Welke cilinderkop past op de B230FK?

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2010 14:05 #1079556 door V700 register
Welke cilinderkop past op de B230FK? is gemaakt door V700 register
Heren en dames,
 
Van mijn 940 LPT met LPI wil ik de cilinderkop gaan vervangen. Past een kop van een B230F, of van een B230 FB?
Of passen alleen turbo-cilinderkoppen?
 
Groeten,
 
Jasper

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
27-02-2010 14:08 #1267912 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic ???
jasper dit is resent nog als onderwerp voorbij gekomen.
de kleppen moeten geschikt zijn (met puntje) anders is er een grote kans dat het fout gaat.
het beste is dus een kop van een turbo te gebruiken.
 

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2010 16:33 #1267921 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Linkje
Ik zat zelf ook eens met een vraag over het onderblok. Uiteindelijk kwam ik daardoor iets meer te weten over de verschillen in de kop; hier het draadje <a href="/node/25547"> www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl/node/25547

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2010 16:50 #1267923 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic 1000530 versus 1000531

asatter schreef : Jasper, dit is recent nog als onderwerp voorbij gekomen.
De kleppen moeten geschikt zijn (met puntje) anders is er een grote kans dat het fout gaat.
Het beste is dus een kop van een turbo te gebruiken.

Wat gaat er dan fout?
Heb je dan ervaring met andere koppen, b.v. een 1000531 kop  B230FK.?
Ik ben zelf al herhaalde malen een 1000531 kop op een B230FK (met LPI natuurlijk) tegen gekomen. Mijn verbazing was nog groter toen bleek dat de kop compleet met de VX3 nokkenas was overgezet.
Over het gedrag van de kleppen op langere termijn heb ik statistisch geen betrouwbare gegevens. Vergelijking met een originele 1000530 turbokop heb ik al helemaal niet maar ik weet wel  dat na ± 200.000km deze turbokop op LPI ook uitgesteld is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2010 18:49 #1267942 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kosten revisie cilinderkop
misschien een beetje off-topic, maar wat zijn de kosten van een kop-revisie? Mijn 220 K 940 op LPG(Vialle) wil ik lang houden en ik  probeer een begroting te maken wat er te verwachten is. Nu begreep ik dat een LPG Volvo 940 wel bij 250/300 K äan de beurt" is voor een koprevisie en dan zou ik zelf denk ik kiezen voor een revisiekop, die kan er dan weer een tijdje tegen. Dus wie kan mij vertellen wat de kosten van een koprevisie zijn? En dan bedoel ik de kosten zonder dé - en montage. Verder lees ik op div. fora uiteenlopende informatie en meningen over het kontroleren en stellen van de kleppen. Om de hoeveel km dienen de kleppen gesteld te worden,bij mijn 940 was de  laatste keer bij 200 K, Wat wordt geadviseerd, om de 10, 20, 30 K (let wel, het gaat om een  940 LPI+ Vialle) 
alvast bedankt voor je reactie,
Willem
ps. ik vroeg een prijsopgaaf voor achterschijven+blokken bij Euromaster en ging ook bij de dealer informeren. De dealer was goedkoper!! Nog zo gek nog niet , de Volvo dealer. PS. Bij mijn dealer was ik wél welkom met een 940(van Vliet Zoetermeer)
Ik lees op dit forum ook wel eens anders, vandaar! 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2010 18:58 #1267946 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uitlaten
Uitlaten idem, zijn bij de dealer ook goedkoper. Die passen wel goed en je hoeft niet bang te zijn dat de zinklaag er na 2 jaar als een "huid" in één stuk vanaf valt. Ik houd voor mijn LPT met LPi ongeveer 10-12K km aan, dat komt redelijk uit met de onderhoudsinterval waarmee ik bij de garage sta. Ik zou zelf maximaal 15K aanhouden, beter een keer te vaak gecontroleerd dan rondrijden met te kleine speling. Je kunt ipv een koprevisie ook overwegen een gebruikte turbo kop uit een benzineauto te nemen. Op benzine daalt de dikte van de plaatjes veel minder snel dus daar moet je nog wel even mee vooruit kunnen en wellicht goedkoper dan met een koprevisie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2010 19:53 #1267955 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ook leuk
Waneer je gebruik maakt van een 3 inch downpipe met racecat hoef je bijna nooit meer je kleppen te stellen!
Dit is uit ervaring gebleken..........
Bij de mijne na bijna 20 duizend km geen klep hoeven stellen en bij Aaldert Jan Haagsma in 50 duizend km ook met een opgevoerde lpt en 3 inch downpipe ook nog geen klep hoeven te stellen!!
Er wordt niet echt rustig mee gereden dus dat is het ook niet
Dus allemaal een dikke piep met een race catalysator.

