Carterventilatie
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb een '83 B23a motor uit zweden.
Nu zit daar een prachtig carterventilatiesysteem met retour en alles op.
De stalen pijpleidingen zijn bijna doorgerot.
Nieuwe bij de dealert bestellen, eraf gooien of is er een alternatief??
BVD
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zo lang het ontbreken van die carterventilatie het passeren van de emissietest niet in de weg staat, is er echt geen keurmeester die nakijkt, of je carterventilatie wel op zijn plek zit hoor, EGR ook niet en de inhoud van de KAT wordt trouwens ook al niet naar gekeken.krots4 schreef : Het zit er niet voor niets op en wellicht krijg je zo een APK-afkeur als het niet werkt of er helemaal af is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dan de vraag hoe je systemen kunt bedenken om het milieu te ontzien, als blijkt dat zonder die systemen ook wel goed komt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nou, dat lijkt me een eitje.krots4 schreef : Dan de vraag hoe je systemen kunt bedenken om het milieu te ontzien, als blijkt dat zonder die systemen ook wel goed komt.
Koop een 940 op gas, bij voorkeur een verdamperinstallatie in een auto van voor 1991 en sloop de kat eronder uit. Klop het ding leeg en schroef hem weer terug.Ga met je U9-kenteken bewijs naar de keuring, laat hem testen en zie daar, zonder kat komt ie er toch wel doorheen.
Ik snap je punt, maar mij gaat het erom, dat als ie aan de emissie-test voldoet, er geen hond naar kijkt of het er wel of niet zit.
Trouwens wel interessant: Wat heeft carterventilatie te maken met uitstoot?
carterventilatie heeft elke blok.
EGR niet.
carterventilatie is bij elke 4 takt motor van toepassing om de druk onder de zuigers weg te laten dit
vroeger werdt dit gewoon via een gat in het blok gedaan en zo konden de oliedampen vrij de lucht in.
Dit was zeer milieu onvriendelijk daarom word deze bij de huidige motoren aangesloten op de aanzuig buis.
met meestal nog via een filter om evt vloeibare olie af te schijden/neer slaan en terug te voeren naar het blok.
egr is een uitlaatgas recirculatie systeem.
hierdoor word er uitlaatgassen terug gevoerd naar de inlaat zodat deze nogmaals wordt verbrand.
voordeel is dat het stikstof(di)oxide verminderd
nadeel is minder kp's en vuilere inlaatsysteem die ook weer slechter lopen veroorzaakt
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
alle oliedampen worden verbrand en worden uitgestotenBaseman schreef : Trouwens wel interessant: Wat heeft carterventilatie te maken met uitstoot?
dus als er meer carterdruk is komen er meer dampen via de carterventilatie in de verbrandings kamer waardoor er meer uitstoot is.
immers olie is door benzine motoren slecht te verbranden.
Volvo C70 2006 226dkm
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat heb ik volgens mij ook niet beweerd, wel?Ik gaf drie dingen als voorbeeld.asatter schreef : certerventilatie is geen EGR dit zijn 2 tataal verscillende dingen.
De uitleg over carterventilatie ga ik nog eens verder naar kijken, op zich is het wel interessant om te zien welke route het volgt.Heb je er ook een plaatje van?
bas was geen antwoord naar jou maar naar krots4
Volvo C70 2006 226dkm
- V700 register
- Nieuw lid
-
Okido, misverstand, dank voor de plaat.asatter schreef : bas was geen antwoord naar jou maar naar krots4