Koppeling maakt krekeltjes geluid... [Opgelost!!] Dankzij Derk!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-07-2010 18:43 #1281890
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gaffel invetten
Dag Derk,
Weer erg bedankt voor je uitleg. Zeer leerzaam!
Ik zal proberen vet aan te brengen, zal niet makkelijk zijn want het kost heel erg veel kracht om de gaffel in te drukken.
Ik zal wel iets improviseren...
Ik ben benieuwd. Ik hoop niet dat het de toplager is, want dan moet hij naar de garage. Zo'n koppeling is met net iets te specialistisch...
Zodra ik het e.e.a. heb gedaan meld ik me terug.
Alvast bedankt
Michael
Weer erg bedankt voor je uitleg. Zeer leerzaam!
Ik zal proberen vet aan te brengen, zal niet makkelijk zijn want het kost heel erg veel kracht om de gaffel in te drukken.
Ik zal wel iets improviseren...
Ik ben benieuwd. Ik hoop niet dat het de toplager is, want dan moet hij naar de garage. Zo'n koppeling is met net iets te specialistisch...
Zodra ik het e.e.a. heb gedaan meld ik me terug.
Alvast bedankt
Michael
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-07-2010 18:51 #1281888
door V700 register
Hoi Ad,
Bedankt voor je reactie.
De rubberring is inderdaad zoals jij zegt gemonteerd, dus goed. Ik was onzeker of dit wel voldoende was, maar ik heb geen last meer van lekkage. Dus deze vraag kan afgesloten worden.
Iedereen bedankt!
De v-snaar ga ik gauw spannen. Jullie horen het resultaat.
Michael
Beantwoord door V700 register in topic Thermostaat en V-snaar
Hoi Ad,
Bedankt voor je reactie.
De rubberring is inderdaad zoals jij zegt gemonteerd, dus goed. Ik was onzeker of dit wel voldoende was, maar ik heb geen last meer van lekkage. Dus deze vraag kan afgesloten worden.
Iedereen bedankt!
De v-snaar ga ik gauw spannen. Jullie horen het resultaat.
Michael
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-07-2010 19:00 #1281892
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Krekeltje
Hoi Tom,
Ik kan inderdaad de toonhoogte veranderen door met het koppelingspedaal te spelen
Ik ga eerst kijken of Derks' suggestie soelaas biedt. Anders wordt het garage. Na de vakantie welliswaar, want vermoedelijk -met de informatie die ik nu heb- niet echt schadelijk voor de koppeling.
Groeten en bedankt allemaal!
Michael
Ik kan inderdaad de toonhoogte veranderen door met het koppelingspedaal te spelen
Ik ga eerst kijken of Derks' suggestie soelaas biedt. Anders wordt het garage. Na de vakantie welliswaar, want vermoedelijk -met de informatie die ik nu heb- niet echt schadelijk voor de koppeling.
Groeten en bedankt allemaal!
Michael
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-07-2010 22:26 #1281903
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic stapje verder
Dag Michael,
Er staat inderdaad behoorlijk wat spanning op de gaffel, als je hem wilt indrukken: wat je in feite doet is ontkoppelen (en daarvoor is veel kracht nodig). Er is een andere manier!
Zet de auto zodanig op bokken of op een stoeprand dat je er VEILIG onder kunt kruipen (trek handrem aan, zet auto in versnelling, leg blokken achter de achterwielen). Ik zelf gebruik het liefste twee dikke houten balken van ca. 8 a 10 cm dik en 25 cm breed waar ik de voorwielen op rijd: dan kan niks inzakken en kan ik op mijn rug onder de auto kruipen.
In een sleuf van de nemercylinder na de houder die aan het motorblok zit (op jouw foto: rechts van de houder) zit een borgring. Actie = reactie (Newton!) Als de stift uit de cylinder wordt gedrukt door de vloeistofdruk wordt een kracht op de gaffel uitgeoefend, een even grote kracht oefent de gaffel op dat moment uit op de stift en dus de cylinder. De cylinder wordt naar links gedrukt. Omdat de borgring voorkomt dat de cylinder naar links opschuift, zal in plaats daarvan de gaffel worden bewogen (de kracht die daarvoor nodig is, is kleiner dan de kracht die nodig is om de borgring te forceren).
Om een lang verhaal kort te maken: als je de borgring met behulp van een goede punttang of een speciale tang om borgringen te (de)monteren verwijdert (dat wil zeggen uit de sleuf haalt en een beetje richting gaffel wurmt) dan kun je de cylinder naar links/voren bewegen en komt er genoeg ruimte vrij om de stift en de gaffel in te vetten. Het beste kun je denk ik grafiethoudend vet gebruiken, maar een multipurpose vet of zelfs vaseline moet ook werken. Naar mijn weten heb je (veel) minder kracht nodig om de cylinder weer op de goede plaats te brengen en borgring weer in de sleuf te doen vallen.
