Welke cilinderkop past op de B230FK?
- V700 register
- Nieuw lid
-
 
Van mijn 940 LPT met LPI wil ik de cilinderkop gaan vervangen. Past een kop van een B230F, of van een B230 FB?
Of passen alleen turbo-cilinderkoppen?
 
Groeten,
 
Jasper
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
de kleppen moeten geschikt zijn (met puntje) anders is er een grote kans dat het fout gaat.
het beste is dus een kop van een turbo te gebruiken.
 
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Wat gaat er dan fout?asatter schreef : Jasper, dit is recent nog als onderwerp voorbij gekomen.
De kleppen moeten geschikt zijn (met puntje) anders is er een grote kans dat het fout gaat.
Het beste is dus een kop van een turbo te gebruiken.
Heb je dan ervaring met andere koppen, b.v. een 1000531 kop B230FK.?
Ik ben zelf al herhaalde malen een 1000531 kop op een B230FK (met LPI natuurlijk) tegen gekomen. Mijn verbazing was nog groter toen bleek dat de kop compleet met de VX3 nokkenas was overgezet.
Over het gedrag van de kleppen op langere termijn heb ik statistisch geen betrouwbare gegevens. Vergelijking met een originele 1000530 turbokop heb ik al helemaal niet maar ik weet wel dat na ± 200.000km deze turbokop op LPI ook uitgesteld is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
alvast bedankt voor je reactie,
Willem
ps. ik vroeg een prijsopgaaf voor achterschijven+blokken bij Euromaster en ging ook bij de dealer informeren. De dealer was goedkoper!! Nog zo gek nog niet , de Volvo dealer. PS. Bij mijn dealer was ik wél welkom met een 940(van Vliet Zoetermeer)
Ik lees op dit forum ook wel eens anders, vandaar!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dit is uit ervaring gebleken..........
Bij de mijne na bijna 20 duizend km geen klep hoeven stellen en bij Aaldert Jan Haagsma in 50 duizend km ook met een opgevoerde lpt en 3 inch downpipe ook nog geen klep hoeven te stellen!!
Er wordt niet echt rustig mee gereden dus dat is het ook niet
Dus allemaal een dikke piep met een race catalysator.
groet chris
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
heb eens een keer goed opgelet bij een forum discusiewp001 schreef :
Wat gaat er dan fout?asatter schreef : Jasper, dit is recent nog als onderwerp voorbij gekomen.
De kleppen moeten geschikt zijn (met puntje) anders is er een grote kans dat het fout gaat.
Het beste is dus een kop van een turbo te gebruiken.
Heb je dan ervaring met andere koppen, b.v. een 1000531 kop B230FK.?
je eigen citaat:
wp001 schreef : Als je het toch wilt doen zou ik de kleppen wel overzetten. De LPT/HPT heeft natrium gevulde!
wp001 schreef : Een "gewone" kop op een turbo is geen succes is mij gebleken. De turbo zorgt toch voor veel warmtestuwing in de cilinderkop. Bij de kop zonder Natriumkleppen bleef ik maar aan het stellen. Weliswaar was dit natuurlijk een FK met LPI!
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Ik stelde die vraag juist aan jou. Mijn ervaring is nog geen bewijs dat het werkelijk zo is. ( Deze motor bleek bij later inzien heel zuinig te zijn afgesteld). Vandaar de vraag aan jouw adres of je daar zelf ervaring mee hebt.asatter schreef :
heb eens een keer goed opgelet bij een forum discusiewp001 schreef :
Wat gaat er dan fout?asatter schreef : Jasper, dit is recent nog als onderwerp voorbij gekomen.
De kleppen moeten geschikt zijn (met puntje) anders is er een grote kans dat het fout gaat.
Het beste is dus een kop van een turbo te gebruiken.
Heb je dan ervaring met andere koppen, b.v. een 1000531 kop B230FK.?
je eigen citaat:wp001 schreef : Als je het toch wilt doen zou ik de kleppen wel overzetten. De LPT/HPT heeft natrium gevulde!
wp001 schreef : Een "gewone" kop op een turbo is geen succes is mij gebleken. De turbo zorgt toch voor veel warmtestuwing in de cilinderkop. Bij de kop zonder Natriumkleppen bleef ik maar aan het stellen. Weliswaar was dit natuurlijk een FK met LPI!
Ik weet nu weer iemand die er zo´n 1000531 met VX3 kop op heeft zitten
. Ik zal natuurlijk proberen de ontwikkeling met de kleppen bij te houden.
Trouwens is het ook wel interresant om te weten hoe de grotere verbrandingsruimte van de 1000531 en andere nokkenas VX3 i.p.v. de T- nokkenas voor effecten hebben op de B230 FK.
Wie weet hier iets zinnings over te zeggen?
Wat ik ook gek vind is dat de inlaatklepzitting bij de B230FK op LPI net zo snel slijt als de uitlaatklepzitting.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.