbeelding vinden en kan er zelf ook geen maken omdat de laptop niet meer op de camera reageert als je die aansluit,
ik kan dit vandaag niet meer na lopen omdat mijn vriendin vandaag haar verjaardag viert dus wordt het morgen als ik daar naar ga kijken.
Gerben als je je morgen verveelt ben je welkom om morgen samen te kijken krijg je ook nog koffie en als je geluk hebt ook nog gebak.
en het is dat ik het niet aan durf om een lange afstand te rijden anders was ik even naar timen gegaan.
Groeten Tom.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Vervelend!
Maar leidingen dichttapen is ook niet erg handig.Dat zal altijd wat lekken, en mooi is het zowiezo niet.(goed dat je een nieuwe hebt besteld)
Dat je meer vermogen hebt wil ik gerust geloven, met dat lek heb je altijd te arm gelopen, teveel lucht en te weinig benzine.
Nu is het mengsel weer eens goed!
Nogmaals: foute lamda zal niet zulke grote dingen kunnen veroorzaken.
LAmda blijft altijd branden ook al staat je wagen 8 uren uit, het enige dat het lampje uit zal krijgen is een reset [accu pool los] of het lampje uit de dash plukken.
Foutcodes uitlezen is niet zo moeilijk. hier een instructie. www.volvo700vereniging.nl/node/374
Ook raad ik je aan, je gasklep en je cisklep eens grondig te poetsen, en ook even te kijken of je gasklep wel goed is afgesteld, ofwel als je hem met hand draait je een "klik" hoort en voelt.Dit zal een grotere kans hebben de oorzaak van jou problematiek te zijn.Vaak zitten beide kleppen zo vol met aanslag en viezigheid dat de functie sterk achterruit gaat.
Mocht je er niet uitkomen, kan je altijd richting Gorredijk komen, neem ik even een kijkje, mocht het helemaal een ellende zijn, wil ik daar ook wel even heenkomen.[Maar ik heb hier meer spullen]
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Heb net de code uitgelezen en krijg maar 1 code door en dat is 1-2-1 dat is die van de luchtmassa meter, of kabels daarvan, heb jij nog een werkende luchtmassa meter die dus goed is, want geloof dat die dingen best wel prijzig zijn om nieuw te kopen zonder zeker te zijn dat het daar aan licht, maar het binnen werk ziet er nog goed uit pennen van de stekker ook.
heb de computer gereset lampje is nu uit maja die zal spoedig weer aan gaan hahaha.
Groeten Tom,
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vandaag na het werk even naar Gerben gereden Klein stukje vanaf Joure dus goed te doen, we hebben samen dingen bekeken en delen uitgewisseld maar wat dus het vreemde is dat daar niets is uit gekomen de onderdelen die op de auto zitten zijn goed maar het enigste twijfel punt is dat het gas klep huis niet zuiver meer is maar wel weer erg schoon? en ik heb al een hekel aan puzzelen (met stukjes dan ) maar dit begint aardig die kant op te gaan hahaha.
Het geen wat we na gekeken hebben is Luchtmassa meter (code 1-2-1) cis-klep schoongemaakt en ook uitgewisseld, nog een beetje gestoeid met het toerental maar stellen we het toerental af weet de auto niet dat zij eigenlijk stationair loopt maar op een gegeven moment weer wel, ik ben het spoor bijster en nee ik ben niet van de NS.
overigens deed de auto het vanaf Gorredijk gewoon goed geen problemen gehad, als dit zo blijft heb ik er vrede mee want zondag staat er een rit voor de deur, met de club.
Groeten Tom.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Stationair loopt Toms wagen rond de 500-600 toeren.
Dus je zou denken dat de cisklep dicht zit/kapot is.Dus klep ertussenuit: behoorlijk vies, goed schoongemaakt, draaide goed.Terug erin: geen resultaat.
Andere cisklep die ik nog had liggen [zelfde nummer] erbij gehaald, schoongemaakt, op de wagen gezet: geen resultaat.
Ook de kabel van de cisklep afhalen heeft geen effect, hij blijft 500-600 toeren lopen.Lijkt haast wel of de cisklep niet wordt aangestuurd.
Andere LMM geprobeerd: geen effect, loopt precies hetzelfde.Gasklephuis bekeken: deze is schoon, beetje tot verbazing.
Stationair stelschroef bekeken: deze is wat 'afgeplat' door het 'terugslaan' van de gasrol, dus die is gezakt, beetje omhoog draaien, geen echt effect.
Draaien we hem zo hoog dat hij netjes 900 toeren loopt, dan geeft de klep de bekende 'klik' niet meer.
Draaien we hem terug tot de 'klik' er weer is, dan loopt hij 500-600 toeren.Of de TPS zit verkeerd gemonteerd, niet echt op gelet, ik dacht de boutjes in het 'midden' zaten, terwijl als ik even een andere gasklephuis erbij pak, de boutjes aan de 'zijkant' zitten....(en de TPS dus een iets andere positie heeft)Dat kan natuurlijk ook een oorzaak zijm.
Kijken of er valse lucht was: geen valse lucht aanzuiging gevonden.
Wat ik ook zo raar vindt is dat hij 1-2-1 LMM meting fout, geeft.Terwijl hij echt niet beroerd loopt, alleen te laag in stationair.
Misschien weet 1 van de slimmeriken op het forum een idee/oplossing voor Tom's probleem?
Tom, nog een kleine vraag:Als jij de koppeling oplaat in de 1 of de 2 ZONDER gas bij te geven, en dan de koppl weer indrukt, 'schiet' hij dan omhoog de toeren in?Dan zou de cisklep namlijk wel worden aangestuurd.
Groeten,Gerben