Als je niet heel handvaardig bent, dan is deze ingreep als je geen brug tot je beschikking hebt wellicht een vervelend klusje maar met wat doorzettingsvermogen kom je een heel eind!
Er staat inderdaad behoorlijk wat spanning op de gaffel, als je hem wilt indrukken: wat je in feite doet is ontkoppelen (en daarvoor is veel kracht nodig). Er is een andere manier!
Zet de auto zodanig op bokken of op een stoeprand dat je er VEILIG onder kunt kruipen (trek handrem aan, zet auto in versnelling, leg blokken achter de achterwielen). Ik zelf gebruik het liefste twee dikke houten balken van ca. 8 a 10 cm dik en 25 cm breed waar ik de voorwielen op rijd: dan kan niks inzakken en kan ik op mijn rug onder de auto kruipen.
In een sleuf van de nemercylinder na de houder die aan het motorblok zit (op jouw foto: rechts van de houder) zit een borgring. Actie = reactie (Newton!) Als de stift uit de cylinder wordt gedrukt door de vloeistofdruk wordt een kracht op de gaffel uitgeoefend, een even grote kracht oefent de gaffel op dat moment uit op de stift en dus de cylinder. De cylinder wordt naar links gedrukt. Omdat de borgring voorkomt dat de cylinder naar links opschuift, zal in plaats daarvan de gaffel worden bewogen (de kracht die daarvoor nodig is, is kleiner dan de kracht die nodig is om de borgring te forceren).
Om een lang verhaal kort te maken: als je de borgring met behulp van een goede punttang of een speciale tang om borgringen te (de)monteren verwijdert (dat wil zeggen uit de sleuf haalt en een beetje richting gaffel wurmt) dan kun je de cylinder naar links/voren bewegen en komt er genoeg ruimte vrij om de stift en de gaffel in te vetten. Het beste kun je denk ik grafiethoudend vet gebruiken, maar een multipurpose vet of zelfs vaseline moet ook werken. Naar mijn weten heb je (veel) minder kracht nodig om de cylinder weer op de goede plaats te brengen en borgring weer in de sleuf te doen vallen.
Als je niet heel handvaardig bent, dan is deze ingreep als je geen brug tot je beschikking hebt wellicht een vervelend klusje maar met wat doorzettingsvermogen kom je een heel eind!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-07-2010 00:48 #1281915
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gaffel
Dag Derk,
Wat fijn toch al jouw informatie.
Mijn handen jeuken nu om hier mee an de slag te gaan. Ik heb een hydraulische krik en wat sterke bokjes dus dat moet wel lukken.
En benauwde klusjes onder de auto vind ik eigenlijk wel uitdagend.
Die balkjes lijken mij de veiligheid wel verhogen! Die tip ga ik zeker toepassen.
Dus weer bedankt voor de uitgbreide uitleg; ik zal je (en jullie) op de hoogte houden.
Michael
Wat fijn toch al jouw informatie.
Mijn handen jeuken nu om hier mee an de slag te gaan. Ik heb een hydraulische krik en wat sterke bokjes dus dat moet wel lukken.
En benauwde klusjes onder de auto vind ik eigenlijk wel uitdagend.
Die balkjes lijken mij de veiligheid wel verhogen! Die tip ga ik zeker toepassen.
Dus weer bedankt voor de uitgbreide uitleg; ik zal je (en jullie) op de hoogte houden.
Michael
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-07-2010 22:58 #1281997
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Krekel verdwenen!
Het is me gelukt de krekel in mijn koppeling weg te krijgen.
Dank zijn Derk!
In eerste instantie was ik eigenwijs. Ik liet iemand de koppleing intrappen, en ik stopte een blokje tussen de gaffel en de nemercylinder.
Dat lukte wel, maar het haalde niet veel uit, want door de overdruk in het hydraulische circuit werd de stift uit de nemercylinder geperst, en kon ik toch geen vet tussen de stift en de gaffel doen.
Ik heb uiteindelijk gewoon gedaan wat Derk zei, en de borgring die de nemercylinder vasthoudt met een tangetje verwijderd. Dat ging vrij gemakkelijk.
Ik kon geen vet vinden met grafiet. Ik heb dat zelf maar gemaakt van kogellagervet en daar wat grafiet bij gedaan. Het werd een mooi zwart prutje.
Op de stift zit een hard kunststof kopje die perfect in een schaaltje van de gaffel valt, dat schaaltje heb ik gevuld met het vet.
Daarna ben ik ruim een uur bezig geweest, met de nodige vloeken, om de nemercylinder weer vast te zetten met de borgring.