groet chris

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2010 23:08 #1267981 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 530 vs 531
Je kunt de 530 of de 531 allebij gebruiken maar de uitlaatkleppen moeten wel van een turbo uitvoering zijn.Heb je een goede kop van een non turbo dan kan je de uitlaatkleppen ook overzetten.Die moeten dan wel nageslepen worden en vooraf even controleren ofze niet te veel ruimte hebben op de klepstelen en de geleiders.Het makkelijkste is om een complete turbokop te vinden en die te laten vlakken voor gebruik.De b230et is standaard voorzien van een 531 kop met een A nokkenas.En de latere b230 ft of fk heeft een 530 kop met T nokkenas.Een vsx nokkenas is dacht ik nooit standaard op een turbo geleverd maar is wel een snellere as voor in de turbo.De A nokkenas is iets minder snel dan de vsx maar sneller dan de T.De T is wat zuiniger en gaat denk ik beter samen met de kleine 13c mitsu turbo,svan de ft en de fk.Dat is tenminste wat ik er van denk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
27-02-2010 23:47 #1267985 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic je eigen citaat

wp001 schreef :

asatter schreef : Jasper, dit is recent nog als onderwerp voorbij gekomen.
De kleppen moeten geschikt zijn (met puntje) anders is er een grote kans dat het fout gaat.
Het beste is dus een kop van een turbo te gebruiken.

Wat gaat er dan fout?
Heb je dan ervaring met andere koppen, b.v. een 1000531 kop  B230FK.?

heb eens een keer goed opgelet bij een forum discusie 
je eigen citaat:

wp001 schreef : Als je het toch wilt doen zou ik de kleppen wel overzetten. De LPT/HPT heeft natrium gevulde!

wp001 schreef : Een "gewone" kop op een turbo is geen succes is mij gebleken. De turbo zorgt toch voor veel warmtestuwing in de cilinderkop. Bij de kop zonder Natriumkleppen bleef ik maar aan het stellen. Weliswaar was dit natuurlijk een FK met LPI!


Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-02-2010 00:34 #1267987 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Ervaring

asatter schreef :

wp001 schreef :

asatter schreef : Jasper, dit is recent nog als onderwerp voorbij gekomen.
De kleppen moeten geschikt zijn (met puntje) anders is er een grote kans dat het fout gaat.
Het beste is dus een kop van een turbo te gebruiken.

Wat gaat er dan fout?
Heb je dan ervaring met andere koppen, b.v. een 1000531 kop  B230FK.?

heb eens een keer goed opgelet bij een forum discusie 
je eigen citaat:

wp001 schreef : Als je het toch wilt doen zou ik de kleppen wel overzetten. De LPT/HPT heeft natrium gevulde!

wp001 schreef : Een "gewone" kop op een turbo is geen succes is mij gebleken. De turbo zorgt toch voor veel warmtestuwing in de cilinderkop. Bij de kop zonder Natriumkleppen bleef ik maar aan het stellen. Weliswaar was dit natuurlijk een FK met LPI!

Ik stelde die vraag juist aan jou. Mijn ervaring is nog geen bewijs dat het werkelijk zo is. ( Deze motor bleek bij later inzien heel zuinig te zijn afgesteld). Vandaar de vraag aan jouw adres of je daar zelf ervaring mee hebt.
Ik weet nu weer iemand  die er zo´n 1000531 met VX3 kop op heeft zitten
. Ik zal natuurlijk proberen de ontwikkeling met de kleppen bij te houden.
Trouwens is het ook wel interresant om te weten hoe de grotere verbrandingsruimte van de 1000531 en andere nokkenas VX3 i.p.v. de T- nokkenas voor effecten hebben op de B230 FK.
Wie weet hier iets zinnings over te zeggen?
Wat ik ook gek vind is dat de inlaatklepzitting bij de B230FK op LPI net zo snel slijt als de uitlaatklepzitting.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD