Volvo motor??
- V700 register
- Nieuw lid
-
Oude B16, B18, B20 -> Volvo
B30 -> Volvo
B21, B17, B19, B23, B200, B230, B204, B234 -> Volvo "Redblock"
B28 -> PRV
B280 -> Volvo-update van PRV (?)
B4204, B5254, B5244, B5234, B6294, B6304, B6254 -> Volvo "Whiteblock"
B8444 -> Door Yamaha ontwikkelt, voor Volvo, in opdracht van Ford
Voor specifieke modellen: Volvo 66 werd geleverd met viercilinders van Renault, 340 ook, 440 ook, 460 ook, 480 ook (360 had Volvo blok). 740, 760, 850, V70 classic diesel komen bij Volkswagen vandaan. 1834cc benzine uit de S40/V40 komt bij Mitsubishi vandaan, de rest zijn "Whiteblocks" (Volvo). Vanaf de S40/V50 (en V70-III) zijn de viercilinders bij Ford afkomstig, de vijf- en zescilinders zijn nog steeds de "Whiteblocks" van Volvo. Het nieuwste Volvo-blok is de D3, te vinden in de oa de S60 en XC60, een 1984cc vijfcilinder turbodiesel.
Natuurlijk is het meeste 'nieuwe' lang niet meer zo interessant...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
- Berichten: 2
Maar niet het karakter van onze bakstenen, dat natuurlijk weer niet.
Groeten, Jan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Alwood schreef : Ff alles op een rijtje, misschien voor future references
Oude B16, B18, B20 -> Volvo
B30 -> Volvo
B21, B17, B19, B23, B200, B230, B204, B234 -> Volvo "Redblock"
B28 -> PRV
B280 -> Volvo-update van PRV (?)
B4204, B5254, B5244, B5234, B6294, B6304, B6254 -> Volvo "Whiteblock"
B8444 -> Door Yamaha ontwikkelt, voor Volvo, in opdracht van Ford
Voor specifieke modellen: Volvo 66 werd geleverd met viercilinders van Renault, 340 ook, 440 ook, 460 ook, 480 ook (360 had Volvo blok). 240, 740, 760, 940, 850, V70 classic diesel komen bij Volkswagen vandaan. 1834cc benzine uit de S40/V40 komt bij Mitsubishi vandaan, de rest zijn "Whiteblocks" (Volvo). Vanaf de S40/V50 (en V70-III) zijn de viercilinders bij Ford afkomstig, de vijf- en zescilinders zijn nog steeds de "Whiteblocks" van Volvo. Het nieuwste Volvo-blok is de D3, te vinden in de oa de S60 en XC60, een 1984cc vijfcilinder turbodiesel.
Natuurlijk is het meeste 'nieuwe' lang niet meer zo interessant...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Klopt het dat Cosworth meegewerkt heeft aan de B204 en de B234? Zo ja, welke rol heeft Cosworth dan precies gespeeld?
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Voorzover ik weet heeft Porsche de kop van de B204 en B234 ontwikkeld. Ook met de balansassen hadden zij iets te maken (ging min of meer samen met de dubb. nokkenassen). Verder is er aan het blok niet zo gek veel ontwikkeld.Mathy schreef : Hallo Alwood
Klopt het dat Cosworth meegewerkt heeft aan de B204 en de B234? Zo ja, welke rol heeft Cosworth dan precies gespeeld?
groetjes
Mathy
Cosworth heeft zich wel weer bezig gehouden met de 2.3 16V van Mercedes?
EDIT: Volgens mij deden Cosworth en Porsche wel allebei praktisch hetzelfde werk in de jaren '80 en begin jaren '90. Heel veel ontwikkeling voor andere fabrikanten. Cosworth vooral voor Ford (Sierra's, later Escorts), en de Mercedes 190e. Porsche voor de Mercedes 500E en Volvo 16V's.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Toevallig past een B234 kop ook op de amerikaanse 4 cilinder 2.3 liter Ford (wel met het toevoegen en veranderen van enkele kanalen aan achterkant kop).
Een gelijkenis tussen de Ford (Cosworth) 16V en de Volvo, ze kunnen de gelijke <a href=" www.rosten-performance.com/pages/valve_lifters.html ">hydrostoters gebruiken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.