Ik heb uiteindelijk maar een (duur) tangetje gekocht, toen was het zo gepiept.
Omdat ik niet met twee handen tegelijk kon werken heb ik eers de nemercylinder op zijn plaats gezet, wat zwaar is omdat je dan hydraulische tegenkracht van de stift krijgt.
Toen dat gelukt was heb ik de nemercylinder met ijzerdraad gefixeerd, zodat de gleuf waar de borgring in valt zichtbaar was.
De tang die de ring in dit geval open buigt werkte perfect en met een zacht tiktje van een schroefendraaier klikte de ring op zijn plaats.
Alle spullen weg en rijden maar. Resultaat, KREKEL WEG! FANTASTISCH!
Achteraf is het geluid wel goed te verklaren.
Het motorblok, met daaraan de versnellingsbak en koppeling, die trilt lekker in zijn rubbers. De nemercylinder zit echter vast aan het chassis.
Dat komt bij elkaar bij de droge kunststof knop en de ijzeren gaffel.
Nogmaals bedankt Derk!
Nu alleen nog mijn V-snaar aanspannen, tot horens
Michael
Dank zijn Derk!
In eerste instantie was ik eigenwijs. Ik liet iemand de koppleing intrappen, en ik stopte een blokje tussen de gaffel en de nemercylinder.
Dat lukte wel, maar het haalde niet veel uit, want door de overdruk in het hydraulische circuit werd de stift uit de nemercylinder geperst, en kon ik toch geen vet tussen de stift en de gaffel doen.
Ik heb uiteindelijk gewoon gedaan wat Derk zei, en de borgring die de nemercylinder vasthoudt met een tangetje verwijderd. Dat ging vrij gemakkelijk.
Ik kon geen vet vinden met grafiet. Ik heb dat zelf maar gemaakt van kogellagervet en daar wat grafiet bij gedaan. Het werd een mooi zwart prutje.
Op de stift zit een hard kunststof kopje die perfect in een schaaltje van de gaffel valt, dat schaaltje heb ik gevuld met het vet.
Daarna ben ik ruim een uur bezig geweest, met de nodige vloeken, om de nemercylinder weer vast te zetten met de borgring.
Ik heb uiteindelijk maar een (duur) tangetje gekocht, toen was het zo gepiept.
Omdat ik niet met twee handen tegelijk kon werken heb ik eers de nemercylinder op zijn plaats gezet, wat zwaar is omdat je dan hydraulische tegenkracht van de stift krijgt.
Toen dat gelukt was heb ik de nemercylinder met ijzerdraad gefixeerd, zodat de gleuf waar de borgring in valt zichtbaar was.
De tang die de ring in dit geval open buigt werkte perfect en met een zacht tiktje van een schroefendraaier klikte de ring op zijn plaats.
Alle spullen weg en rijden maar. Resultaat, KREKEL WEG! FANTASTISCH!
Achteraf is het geluid wel goed te verklaren.
Het motorblok, met daaraan de versnellingsbak en koppeling, die trilt lekker in zijn rubbers. De nemercylinder zit echter vast aan het chassis.
Dat komt bij elkaar bij de droge kunststof knop en de ijzeren gaffel.
Nogmaals bedankt Derk!
Nu alleen nog mijn V-snaar aanspannen, tot horens
Michael
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-07-2010 12:43 #1282001
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic A-team
I love it when a plan comes together ... Hannibal
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2019 19:15 #1455061
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nog simpeler..
Ik had exact hetzelfde krekelgeluidje en las dit forumtopic.
Ik was onder de auto met iets anders bezig (stabilisatorstangrubbers) en dacht, ik smeer er gewoon even wat kogellagervet op aan de buitenkant van het dopje op de koppelingsilinder, dus zonder het dopje van de stang te verwijderen.
Dit bleek al effectief genoeg, het krekeltje is weg!
Als het snel weer terug blijkt te komen, dan zal ik de cilinder eens demonteren om het dopje goed van vet te voorzien..
so far so good
Ik was onder de auto met iets anders bezig (stabilisatorstangrubbers) en dacht, ik smeer er gewoon even wat kogellagervet op aan de buitenkant van het dopje op de koppelingsilinder, dus zonder het dopje van de stang te verwijderen.
Dit bleek al effectief genoeg, het krekeltje is weg!
Als het snel weer terug blijkt te komen, dan zal ik de cilinder eens demonteren om het dopje goed van vet te voorzien..
so far so good

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-06-2019 15:02 #1455074
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Als dat de bolkop tegen de
Als dat de bolkop tegen de gaffel die de bak ingaat is, kijk dan ook even of die gaffel nog heel is. Soms slijt het kopje dwars door de gaffel heen of scheurt de gaffel. Een losse gaffel vervangen is onder de auto mogelijk, in elk geval bij de M46 en M47.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam